JAYS - rapporttårar
2012-12-15 12:37, Edited at: 2012-12-16 10:39Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
JAYS rapporterade en försäljningsökning på 110 procent trots att en av huvudregionerna (Asien) trampar vatten rejält. Det imponerar men aktien sjönk på sedvanligt manér.
Igår morse när jag påbörjade mitt blogginlägg skrev jag följande stycke:
JAYS rapport var helt klart godkänd men på sedvanligt manér handlades aktien ner. Det är inte heller otänkbart att Börsveckan eller placera.nu väljer gammalt spår och släpper en avvakta-rekommendation. De har varit akterseglade sedan årsskiftet och motmedicinen till att kunna svälja en kursuppgång på 300 procent är naturligtvis en defensiv hållning med huvudargumentet att JAYS riskerar att drunkna bland 200 hörlursmärken.
Placera.nu släppte sin avvakta-analys på eftermiddagen och de är rädda för att JAYS skall hamna i Odd Mollys kläder. Personligen tycker jag att det är lite väl tidigt att börja skylta med klädmärket som jämförelseobjekt och dess kurshistoria för att krydda till analysen med syfte att ge neutral smak åt investerarna. Naturligtvis finns det en risk för uppförsbacke men innan den uppenbarar sig kommer JAYS högst sannolikt att ha vuxit sig betydligt större och därmed också fått aktien att flyga högre. Nu skall man givetvis inte pantsätta huset för att investera i hörlurstillverkaren men vill man vara med om ett varumärke som har chans att erövra världen är JAYS inget dåligt val. Just nu.
I Norden såldes det JAYS-lurar för 14,6 Mkr under Q2, huvudsakligen på den svenska marknaden. Vad händer om JAYS når en liknande marknadsposition i Sydkorea, Storbritannien, Italien eller Tyskland, marknader som är fem gånger så stora som den svenska?
JAYS har under de två senaste åren arbetat hårt med att få in foten hos återförsäljare med god kundtillströmning. De har vunnit inledande hyllplatser hos Walmart, Tesco, Best Buy, Carphone Warehouse, Media Markt, Elgiganten och Barnes & Noble. Här finns de absolut största detaljhandelskedjorna i världen och dessutom de ledande konsumentelektronikvaruhusen. Därutöver har telekombutiker som Telia, Telenor, Vodafone och Orange börjat sälja hörlurarna, vilka är utmärkta kanaler tack vare symbiosen med smartphones. Det är ju först nu som återförsäljarnätet börjar se riktigt intressant ut för att ge förutsättningar till rejäl skjuts i tillväxten, då antalet butiker passerat 5 000 st med potential till en flerdubbling om t ex Walmart och Tesco skulle köra en fullskalig utrullning. Med dessa förutsättningar under jäsning skall man väl inte kasta in handduken och sälja aktien?
Placera.nu skriver dock att JAYS säljer hippa hörlurar. De släppte analysen 6 timmar efter rapporten och frågan är om de överhuvudtaget brytt sig om att studera hur hörlurarna ser ut? Hippa hörlurar är antingen färggranna, har en utmärkande logo, t ex en dödskalle likt Skullcandy, eller ett artistnamn ingraverat. Hippa hörlurar riskerar naturligtvis en kort varumärkeshistoria när förälskelsen avtar men JAYS hörlurar är verkligen inte hippa – de levererar bra ljud till rimligt pris, är svarta eller vita och har en stilren design som inte känns äventyrande. Det innebär att JAYS missar raketen men kanske inte höghastighetståget.
Är man det enda hörlursföretaget som fått 30 toppbetyg de senaste två åren, då är man utmärkande på ett annat sätt än vad hippa hörlurar är, och kritikerrosade varumärken försvinner inte från marknaden över en natt. Istället positionerar man sig bland Bose, Klipsch, Shure, Sennheiser och Koss, som ett högkvalitativt varumärke, och en överlevare, som audiofiler alltid kommer att lockas till. JAYS kanske inte når någon miljardomsättning men sannolikt betydligt högre än nuvarande årstakt. Det är ju först nu som JAYS kan dra ekonomisk nytta av alla positiva reviews av hörlurarna som släppts tack vare att det uppbyggda återförsäljarnätet nu ger konsumenterna tillgång till hörlurarna.
Blickar vi återigen ner i rapporten uppgick alltså försäljningen i Norden till 14,6 Mkr. Att följa Mobilgigantens lagersaldo gav därmed en ganska bra indikation om vad vi hade att vänta. I en artikel i Dagens Industri avslöjas också att hörlursförsäljningen mer än fördubblats hos SIBA (jämfört med samma period ifjol) sedan hörlurar utnämndes till årets julklapp. Antalet klick på deras hemsida till deras hörlurssektion har därutöver ökat med över 500 procent i år. Effekten av utmärkelsen lär alltså bli påtaglig och medverka till tidig lagerpåfyllning hos återförsäljarna samt förhoppningsvis ge svallvågor in i januari, den sista månaden och den traditionellt svagaste i JAYS tredje kvartal (nov-jan). Q3 har således förutsättningar att bli ett riktigt bra uppföljare till det andra kvartalet – och på sedvanligt manér skapa rapportspekulationer.
Jag har tidigare räknat på att JAYS i genomsnitt får ca 125 kr per sålt par hörlurar. Totalt säljs hörlurarna idag i över 5 000 butiker. Räknar vi med att 2 000 finns på den nordiska marknaden skulle varje butik under Q2, i genomsnitt, sålt 60 st JAYS-lurar. Det ger 0,76 hörlurar per dag, per butik, om vi exkluderar söndagar. Det ger perspektiv på att det kan finnas fortsatt tillväxtpotential i Norden och skulle 5 000 butiker sälja ett par hörlurar per dag skulle JAYS omsätta 200 Mkr per år.
Huvudfrågan efter gårdagens presenterade delårsrapport är dock hurudan försäljning JAYS skulle ha rapporterat om inte några distributörsbyten genomförts under perioden? Fyra distributörer har bytts i Asien vilket inneburit temporär utebliven försäljning under bytesperioden i Sydkorea, Kina, Indien och Australien. Dessutom tillkommer en negativ effekt av att JAYS återköpt varor från den tidigare distributören i Sydkorea. Resultatet av detta blev att regionen endast omsatte ca 3,5 Mkr under Q2 i jämförelse med 6,9 Mkr under Q1 som i sin tur drabbades av utebliven försäljning till Sydkorea.
Med forna distributörer kvar eller en halv fot på gaspedalen hos nya skulle sannolikt JAYS totala försäljning under Q2 landat kring 30 Mkr med ett förbättrat rörelseresultat på kanske ett par miljoner. Nu blev det istället 24,8 Mkr i försäljning och 3,8 Mkr i ebita, påverkat av extraordinära händelser, som kapat ett visionärt rörelseresultat närmare 6 Mkr. Det lär nu bli successivt bättre i Asien och tillsammans med julhandelseffekten på den nordiska marknaden lär vi få bevittna ett nytt rekordkvartal vid nästa rapportsläpp.
JAYS betonar dessutom i rapporten att distributörsbytet i Sydkorea till SK Networks är mycket strategiskt viktigt. Det tror jag det. SK Networks är även distributör åt Samsung som JAYS inledde ett samarbete med i januari. JAYS VD har avslöjat att samarbetet med Samsung kommer att ”uttrycka” sig i olika former framöver och att ”sådana här samarbeten tar tid”. Tid till vad då kan man ju undra?
HTC har tidigare släppt smartphones med Beats hörlurar, inklusive Beats Audio, mjukvara som förbättrar ljudkvalitén så att hörlurarna kan jämföras med ”high end”-lurar i prisklassen över 500 usd. Nu har JAYS lanserat JAYS Curves, en liknande app som förbättrar ljudupplevelsen likt Beats Audio och som bygger på teknik från Dirac, som bl a levererat till Bentley och Rolls Royce med syfte att förbättra ljudupplevelsen i deras lyxbilar. JAYS är det första hörlursföretaget som fått samarbeta med Dirac vilket i sig är rätt häftigt.
Eftersom JAYS nu i Sydkorea använder samma distributör som Samsung och dessutom utvecklat mjukvara (Curves) lik Beats Audio tycker jag inte att man skall underskatta möjligheten att Samsung verkligen skulle bundla JAYS hörlurar, alltså lansera en smartphone där hörlurarna ingår, t ex till en nichad målgrupp eller särskild marknad. I Sydkorea såldes t ex 5 miljoner Galaxy SII på nio månader. Potentialen är alltså enorm men i dagsläget är det dock endast potential och ingen verklighet.
Jag tycker däremot inte att några förhoppningar överhuvudtaget diskonterats in i nuvarande kurs. Med tanke på att JAYS växer bra med egen kraft, såväl omsättnings- som resultatmässigt, tycker jag att det är värt att äga aktien det närmaste halvåret enbart för att positionera sig ifall Samsung eventuellt skulle bundla hörlurarna. Att samarbetet bedömts ta tid kan ju dessutom bero på den period av planering, utveckling och väntan på lämpligt lanseringsdatum som krävs för en ny smartphone-modell. Vi har dock snart avverkat ett år sedan samarbetet inleddes vilket kan vara klokt att ha i bakhuvudet om man överväger att kasta in en handduk från Odd Molly.