Post entry

JAYS - Intervju med VD Rune Torbjörnsen augusti 2013

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jays VD Rune Torbjörnsen ger här svar på 13 frågor. Bl.a. hur han ser på sin egen framtid inom JAYS och i vilka länder försäljningen av Jays fungerar bra i för tillfället.

1. Om man tittar på Jays kvartalsvis har tillväxten tappat fart och omsättningen har minskat tre kvartal i rad nu samtidigt som ni flaggat för att ni räknar med en väsentligt lägre försäljning under kommande månader tills dess att den nya produktserien nått marknaden. Har försäljningen av befintligt produktutbud mättat marknaden redan eller vad är orsaken till att alla nya avtal som slutits senaste året inte gett tillväxten ytterligare fart?

För tydlighetens skull så har inte omsättningen minskat, utan vår tillväxttakt har minskat jämfört med tidigare.

Försäljningen av konsumentelektronik generellt och hörlurar specifikt är till stor del säsongsbaserad, där en övervägande del ligger i perioden strax innan Jul och julklappsförsäljningen. Det är traditionella/etablerade återförsäljare i Europa och USA som i störst utsträckning påverkas av branschens säsongscykler, snarare än återförsäljare i tillexempel Asien som har en mera jämn fördelning över året. Inköpsperioden från leverantör till återförsäljare sker sedan främst från september till november. Anledningen till att vår omsättning inte ökat i samma takt som tidigare beror till viss del på att JAYS under hösten 2012 i större omfattning börjat säljas hos traditionella återförsäljare i främst Europa/Norden och att vi därför blivit mer påverkade för de säsongsfluktueringar som generellt sätt existerar i vår bransch. Utöver detta så hade enskilda specifika händelser året innan påverkan som vi allmänt inte kan tillskriva utvecklingen av bolaget och den kontinuerliga affär vi driver på daglig basis.

Huruvida tillväxttakten på de befintliga produkterna håller på att mattas av kommer vi förstå bättre först efter att julsäsongen är över - dock finns det ingenting just nu som indikerar detta. Vi är nöjda med utvecklingen med de avtal som kommit på plats under året och vi står som bolag bättre rustade idag än någonsin tidigare. Med det sagt så är det viktigt att poängtera att vi hela tiden arbetar långsiktigt med våra partners för att ha utrymme att växa över tid, vilket innebär att vi ibland tackar nej till affärer på kort sikt till förmån för att utveckla affären till en högre nivå. Vi upplever att detta selektiva och långsiktiga tillvägagångssätt till stora delar saknas i vår bransch och att det är en viktig konkurrensfördel för oss ute i industrin.

2. Ni informerade förut att ni hade minskade kostnader för reklamationer men samtidigt har jag läst i social media och hört bland vänner och även butikspersonal att många har problem med trasiga och glappande lurar. Hur mycket reklamationer får ni egentligen och tror du det finns en risk för ett mörkertal där många som drabbats av trasiga lurar inte reklamerar det men väljer bort Jays vid nästa köptillfälle?

Eftersom vi, tillskillnad från majoriteten av aktörerna i vår bransch, inte lägger ut vår produktutveckling på våra leverantörer så har vi en mycket bra uppföljning på detta. Det finns ingenting som indikerar att vår returfrekvens skulle vara högre än vad som är normalt för industrin, dock måste man komma ihåg att våra produkter är efterfrågade och i proportion till sålda enheter kan det vara möjligt att butikspersonal upplever att det också är fler returenheter.

Vi har ingen uppfattning om mörkertalen i detta, men det är nog rimligt att anta att konsumenter som köper produkter med ett högre prisvärde som JAYS också är mer benägna att returnera sina produkter om något fel inträffar än om de har köpt något billigt som de inte förväntar sig ska hålla.

3. När är det nya options/incitamentsprogrammet tänkt att tas fram ungefär?

Vi kan idag inte lämna någon närmare information om tidpunkt, men det finns på styrelsens agenda att ta fram ett nytt optionsprogram under verksamhetsåret 2013/2014. När det är framtaget så kommer det att kommuniceras till marknaden på sedvanligt vis via pressmeddelande.

4. Du har vid flera tillfällen nämnt att Jays skall tillhöra de stora hörlursbolagen i framtiden och att Jays skall vara synonymt med bra ljud. Samtidigt har ni inte en enda Over Ear hörlur i nuvarande sortiment. Kan ni verkligen tillhöra toppskiktet inom hörlursbranschen med i princip enbart in-ear ljud i ert utbud?

Vi vet att det på vissa håll förväntades att vi skulle utveckla en hörlur med bygel efter framgångarna med a-JAYS Four och t-JAYS Four. Vi valde dock att i stället lägga resurserna på att ta ett verkligt steg framåt och tillföra marknaden för in-ear earphones något helt nyskapande. Med den kommande a-JAYS Five för iOS, Windows och Android kommer vi med vårt innovation plattforms-koncept erbjuda något som inte tidigare existerat, till verklig gagn för våra användare. Vi är ett litet bolag med musikalitet, tillgänglighet och användbarhet som ledstjärnor och vi är övertygade att detta är rätt prioritering för oss i dagsläget. Måhända kan det uppfattas som en smula oberäkneligt, men vi tycker inte att det behöver vara ett problem. Vi känner våra användare och deras behov ganska väl idag och hoppas att de känner att de kan lita på oss och det vi erbjuder. Vi försöker vara där vi behövs - något innan behovet uppstår.

5. Jag noterade att Jays numera säljs hos flera olika kedjor i Australien. Kan du kommentera utvecklingen där lite samt utveckla hur samarbetet gått med Vodaphones butiker i Australien?

Australien är en marknad, likt Sverige och Singapore, med en exceptionellt hög smartphonepenetration. Det är således en marknad som vi är extra intresserade av och följer noga. Det är riktigt att vi via vår nya distributör också har fått en betydligt bredare bas för försäljning i mer etablerade kanaler och försäljningen i Vodafones butiker har varit ett verktyg för detta. Försäljningen av hörlurar i Australien är dock främst koncentrerad till de stora återförsäljarkedjorna för konsumentelektronik och vi arbetar nu långsiktigt för att fördjupa vårt samarbete med dessa.

6. När jag är ute och tränar ser jag ofta joggare använda a-Jays. Mina erfarenheter av a-Jays är att den inte är speciellt bra lämpad för rörelser och träning. Telekiosken i Norge hade faktiskt reklam i januari där de marknadsförde a-Jays one+ för träning. Har ni funderat kring om ni kanske behöver förtydliga användningsområdet för respektive Jaysprodukt?

Vi vet inte alltid helt säkert vilket det optimala användningsområdet för de olika produkterna är, utan låter våra användare själva utvärdera funktionen och användarvänligheten på egen hand. Att a-JAYS används för joggning kanske därmed betyder att den inte nödvändigtvis är mindre lämpad för ändamålet. Med en platt sladd kan man förvänta sig något mer av så kallad mikrofoni, dvs att sladden slår mot kropp och kläder, vilket kan generera ett störande ljud. Det finns dock många sätt att kringgå eventuella problem med ljud eller vikt genom att till exempel låta sladden löpa innanför tröjan eller jackan eller att fästa sladden med ett kabelclip, liknande den typ som kommer att följa med a-JAYS Five. Vi överväger kontinuerligt nya sätt att underlätta för våra användare - men det handlar också om att hitta en balansgång där vi inte styr användarens val för hårt.

7. Du nämnde på småbolagsdagen att ni aldrig betalar marknadsbidrag men jag har efter det noterat att ni haft kostnader för marknadsbidrag. Har er strategi förändrats något angående marknadsbidrag?

Vi investerar generellt sätt inte i så kallade listningsavgifter. Det innebär att vi inte betalar för att våra produkter ska säljas i butik, utan återförsäljarna väljer att lista dem enbart baserat på det värde som den faktiska försäljningen bidrar till deras verksamhet. Med det sagt så kan det hända att vi engagerar oss i marknadsaktiviteter tillsammans med våra partners, framförallt när vi bedömer att det har en strategisk och varumärkesbyggande funktion.

8. I vilka länder utanför Norden anser du att försäljningen av Jays fungerar bra i dagsläget?

Frankrike, England samt nyckelmarknader i Asien så som Hong Kong, Singapore, Taiwan, Korea och Australien.

9. Om man ser till din tidigare historik har du stannat ganska länge på Jays. Kan du se dig själv i Jays om flera år framöver och hur ser dina egna ambitioner inom Jays ut?

Arbetet med Jays liknar heller inte något av mina tidigare uppdrag. Jag har här haft turen att kunna medverka till att utveckla ett bolag som har blivit en mycket väl fungerande och modernt företag – och där framgång genereras utan att de kommersiella intressena alltid sätts allra främst. Vi vet att vårt bolag skapar möjligheter att påverka och skapa mervärden på ett kreativt sätt för människor. Genom talang, kvalitet och hårt arbete följer också en sund ekonomisk utveckling på lång sikt, med ett modernt synsätt. Att arbeta med det vi gör är kort sagt inte ett arbete utan mer av en livsstil och min avsikt är att följa detta vårt bolag också framöver.

10. Kommer ni ha högre marginaler på den nya serien jämfört mot andra modeller i a-Jays serien?

Den nya produktserien kommer att ha en högre prispunkt än övriga a-JAYS sortimentet, men det är många faktorer som påverkar den slutgiltiga marginalen som dessutom kommer variera mellan olika marknader. Då produkterna ännu inte kommit ut i handeln är det för tidigt att uttala sig ytterligare om detta. Det vi kan säga är att vi räknar med att den nya serien ska generera minst lika bra eller bättre marginaler jämfört med de övriga produkterna i a-JAYS sortimentet.

11. Kommer vi få se fler kampanjer och aktiviteter framöver där jays lurar sälj tillsammans med andra produkter som smartphones etc?

Vi utesluter inte sådana samarbeten under förutsättningen att det bidrar till bådas varumärken på rätt sätt och vi utvärderar löpande de förfrågningar vi får baserat på dessa kriterier. Jays kommer dock inte göra några rena OEM-lösningar för andra aktörer.

12. Vilka anser du vara de främsta skälen till att investera i bolaget Jays?

Den främsta anledningen till att investera i Jays är möjligheten att vara med på en spännande resa, där vi bevisar hur man med rätt människor, mål och förutsättningar kan skapa ett modernt bolag och nå framgång med begränsade resurser. Vi vet att vi med dokumenterad kvalitet och autenticitet över tid kommer att kunna utveckla vår affär globalt och bli ett alltmer lönsamt bolag - där vi redan från klarhet till klarhet bevisat att vår affärsidé och vår mission håller.

13. Vilka konkurrensfördelar anser du att ni har gentemot de största bolagen i branschen?

I själva verket egentligen just det som du själv understryker. Vi är ett litet bolag med hög innovationskraft, bra träffsäkerhet i produktstrategierna och med en stark känsla för det vi gör inför en lojal skara globala anhängare. Med ytterst små medel och med rätta och rena steg har vi erövrat en stark position internationellt. I ljuset av en av de här inledande frågorna, så har vi möjlighet att vara snabba och i någon mån oberäkneliga och precis så smarta vi har kapacitet att vara - med möjligheten att på allvar förverkliga vår vision utan att hindras av en överdimensionerad organisation.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?