JAYS - fredagsmys 2
2012-11-23 22:51Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag fick i föregående blogginlägg om JAYS en fråga vad jag tror ligger bakom den senaste kursstegringen. Svaret förtjänar ett helt inlägg vilket i gammal god anda blev rätt långt.
Det tog 28 månader för svenska Zound Industries, som är kända för sina Urbanears-hörlurar, att gå från noll till 252 Mkr i omsättning. Zounds resa bleknar dock i jämförelse med Beats by Dr Dre, som debuterade 2008, och som ifjol nästan nådde 500 MUSD i årlig försäljning, motsvarande ca 3,3 miljarder kronor. Exemplen visar vilken exceptionell tillväxttakt som är möjlig om man är verksam i en ”skållhet” bransch och idag har temperaturen kring hörlurar nått kokpunkten, därav också utmärkelsen ”årets julklapp”.
Hörlursmarknaden börjar också värderas till gigantiska proportioner och spås i år nå 6 miljarder USD med en årlig tillväxt på 20 procent. I kronor räknat innebär detta att marknaden växer med ca 8 miljarder och fördelar vi summan över existerande ca 200 hörlursmärken blir det 40 Mkr per varumärke. Trots många aktörer på banan finns det alltså goda möjligheter till tillväxt, särskilt om man spelar korten rätt, och med tanke på att JAYS ifjol omsatte 53,6 Mkr framstår således den svenska uppstickaren ännu bara skrapat på ytan i möjligheternas land.
JAYS målsättning är också att bli ett ledande hörlursbolag, vilket innebär att företaget åtminstone har en miljardomsättning i radarn, eftersom detta krävs för att överhuvudtaget JAYS skall nå till brösthöjd på de största konkurrenterna. Huruvida detta kommer att lyckas står skrivet i stjärnorna men det vi vet är att det vanligtvis brukar bli en bra affär att köpa aktier innan solen står i zenit, alltså före hettan kring bolaget avtar.
En av de största aktörerna på marknaden är idag Skullcandy som omsätter ungefär 70 MUSD per kvartal. Det amerikanska företaget börsnoterades ifjol och hade efter första dagens handel ett marknadsvärde på ca 600 MUSD men värderas idag till en tredjedel och med ett p/e-tal på 8. Snorlåg värdering kan tyckas, särskilt med tanke på tillväxtförutsättningarna, men vad aktiemarknaden sannolikt ser är en utsliten dödskalle-logo. Visserligen har Skullcandy:s hörlurar varit häftiga och trendskapande men en uppseendeväckande exponering är riskfylld och vanligtvis en ganska kortlivad historia, vilket kanske investerarna är rädda att nu skall drabba Skullcandy.
JAYS däremot, äventyrar sig inte med att skapa eller rida med på en trend, förutom då själva hörlurs-boomen, utan det är svart och vitt som gäller, vilket i allmänhet passar allt, samtidigt som stort fokus läggs på mervärde i form av ergonomi och funktion. Huvudmålsättningen är dock att företaget eftersträvar att vara världsbäst på ljud till ett bra pris. Här har också företaget lyckats då JAYS vinner 80 procent av testerna och är det enda hörlursföretaget som fått 30 toppbetyg de senaste två åren. Men eftersom JAYS inte äventyrar sig med dödskallar och färggranna hörlurar samt varken smörar återförsäljarna med marknadsbidrag eller satsar åtskilliga miljoner på marknadsföring har det tagit tid att nå dagens position - steget framför tröskeln till att bli en ”major player”. Men nu kan det vara dags.
Idag säljs hörlurarna i ca 5 000 butiker fördelat över 26 länder. JAYS har dessutom vunnit inledande hyllplatser hos Walmart och Tesco vilka är två av de tre största detaljhandelskedjorna i världen samt fått fotfäste hos Best Buy och Mediamarkt, som i sin tur är världens två största elektronikkedjor. Full exponering, enbart hos dessa jättar, skulle omfatta över 16 000 butiker.
Samarbete har därtill inletts med Samsung vilket inledningsvis resulterat i att mobiljätten exponerat JAYS tillsammans med sina produkter i Sydkorea samt Singapore och JAYS VD har tidigare avslöjat att fler aktiviteter är på kommande. Här finns det utrymme för spekulation, huruvida Samsung skulle välja att ”bundla” JAYS hörlurar, alltså att ett par hörlurar skulle ingå i förpackningen av t ex en smartphone-modell.
Jag anser att detta skall ses som en möjlig option eftersom HTC gjort liknande manöver med Beats by Dre:s hörlurar. Jackpott skulle det naturligtvis bli i en Galaxy-förpackning men ett troligare utfall är att Samsung skulle ”bundla” hörlurarna tillsammans med en smartphone riktad mot en nischad målgrupp, som efterfrågar en bra musikspelare tillsammans med bra hörlurar i form av JAYS och eventuellt i kombination med mjukvaran från Dirac. Att marknadsföra en smartphone-modell med hörlurar som ger en revolutionerande ljudupplevelse (JAYS+Dirac) skulle kännas som ett mycket vasst erbjudande till en kräsen publik, samtidigt som det troligtvis skulle ge ett betydande försäljningsuppsving för JAYS.
Vad är det då som driver aktien för tillfället?
Jag tror att det framförallt är informationen från företagspresentationen. JAYS kommer inte att marknadsföra ihjäl sig och dessutom ämnar de behålla en liten organisation där samtliga anställda idag är aktieägare. Detta ger naturligtvis goda förutsättningar för marginalexpansion och goda vinster samt stärker tron om att nyckelpersonerna kommer att stanna i företaget, vilket självfallet aktiemarknaden gillar.
Börsvärdet på ca 200 Mkr motsvarar nu ungefär fyra gånger fjolårets försäljning. Det framstår som rätt högt men det kan likväl vara lågt. Varför skulle inte JAYS kunna göra om t ex Zounds resa, att relativt omgående nå en årlig omsättning på 250 Mkr? Pusselbitarna finns ju där – en hörlursmarknad i stark tillväxt, testvinnare i portföljen, utbyggt återförsäljarnät med aptitretare hos Walmart och Tesco, samt ”optionen” att Samsung skulle ”bundla” hörlurarna. Dessutom finns 14 produktlanseringar i pipeline vilket innebär att vi troligtvis får bevittna ett tätt nyhetsflöde framledes. Men jag är dock förtrollat positiv till JAYS eftersom jag anser att företaget just nu gör allting rätt och skulle troligtvis vara lika positiv om marknadsvärdet var det dubbla.
Det är dock viktigt att tänka på att effekten av JAYS ansträngningar sker med viss eftersläpning. I somras spreds på webben artiklar där modellen a-JAYS One+ blivit utsedd till bästa tillbehör för Samsungs flaggskepp "Galaxy S III". Den fulla marknadsföringseffekten av detta kanske märks först under julhandeln. En liknande eftersläpning kan vi förvänta oss av gratis-appen "JAYS Headset Control" som blivit en succé och som förhoppningsvis gett ökad varumärkeskännedom. De positiva recensionerna kring hörlursmodellerna fortsätter dock att publiceras i en strid ström vilket vi enkelt kan bevittna genom att besöka JAYS facebook-sida. Med tanke på det utbyggda återförsäljarnätet och då även konsumenter i periferin nu får tillgång till hörlurarna via JAYS webbshop kommer dessa recensioner även att börja få allt större effekt i försäljningssiffrorna.
Trevligt fredagsmys!