Post entry

Jays Vd-intervju 2

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I måndags öppnade Jays en konceptbutik på Ringvägen 92 i Stockholm. Som gammal controller och egenföretagare blev jag både glad men även lite chockad då jag fasar för kostnaderna och riskerna som kan uppkomma i ett sådant projekt. Jag var helt enkelt tvungen att fråga lite mer om detta. Därför skickade jag följande mail och fick följande svar från Vd Rune Torbjörnsen. Jays värderas idag till 11Msek och rapport kommer den 17 december. Detta kan bli företaget som får årets genombrott.

Lycka till!

Hej igen Rune

Såg att ni ska öppna en concept store i Stockholm tillsammans med en partner. Jag ägde aktier i ett företag i smyckesbranschen (guld invest) som gjorde samma sak förra året. Det var bara det att satsningen blev katastrofalt dålig. Dels för att företaget tog den största delen av kostnaden själva och för att parterna inte lyckades med försäljningen i butiken. Jag drar alltså öronen åt mig lite granna när jag vet att det kan vara svårt att få lönsamhet i en sådan affär och att kostnaderna snabbt kan springa iväg uppåt eftersom man behöver täcka lokal och personalkosntader etc. Det positiva med affären är väl att jag anar att det går bättre än många tror eftersom ni har råd med en sådan satsning.

Fråga 1. Hur ser ert avtal ut och varför kan ni inte sälja era produkter i Applestores istället, eller andra större varuhus som Media markt och Elgiganten? Runes svar: Öppnandet av JAYS Concept Store innebär ingen större investering eller finansiell risk för Jays. Butiken drivs i regi av HEARU som också använder lokalerna i deras ordinarie verksamhet för övriga öronavgjutningar. Dock har JAYS varit starkt involverade i det kreativa arbetet som utformning av marknadsmaterial, produktdisplays etc. HEARU har över 20 års erfarenhet av hörselavgjutningar och det var naturligt att samarbetet med JAYS tog vid med utgångspunkt av ljudkvalitén på våra produkter och det är dessa värden vi vill visa med konceptbutiken. I JAYS varumärke finns ett övervärde i produkternas höga kvalitet som medger att vi också kan möta den mer kvalificerade kundens behov i en egen butik i form av en ”boutique” som ger konsumenten en rikare upplevelse. Vi kan där skapa ett annorlunda kundmöte och erbjuda produkter som inte låter sig säljas från hyllan. JAYS och HEARU har hittat värden i varandras varumärken som gör att risktagandet blir minimalt för båda parter.

Parallellt med ovanstående har JAYS de senaste två månaderna sedan utrullningen av a-JAYS och t-JAYS i september-oktober, fullföljt huvudstrategin och utvecklats till ett brett varumärke med produkter i alla prispunkter. Produkterna säljs numera hos ONOFF, Teknikmagasinet, Netonnet, cdon.com, Musikbörsen m.fl. Förhandlingar pågår med ytterligare kedjor för svenska marknaden och vi arbetar tillsammans med en av de största svenska distributörerna, Order Hemelektronik - och de försäljningskanaler de hittills valt för våra produkter har utvecklats mycket väl.

Fråga 2. Sedan har jag jämfört er och era konkurrenter när det gäller hur många websiter ni säljs på och kan bara konstatera att ni sälj på relativt få ställen. Förstår att det tar tid att ta sig in på fler ställen och att få ordning på logistiken. Men min fråga är hur du tror att utvecklingen kommer att se ut när det gäller utökning av försäljningställen? Jag har kollat på prisjakt, se länk. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1545&o=lokal_rank#prodlista. Där kan man se i hur många butiker Jays produkter säljs. Runes svar: Vi avser att långsiktigt bygga JAYS till ett starkt varumärke med god lönsamhet för de återförsäljare som väljer att ta in och stå bakom vårt varumärke. Det viktigaste är inte att snabbt komma ut i fler kanaler utan att se till att vi och våra befintliga partners får god avkastning på våra produkter. Vi har dialog med fler kedjor och får dagligen in nya förfrågningar. Det är dock viktigt att de vi arbetar med har en uttänkt affärsstrategi och att de verkligen gillar och vill sälja våra produkter. Det har varit ett svårt priskrig i hemelektronikbranschen de senaste åren och jag är övertygad om att våra återförsäljare uppskattar att vi har en väl genomtänkt strategi i alla led. Det säkrar JAYS hyllplats långsiktigt som en del av återförsäljarnas ordinarie sortiment - även om det innebär att vi ibland tackar nej till ”snabba affärer”, som säkert skulle öka kanalerna - men på längre sikt undergräva vår position på marknaden. Vi har ett nära och väl fungerande samarbete med vår distributör som har varit drivande i implementeringen av denna distributionsstrategi för Norden.

Länken du bifogar visar att de flesta av JAYS-modeller nu säljs i ca 15 butiker. På lägre antal försäljningsställen hittar du bl.a. märken som Philips, AKG, Sennheiser, Koss och Skullcandy så variationen är stor. JAYS har dock enbart haft de breda produkterna på marknaden i ca två månader - så det måste nog anses att vi hittills presterat väl på svenska marknaden**. Vi expanderar för närvarande kraftfullt på flera marknader - inte bara i Sverige och vi är noga med att hamna på rätt ställen och inte enbart på så många försäljningsställen som möjligt.**

Fråga 3. Min sista fråga är när ajays four kommer ut och hur ni tänkt få Iphoneägare att köpa lurarna? Runes svar: De första a-JAYS Four kommer ut nu i december och det är den hittills mest omtalade och omfrågade produkten av alla våra produkter. I medias tester av a-JAYS Three är en populär rubrik ”Släng lurarna som följer med och köp dessa istället”, med den enda kommentaren att det vore perfekt om de hade en mikrofon och knappsats för iPhone - vilket är just vad a-JAYS Four har. Till skillnad från många andra mikrofonlösningar på marknaden så kan du med a-JAYS Four även styra uppspelning av musik och video, inspelning av röstmemon, volymjustering, svars- och adressbokshantering via röststyrning samt många andra funktioner.

Som det bättre alternativet på marknaden hoppas vi att ägarna till iPhone/iPad/iPod kommer att välja JAYS när de vill uppgradera till ett bättre ljud än det som medföljer!

Länk till pressmeddelandet:

http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=56904&Language=2

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?