Jays VD-intervju 3 Fler avtal i USA på gång
2011-02-10 12:58, Edited at: 2011-02-10 16:01Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Hej Rune
1.Roligt att försäljningen går bra och att ni vinner ytterligare utmärkelser. Nu väntar en spännande tid då Verizon i USA börjar sälja Iphone den 10:e februari. Det verkar vara stora förväntningar på detta "over there". Jag läste exempelvis att en analytiker trodde att Verizon skulle sälja 9-15 miljoner Iphone under 2011! Nu undrar jag hur Jays kommer att hantera detta enorma tillfälle. Jag inser att det behövs en hel del kapital för att exempelvis bli leverantör till just Verizon. Finns det någon särskild strategi för just den amerikanska marknaden just nu i och med den stundade händelsen, kapitalanskaffning, etc?
Rune:Tack för ditt intresse för Jays och för dina initierade frågor.
Några kortfattade svar nedan
Rune:Stort tack. Den amerikanska marknaden är givetvis mycket spännande för Jays. Vi utvärderar kontinuerligt kanaler och aktörer för vår distribution och vårt möte med marknaden, också för att undvika inlåsningseffekter. Detta gäller både affärsmässigt och för JAYS som varumärke och tillhandahållare av högkvalitativa tillbehör. Vi siktar högt - och för att nå maximal utväxling lägger vi stor kraft vid att hitta rätt partners och förhandlar för närvarande med ett flertal större aktörer, inte bara relaterat till telekomsektorn. Vad gäller kapitalbehovet så har vi nu mycket bra avtal på plats med våra leverantörer som borgar för att vi skall kunna möta en starkt ökad efterfrågan. Som ett litet bolag med begränsade ekonomiska resurser måste vi arbeta smartare och använda de relationer vi byggt upp för att tillsammans skapa mervärden. Vi är mycket måna om att agera långsiktigt och växa i en takt som är hanterbar, vilket ligger i allas intressen.
2.Hur ser du på 2011 för Jays del, tror du att det stora genombrottet är här i och med succen för A Jays four?
Rune: Vi är försiktiga med att ta ut några segrar i förskott - och jag tror våra framgångar till stor del ligger i just det förhållningssättet. Vi jobbar hellre hårt på att skapa övervärden utan att haussa oss själva. Naturligtvis har vi nått en ny nivå med den lyckade lanseringen av en mycket lyckad produkt, a-JAYS Four för iPhone, men allra främst ger det även ett annat spelrum för Jays övriga produkter som alla har vunnit internationella priser för ljud, design och kvalitet.
3.Hur ser du på konkurrensen i branschen och hur tror du att ni klarar av den, vad har ni för för och nackdelar?
Rune: Konkurrensen i branschen är stenhård och präglas till stor av en vilja att tjäna snabba pengar på ofta undermåliga produkter som lite orättvist exploaterar användarnas okunnighet. Vi vänder oss starkt mot detta och använder istället vår talang till att utveckla helt egna produkter utefter våra egna preferenser och stora passion för musik - och erbjuder dessa till ett rimligt pris. Det ger oss frihet och gör att vi i alla led kan ställa oss bakom varje produkt, vilket skapar en stark moral och stolthet i organisationen. Att produkterna håller måttet har internationella utmärkelser över tre år visat oss.
Har man talang - och varje gång, med varje ny modell, lyckas träffa rätt i både ljud, design och kvalitet - då krävs det inte mirakel och inte heller särskilt stora medel för att hitta till användarna.. Det är så vi har märkt att vi hittar vår väg framåt och det har vi för avsikt att fortsätta med. Vi är en liten organisation och arbetar med stark urskiljning i allt vi företar oss och det märker våra vänner och användare, vilket jag tror även säkrar JAYS position på marknaden framöver. Vårt PR arbete är en viktig del i detta och vi interagerar intensivt med våra anhängare i sociala forum som exempelvis Facebook och är transparenta och tillgängliga. Vi har också fått kredibla artister i olika genre att, helt utan ersättning, ställa sig bakom det vi gör (läs gärna mer om ”Pass It On” på vår hemsida).
Fördelen med att vara små och flexibla är att vi snabbt kan fånga upp marknadens förändringar, men naturligtvis innebär det också en känslighet som bolag. Utöver den finansiella sårbarheten så ställer det höga krav på ledning och organisation - och det känns därför mycket bra att veta att vi står rustade med den kompetens som behövs för att driva en verksamhet av betydligt större omfattning än där vi är idag.
Lycka till!