JAYS- Vändningen här? + VD intervju
2013-06-11 20:51, Edited at: 2016-07-15 09:37Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
JAYS har fallit med närmare 40 % sedan den senaste rapporten presenterades. Under tisdagen rusade aktien med 15 % efter att placera.nu upprepat sin köprekommendation inför den kommande rapporten den 28 Juni. I samband med mina reflektioner kring aktiens värdering presenteras även en intervju med bolagets VD Rune Torbjörnsen.
Placera.nu ansåg den 9 april JAYS vara rimligt värderad kring 22 kr med ett antagande om en ”måttlig” försäljningstillväxt framöver på 15 %, i linje med det senaste kvartalet. En tillväxt som skrämt spararna och fått aktien att falla med närmare 30 %. Föregående års omsättningsökning låg på 100 %. Det innevarande verksamhetsårets ökning prognostiseras av introduce.se att bli 64 %. För nästa verksamhetsår väntas omsättningsökningen vara 44 %. JAYS Försäljning växer fortfarande från låga nivåer där 47 % av omsättningen kommer från försäljningen i Norden av vilket Sverige står för lejonparten. Potentialen på de andra marknaderna är således stor och tillväxten kan väntas vara fortsatt kraftig ett bra tag framöver.
Sedan köprekommendationen har kursen fallit som mest 25 procent till 17 Kr, men rusade under tisdagen till 19kr efter att Placera.nu upprepat sin köprekommendation med en riktkurs på 21 kr inför den kommande rapporten. Kursen på 19 Kr ger ett börsvärde på 138 M. Bolaget är idag helt skuldfritt, och med avdrag för varulagret på 22.5M och kassan på 1,5M värderas verksamheten till blygsamma 114 M. Med introduce.se prognoser för årets sista kvartal landar helårets omsättning på 87 M och vinsten på 11 M. Detta implicerar ett justerat P/S på 1.3 samt P/E på 10 för helåret som rapporteras för den 28 juni. För nästa års prognos på en försäljning på 126 M och vinst på 18 M ger dagens värdering blygsamma P/S på 1.1 samt P/E 6.
Den starkaste bidragande faktorn för kursraset är bolagets vägledning för ”större variationer i omsättning för kommande kvartal” där man även flaggat för att nästa växel i expansionen kommer dröja tills de nya produkterna hamnat på butikshyllorna. JAYS är som bekant en volatil aktie med många kortsiktiga sparare och rädslan över att aktien kommer vara ”död” en tid framöver har pressat kursen kanske omotiverat hårt. Lämnar man de kortsiktiga placerarnas perspektiv och blickar för nästa verksamhetsår i sin helhet ser utsikterna annorlunda ut. Bolaget värderas idag i linje med vad den värderades till ganska exakt 12 månader sedan när JAYS levererade en omsättning på 15 M och en vinst på 1 M. Utsikterna för den närmsta framtiden må ha försämrats något från vad marknaden hoppats på när kursen låg kring 30 Kr inför föregående rapport, men jämfört med läget för 12 månader sedan anser jag bolaget idag vara mycket starkare med stöd från all den utveckling och de framsteg som skett. Kursen har pressats hårt sedan senaste rapporten och vad jag kan bedöma är det inte mycket hopp kvar och nedsidan för aktien börjar bli minimal. Man ska inte glömma att det är väldigt snabba rörelser i JAYS aktie såsom för bolagets verksamhet. När som kan positiva triggers i form av PM om samarbeten, nya återförsäljare, eller om de produkterna som ligger i pipelinen komma och ge liv till aktien. När förväntningarna är så pass pressade krävs det inte mycket för att aktien ska återhämta sig med kraft.
Intervjusvar från VD Rune Torbjörnsen daterat 4 Juni
1. Jays produkter har idag stark penetration på hemmamarknaden Norden/Sverige. Jag har haft bedömningen att detta beror på att det har funnits lång tid att arbeta med distributörer och återförsäljare samt den lönsamhet som Jays produkter erbjuder dem. Vad är det som får återförsäljarna att “pusha” Jays produkter i sin försäljning här på hemmaplan, och hur ser potentialen till att få liknande effekt på andra marknader när mer tid för genomarbetning har givits?
SVAR: Anledningarna till det är nog flera. Vi erbjuder ett kommersiellt upplägg som gör det möjligt för samtliga led att tjäna pengar. Men, undersökningar som gjorts visar att den allra viktigaste motivationen för att sälja JAYS i butik är att vi erbjuder kvalitet och ett bra ljud. Det är ett resultat vi inte kan vara annat än mycket nöjda med. Inte bara hos distributörerna men även i detaljistledet finns naturligtvis en ambition och förnöjsamhet över att kunna erbjuda något verkligt bra till nöjda kunder och vi hoppas att vi tillhandahåller just det.
2. Det finns ett flertal stora internationella kedjor som säljer Jays antingen online eller endast i ett axplock av de fysiska butikerna. Nya produkter väntas bredda Jays portfölj, ökar detta sannolikheten att produkterna börjas säljas på fler fysiska butiker?
SVAR: Vi är ju fortfarande ett litet varumärke bland en ocean av konkurrerande märken, många med helt andra resurser än vad vi har. Lyckosamt nog har detta dock också visat sig vara vår styrka och vi vinner dagligen en allt större kännedom världen över på ett gynnsamt organiskt och egentligen självsäljande vis. Våra nya produkter bär något av revolutionens kraft och med vårt nyskapande plattforms-koncept är vi övertygade om att detta också kommer at öka viljan och benägenheten att exponera oss ytterligare. Vi är ett litet bolag med en säreget stark musikalisk kärna och kvalitet i våra produkter och vi har ingen brådska eller för den delen heller något behov av en explosionsartad expansion i det avseendet.
3. Bolaget växer internt med många rekryteringar senaste tiden inom, logistik, grafisk design samt produktutveckling. Vill du kommentera kring de anställningar som gjorts samt ev. planer för kommande anställningar?
SVAR: Procentuellt kanske vår personella expansion kan synas vara betydande, men i själva verket rör det sig om tre personer. En av de största utmaningarna för en liten och talangintensiv kreativ utvecklingsverksamhet är att hitta helt rätt personer som hittar sin plats i organisationen och förstår sitt uppdrag i en långt vidare syn än vad som kan förklaras i skrift. Vi är mycket försiktiga med att expandera och avser även fortsättningsvis agera som en liten och snabb organisation som består av nyckelpersoner på varje position. Under sommaren rekryterar vi ytterligare en kompetens för produktutveckling, men längre än så vill jag inte kommentera våra planer i dagsläget.
4. Är det några nya problem som har framkommit med bytet till SK Networks, det verkar som att implementeringen av bytet tar längre tid än planerat?
SVAR: Om man som vi på kort tid börjat arbeta globalt behövs inte några särskilda problem utan, till synes oskäliga, tidsutdräkter kan man få uppleva ändå. Vår uppfattning är att vårt samarbete med SK Networks går enligt plan. Vi har stora förväntningar på det varma mottagande vi redan nu sett prov på, för lanseringen av a-JAYS Five på den asiatiska marknaden
5. På vissa återförsäljares hemsidor samt under kortare tid på er hemsida har logotypen synts med tillägget “Jays of Sweden”. Är detta någon typ av internationell brandig som planerats?
SVAR: Nej, det är inte något brandinginitiativ som planerats utan faller sig helt enkelt naturligt. Sverige har ju en stark och kvalitativ klang internationellt som en kraft inom design och teknisk utveckling och det finns också ett svenskt musikunder som gjorts sig gällande utomlands, så associeringen kan emellanåt understrykas som lite av en kvalitetsmarkör. Ibland gör vi saker också för att roa oss själva och se oss och vårt bolag ur lite fler dimensioner. Inte sällan hittar man också vägen framåt just så.
6. Om jag inte missminner mig har jag läst om en ny options/incitamentsprogram för de anställda, har du något att berätta om omfattningen/tidsplanen för dessa och bredden av anställda som berörs?
SVAR: Vi vill gärna att samtliga internt skall känna sig delaktiga i det vi gör och även kunna skörda frukten av vårt hårda och förvisso lyckosamma arbete. Det finns dock för närvarande inget nytt att rapportera kring formaliseringen av det tidigare nämnda incitamentsprogram.