JAYS - inför rapport
2012-12-07 12:08, Edited at: 2012-12-07 13:24Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Clas Hemberg twittrade att JAYS-aktien inte skulle bli årets julklapp trots att hörlurar fått utmärkelsen. Det vete tusan.
JAYS aktie brukar ha svårt att dra iväg på rapportdagen pga uppbyggda förväntningar. Sett till historiken kan det alltså finnas skäl att sälja före nästa fredag då Q2-rapporten presenteras. Personligen har jag däremot spikat fast aktien i byråladan. Det kan alltså visa sig vara en olönsam strategi men den huvudsakliga anledningen är att jag inte ser några tecken alls om att rapporten skulle vara dålig, snarare tvärtom. Dessutom vill jag vara aktieägare OM Samsung skulle bundla hörlurarna i en smartphone-modell riktad mot en nischad målgrupp.
För att våga sitta med aktien över rapportdagen finns det också livlinor ifall Q2 inte motsvarar förväntningarna och förutsatt att man har tålamod att sitta med aktien ett tag. Den främsta är sannolikt att aktien, inför Q3-rapporten, kommer att spekuleras upp tack vare uppbyggda förväntningar kring försäljningseffekten av utmärkelsen ”årets julklapp”. Återförsäljarnas prispåslag på tillbehör, dit hörlurar kategoriseras, uppges ligga på upp mot 50 procent. Det är alltså höglönsamt för butikerna att sälja hörlurar varför vi kan förvänta oss en massiv exponering av ”årets julklapp”. När spikmattan för tre år sedan fick utmärkelsen såldes det under året mattor för 160 Mkr i landet och Sverige troddes vara det spikmattetätaste landet i världen.
Andra livlinor är givetvis bl a annonsering av nya distributörer och återförsäljare samt produktlanseringar. Därutöver surrar ett rykte om att Walmart kommer att köra en julkampanj med JAYS hörlurar. Detta är inget som jag verifierat men skulle världens största detaljhandelskedja göra detta förväntar jag mig att aktiemarknaden kommer att bli nyfiken på resultatet och spekulera upp aktien inför Q3-rapporten. Men nu är det först och främst Q2 vi behöver rikta blickarna mot.
En indikator om att rapporten kommer att vara bra är att VD vid företagspresentationen uppmanade åhörarna att vara uppmärksamma när rapporten släpps. Att tipsa investerare att intressera sig för en medioker eller dålig rapport skulle väl aldrig VD göra? Det finns dock fler tecken än VDs signal som pekar mot att Q2 varit ett starkt kvartal.
JAYS har bytt distributör på en av nyckelmarknaderna i Asien vilket under Q1 resulterade i helt utebliven försäljning. Då SK Networks i början av augusti annonserades som ny distributör på den sydkoreanska marknaden kan vi anta att Sydkorea är nyckelmarknaden. Förutom att SK Networks återförsäljarnätverk stärkt JAYS marknadsnärvaro med fler butiker och förhoppningsvis försäljningen tack vare lageruppbyggnad hos dessa, lär befintliga återförsäljare sedan tidigare haft behov av av att fylla på lagret, pga den uteblivna försäljning från JAYS distributörsbytet orsakat under Q1. Därmed kan vi förvänta oss en extraordinär positiv försäljningseffekt och att försäljningsregionen Asien/Pacific gått starkt.
Det är dock sannolikt JAYS hemmamarknad som kommer att bjuda på de vackraste siffrorna. Hörlurarna tycks nu säljas ”överallt” och grävande forumskribenter slog i början av sommaren klackarna i taket över Mobilgigantens offentliggjorda lagersaldon av JAYS hörlurar på deras hemsida. Då skrevs det bl a att Mobilgiganten sålt nästan 5 000 JAYS-hörlurar på 20 dagar, vilket uppfattades som en mycket bra utveckling. Efter ett tag uppdagades det däremot att lagersaldot inte var Mobilgigantens eget utan istället leverantörens/distributörens. Det var alltså inte endast Mobilgiganten som sålt hörlurarna utan sannolikt fler butiker inom leverantörens nätverk, vilket fick lyckoruset att svalna.
Men någon längre andhämtningspaus blev det inte eftersom mot slutet av sommaren började antalet sålda exemplar att skjuta i höjden och under Q2 rapporteras lagret ha ökat med 47 000 hörlurar, vilket alltså levererats från JAYS. Försäljningspriset för storsäljarna a-JAYS Four och a-JAYS One+ ligger mellan ca 400 – 500 kr. Räknar vi att JAYS i genomsnitt erhåller 125 kr per par blir det ca 6 Mkr i försäljning, enbart i Sverige och enbart via en distributör. JAYS använder sig av flera distributörer på den svenska marknaden, åtminstone Order Nordic och 20:20 Mobile, varför det är svårt att avgöra hur stor andel leverantören till Mobilgiganten har av JAYS totala försäljning i Sverige.
Under Q1 uppges dock leverantören ha sålt drygt 1 000 exemplar per vecka samtidigt som JAYS sålde för ca 8 Mkr i Norden, som troligtvis till mer än 80 procent omfattar den svenska marknaden. Räknar vi med snittpriset 125 kr/hörlur och 1 500 sålda par per vecka landar vi på drygt 2 Mkr vilket motsvarar ungefär en tredjedel av JAYS försäljning i Sverige om vi beräknar att den svenska marknaden motsvarar 80 procent av region Norden. Motsvarar då leverantörens lagersaldon för Q2 forfarande en tredjedel signalerar det en total försäljning på ca 18 Mkr i enbart Sverige. Det framstår som en extrem ökning men går inte att utesluta då jag är rätt övertygad om att efterfrågan på JAYS hörlurar ökat signifikant under sensommaren och hösten.
Nu skall vi dock beakta att det är forumskribenter som avslöjat uppgifterna angående förändringar i lagersaldot. Jag har inte själv fört någon statistik men jag har vid flera tillfällen verifierat att uppgivna lagernivåer stämmer varför jag anser att siffrorna kan användas för att få en indikation om vad vi har att vänta på fredag nästa vecka.
Jag väljer däremot att räkna på 12 Mkr för hela Norden för att undvika att sväva iväg. För Asien/Pacific räknar jag med en försäljningsökning på 2 Mkr jämfört med Q1 tack vare bl a den nya distributören SK Networks och lagerpåfyllningar i Sydkorea. Europa och USA tror jag ökar med 25 procent jämfört med Q1, tack vare positiv effekt av bl a publicerade artiklar. Amerikanska Cnet, som är en av världens mest trafikerade webbplatser, utnämnde t ex under sommaren a-JAYS Four till en av de bästa hörlurarna på marknaden samtidigt som a-JAYS One+ av flera webbsidor fått utmärkelsen som bästa tillbehör för Samsung Galaxy S III. Summerar jag ihop detta skulle Q2 avslöja en total försäljning på ca 29 Mkr. Facit kommer nästa vecka där en eventuell urstark försäljningsökning på hemmamarknaden även bör ha gett rejält avtryck i rörelseresultatet. Jag är förväntansfull.
* I början av november avslöjades att Mobilgigantens leverantörs lager minskat med nästan 8 000 JAYS-hörlurar på en enda dag. Efter att dessa uppgifter spreds valde butikskedjan att ändra redovisningen av lagersaldot till att endast skriva om varorna finns "i lager" eller inte.