Jays VD-intervju 1 2013
2013-01-16 09:55, Edited at: 2013-01-16 12:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det lilla hörlursföretaget Jays börjar växa till sig ordentligt. Under företagets första sex månader så visar man upp en omsättning på 45,9 MSEK och en vinst på 6,4 MSEK efter skatt. Företaget har brutet räkenskapsår från maj till april. Jag tror att företaget bara har börjat växa och tror att en heårsomsättning på 100 Msek och en vinst efter skat på 16 MSEK inte alls är omöjlig. Jag tyckte att det var dags för en ny intervju med företagets VD Rune Torbjörnsen:
1. I hur många butiker såldes era hörlurar på ett ungefär under perioden maj till oktober 2012?
VD-svar:Våra produkter såldes under den perioden i ungefär 5000 butiker. När det gäller antalet butiker blir det blott fråga om uppskattningar, då vi inte själva har någon direkt kontakt med detaljisterna.
- I hur många butiker såldes era hörlurar på ett ungefär under perioden oktober till dec 2012?
VD-svar: Grovt räknat går det möjligen att räkna upp antalet med ytterligare ett 1000-tal butiker för perioden oktober till december 2012, således hade vi då under den perioden försäljning hos runt 6000 detaljister.
- I hur många butiker har ni som mål att sälja era hörlurar under slutet av 2013?
VD-svar: Vi arbetar framgångsrikt med att uppfylla våra målsättningar och det blir därigenom svårt att delge några siffror kring detta på ett rättvist sätt, som inte når hela vår marknad.
4. Under perioden maj -okt såg omsättningen per region ut enligt följande: Norden 50%, Europa 19%, Asian Pacific 22%, USA 9% hur tror du dessa fördelingar kommer att se ut i slutet av 2013?
VD-svar: Det har vi dessvärre mycket svårt att uttala oss om i dagsläget.
5. Vilka marknader kommer ni att jobba extra hårt med för att utöka under 2013?
VD-svar: Vi har som målsättning att även fortsättningsvis arbeta med att etablera en kvalitativ och långsiktig närvaro på en global marknad. Det ena ger det andra och det är svårt att helt visst säga vilken expansion som kommer att prioriteras i vår ambition och som de facto kommer att realiseras på bästa sätt, också givet den tidiga tidpunkten på året.
6. Det har pratats en del om nya produkter från jays. Vad är tanken ?Är det att bredda utbudet?
VD-svar: Vi arbetar kontinuerligt med en utvecklingen av vår egendesignade produktportfölj, men vi kan tyvärr inte presentera några detaljer om vad som är under utveckling och när det kommer att lanseras.
8. hur tror du att ni ska lyckas gentemot konkurrenterna, vilka är era styrkor och svagheter?
VD-svar: Vår styrka är och kommer alltid att vara att vi följer vår egen känsla och intuition i utvecklandet av design som ger den allra bästa musikaliska upplevelsen för Mobile Music. Så länge vi gör det kommer våra produkters försprång att vara svårintagligt.
Mina tankar:
Antalet butiker växer med 20% under bara uner okt-dec och forsätter ävan växa in på det nya året. Jag har följt utvecklingen på den engeska och amerikanska marknaden noga under januari. På engelska pricespy ökar antalet försäljare med 6 st från 10 till 16 bara under januari. På den amerikanska marknadenhar man utökat med bla brookstone som har 300 butiker och radioshack. Radioshack har ett nätvärk på 7300 butiker men här säljs lurarna än så länge bara på företagets hemsida. Tänk om Radioshack skulle börja rulla ut Jays produkter i sina butiker.Med tanke på att Jays omsätter 50% i Norden är tillväxtmöjligheterna mycket stora.
Det går ju även rykten om att Samsung vill bundla sina produkter med Jays som Kim Dahlström skrivit en del om i sina utmärkta bloggar. Det kommer bli ett mycket spännande år för Jays och framtiden ser mycket ljus ut. Lycka till!