Post entry

Jays rapportkommentar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jays kvartalsrapport (aug-okt) visade i fredags på en kraftigt ökad omsättning men resultatet var fortfarande negativt. Det som var av framåtblickande natur i rapporten var att de för långt gångna förhandlingar med stora affärskedjor i USA, England och Frankrike. Dessutom väntar release av den nya luren till Iphone i dagarna och jag hoppas att detta kan bli en riktig trigger. Jag skickade lite frågor till VD, Rune Torbjörnsen, angående rapporten och fick svar idag.

1. När tror du att ni kan nå break even, hur hög omsättning måste ni ha baserat på befintliga marginaler för att nå detta? Hur ser det ut idag rent kassaflödesmässigt i och med att ni bland annat levererat till Barnes & Noble? Runes svar: Vi ser en fortsatt stark tillväxt i såväl omsättning som resultat, men kan dessvärre inte lämna några prognoser utöver våra publika rapporter. Generellt kan sägas att Bolaget står väl rustat för en expansion och kommer med oförändrade kostnader för personal och administration kunna hantera väsentligt högre omsättningsnivåer. Rent kassaflödesmässigt (efter 1:a leverans till Barnes & Noble), så har Bolaget fortfarande något ansträngd likviditet, då vi i denna expansionsfas måste bygga lager för att kunna möta den förväntade efterfrågan på våra produkter de kommande månaderna. I takt med ökade volymer så ökar våra möjligheter till förbättrade betalningsvillkor och kortare ledtider, vilket förväntas förbättra likviditeten framöver.

2. Vad är det som gör att ni inte lyckas bättre på nedersta raden jämfört med föregående kvartal trots att omsättningen är mycket högre? Marginalen minskar något och de externa kostnaderna ökar vad jag kan se, kommer detta fortsätta? Runes svar: Under september månad gick verksamheten med vinst på EBITDA nivå. I oktober togs en hel del kostnader som får anses extraordinära, bl.a. arvode för planering av vår marknadskampanj, juridiska kostnader kopplade till varumärkesfrågor i USA samt annonskostnader i UK i syfte att stötta försäljningsprocessen där. Vi befinner oss fortfarande i en uppbyggnadsfas och kostnader av detta slag har varit nödvändiga för att stärka JAYS position på marknaden. Vi kommer att fortsätta att bygga vår affär långsiktigt med fokus på stark omsättningstillväxt och goda marginaler.

3. Det står att den fodran ni har till Aggregate media group kommer att kostnadsföras under innevarande kvartal 1,7 milj. dock ser jag att ni har en en förutbetald kostnad i balansräkningen. Därmed blir alltså inte detta kassaflödespåverkade men kommer att bli en negativ post i resultaträkningen eller tänker jag fel här? Runes svar: Det stämmer. Detta kommer att kostnadsföras under Q3 i takt med att mediautrymmet nyttjas, men kommer inte att bli kassaflödespåverkande.

4. Jag har väntat ett tag på den nya luren nu. Har ni satt något datum för när ni ska släppa den i butik. Det känns som att ni riskerar att missa julhandeln men det kanske är av strategiska skäl, vilka i sådana fall eller har det uppstått några problem? Runes svar: De första leveranserna av a-JAYS Four påbörjas i dagarna och första enheterna kommer ut i butik i januari i Sverige. De redan förbeställda volymerna som går till våra distributörer globalt är för oss inte direkt relaterat till julhandeln, då den initiala efterfrågan överstiger första veckornas produktionsvolymer. Nedan ett par länkar (engadget.com, gizmodo.com) som visar på det stora intresset för denna produkt och dess potentialer, samt även en länk till mobil.se, som varit bland de första att testa produkten här i Sverige:

http://www.engadget.com/2010/12/14/jays-flexes-its-design-muscle-with-svelte-a-jays-four-earbuds/

http://gizmodo.com/5712976/even-earbuds-can-be-beautiful

http://www.mobil.se/articles/iphonelurar-utan-trassel-1.381669.html

Ytterligare ett stort antal tester globalt förväntas de närmaste veckorna.

Att döma av den respons vi fått hittills så bedömer jag det som mycket troligt att a-JAYS Four för iPhone blir den succé vi hoppats på - och med en så stark produkt i portföljen ökar även våra möjligheter att komma in med övrigt sortiment och därmed stärka Jays affär i ett bredare perspektiv.

Mina slutsatser: Jays värderas idag till knappt 9 Msek och det väldigt lite handel i aktien så om man köper får man vara beredd på stora svängningar under låg omsättning (inget för er med svaga nerver) . Om den nya luren blir en succé så kan det vara början på någonting riktigt stort. Skriver de sedan kontrakt med ytterligare affärskedjor i exempelvis USA (Barnes & Noble påskrivet redan), England och Frankrike(Virgin påskrivet redan) så kommer detta att ge en kraftig försäljningsökning. Det är synd att Jays inte släpper sina nya lurar a-JAYS Four till julhandeln. Å andra sidan är det kanske så att många köper sin Iphone nu till jul för att sedan börjar leta efter bättre lurar när de märker att hörlurarna som ingår är av sämre kvalitet. Jag har en förkärlek till företag kopplade till Apples produkter (Ipone, Ipad, Ipod) pga att denna marknad växer enormt och väntas forsätta växa. Utöver mitt innehav i Jays är mitt klart största innehav idag G5 entertainment (säljer spel till apples produkter och kommer med prognosuppdatering i början av januari, höjd prognos igen tror jag!). Rätt eller fel återstår att se.

Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?