Post entry

JAYS webcast

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Om ni inte redan sett företagspresentationen från Småbolagsdagen bör ni göra det. Här är mina tankar.

Det ringer alltid en varningsklocka i mitt investerarsinne när ett börsbolags VD stiger upp på podiet under en kapitalmarknadsdag. Anledningen är att jag naturligtvis funderar över syftet, huruvida VD står och säljer bolaget inför en kommande kapitalanskaffning eller om det är kaffet och kakan efter föreställningen som lockar.

Enbart för att börsbolag medverkar innebär det däremot inte att man nödvändigtvis omedelbart skall springa ut genom bakdörren men det kan vara klokt att öppna öronen och ögonen lite extra och studera VD:s manövrar, t ex antalet näsberöringar vid känsliga frågor, vilket är en klassisk försvarsmekanism vid osäkerhet. Kroppsspråket kan nämligen avslöja lika mycket som kanske power point-presentationen försöker dölja och alla signaler är väl värda att beakta när ens besparingar sätts på spel. Så nu har jag varnat vilket var mitt syfte för att balansera upp detta blogginlägg då jag annars är förtrollat positiv till JAYS. Jag tror inte heller att en nyemission finns i pipeline de närmaste månaderna utan istället misstänker jag att företaget bjudits in till Småbolagsdagen tack vare att aktien hör till en av årets kursvinnare.

JAYS vill bli ett ”Apple” inom sin bransch och de har även verktygen för att klara det. Den svenska uppstickaren vinner nämligen 80 procent av de tester de medverkar i och JAYS är dessutom det enda hörlursföretaget som under de två senaste åren fått 30 toppbetyg, alltså t ex 5 poäng av 5 möjliga i testerna. Det är en riktigt bra startmotor för att kunna nå Apple-status och därutöver skissas det på att förverkliga en betydande tillväxt med en organisation på endast 12 – 15 personer. Nu är jag ingen siare men känslan är att detta kan bli riktigt bra om man är aktieägare.

Huvudfokus ligger självfallet på bärbart ljud men i presentationen avslöjas att det i senare skede också kan bli aktuellt att bredda bolaget. Ett sådant beslut skulle sannolikt välkomnas av aktiemarknaden då beroendet av den stentuffa hörlursmarknaden skulle minska men innan det blir aktuellt behöver naturligtvis varumärket JAYS nå global stjärnstatus.

Redan nu har också företaget börjat vidga vyerna, från hårdvaran hörlurar till mjukvara, i form av nedladdningsbara appar. Det är en klok väg att gå eftersom det ger merförsäljning och förmodligen också en marginalhöjande effekt tack vare mjukvaruinnehållet. JAYS Curves har nyss lanserats, en applikation som förbättrar ljudet för hörlursmodellen t-JAYS Four, och fler är sannolikt att vänta.

Poängen med appar är att de kan vara gränsöverskridande. JAYS skulle t ex kunna lansera en app som i praktiken passar samtliga hörlursmärken, till konkurrenternas förtret, eftersom varumärkeslojaliteten då äventyras. När en JAYS-app ger bättre ljud till ett par Sennheiser-hörlurar ökar ju sannolikheten att användaren även köper JAYS-lurar nästa gång. Ni förstår poängen.

Då samarbetet med Dirac spås ha resulterat i en revolutionerande förbättring av ljudupplevelsen framstår också JAYS ha ett slagkraftigt trumfkort på hand. Börjar då användare av Sennheiser, Skullcandy, Beats by Dre, UrbanEars och Bose, i hög utsträckning i en hörlursmarknad värd 6 miljarder usd per år, ladda ner JAYS revolutionerande ljudapp för 22 kronor kan resultatet bli en mäktig symfoni och plötsligt skulle ”äpplet” kunna falla ner i JAYS hand.

Företaget har även informerat sina distributörer att de planerar att lansera 14 nya produkter de kommande 12 månaderna. Här kan vi kanske förvänta oss en handfull appar men antalet lanseringar framstår dock ändå som misstänksamt högt och får mig att börja grunna på samarbetet med Samsung. Kan det äntligen vara dags för skräddarsydda Jays-lurar i en Galaxy-förpackning? Visserligen kommer inte JAYS att sälja hörlurar under annat varumärke än sitt eget men visst har VD under presentationen ett klart positivt uttryck i ansiktet när han berättar att JAYS idag marknadsförs tillsammans med Galaxy? 14 produktlanseringar känns helt enkelt för mycket eftersom många befintliga hörlursmodeller sannolikt har några år kvar på nacken och vad som döljer sig bakom dessa blir högintressant att följa.

Det intressanta på kort sikt är däremot att VD under presentationen t o m uppmanar åhörarna att rikta blickarna mot kvartalsrapporten som offentliggörs den 14 december. Det ger en stark signal om att vi kan få bevittna överraskande starka siffror vilket inte egentligen skulle vara så oväntat. Kvartalet som skall avrapporteras innehåller bl a oktober som brukar vara den månad då återförsäljarna fyller på lagret inför julhandeln. I fjol genererade oktober hela 68 procent av kvartalets totala omsättning, varför det finns all anledning att tro att Tomten visar sig tidigt även i år. Dessutom spås den nya distributören i Sydkorea kunna hämta in det försäljningstapp som distributörsbytet orsakade på den sydkoreanska marknaden under föregående kvartal då försäljningen helt uteblev och exklusive detta har ju JAYS i allmänhet i högsta växeln. Det jag inte förstår är varför det finns säljare av aktien?

http://www.redeye.se/webcast/jays-presenterar-pa-smabolagsdagen

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?