JAYS "exklusiv VD-intervju"
2012-04-04 01:05, Edited at: 2012-04-04 13:42Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Har årets potentiella "tenbagger" fått grus i maskineriet eller är det endast ett tillfälligt depåstopp inför nästa ärevarv? En exklusiv VD-intervju kan ge vägledning.
Hörlurar är heta – och dyra. I världsberömda modebutiker som Colette i Paris och Isetan i Tokyo säljs nu ”high-end”-märken bredvid lyxkläder samt juveler och i februari sågs rapstjärnan Lil' Wayne gå omkring med diamantprydda hörlurar från Beats by Dre värda 1 MUSD. Med ”stjärnglans” som draglok faller naturligtvis konsumenterna som furor samtidigt som allt fler anser sig ha råd att spendera mer på hörlurar till sin smartphone för att få uppleva en bättre ljudupplevelse från musikspelaren.
I EU:s Big 5-länder ökade försäljningen av hörlurar ifjol med 34 procent, trots att elektronikmarknaden generellt gick kräftgång då elektronikförsäljningen i bl a Storbritannien minskade med 14 procent. Konkurrensen är givetvis hård och stegrande men samtidigt är tillväxtbanan flerfilig tack vare den starka tillväxten för bl a smartphones och enligt IBISWorld bestod ifjol 16 procent av branschens totala intäkter av vinst. Det är också galna tillväxtsiffror som hörlursföretagen presterar.
Svenska Zound Industries nådde 2009 en blygsam försäljning på 3 Mkr men sålde ifjol hörlurar för 244 Mkr och siktar på att nå miljardvallen i år. Amerikanska Skullcandy omsatte ifjol 232,5 MUSD, alltså ca 1,5 miljarder SEK, vilket kan ställas i relation mot 2005-års försäljning om 1,5 MUSD. Danska AIAIAI har under de fyra senaste åren ökat försäljningen med 300 procent – per år!
Beats by Dre närmar sig nu en årlig försäljning på 500 MUSD trots att proffsrecensenterna dissar varumärket; ”In terms of sound performance, they are among the worst you can buy. They are absolutely extraordinarily bad”, enligt redaktören för audiosajten InnerFidelity.com.
Hur skall det då gå för lilla JAYS som kontinuerligt får toppbetyg för sina hörlursmodeller och som inlett ett samarbete med världens största smartphonetillverkare?
I den nyligen publicerade delårsrapporten för Q3, omfattande månaderna oktober – januari, ökade försäljningen med 161 procent till 18,4 MSEK. Det är naturligtvis en kraftig tillväxt men här syns ännu inte någon effekt från samarbetsavtalet med Samsung som påbörjades i februari och som enligt pressmeddelandet om partnerskapet enbart gällde marknaden i Sydkorea under februari. Vi vet dock vad som hände – att hundratals internetsajter rapporterade om samarbetet och att spekulationerna sattes igång gällande att den sydkoreanske mobiljätten kommer att lansera kommande smartphonemodeller tillsammans med JAYS hörlurar, likt HTC nu gör med Beats by Dre. Dessutom avslöjades nyligen att samarbetet inte enbart gällde Sydkorea då det utökats till Singapore då modellen a-JAYS One+ marknadsförts tillsammans med Samsungs produkter vid en IT-mässa under mars.
Att bedöma marknadsföringseffekten av detta är givetvis svårt men de flesta håller nog med om att varumärket ”JAYS” stärkts betydligt sedan samarbetet kablades ut och att detta kommer att synas i kommande rapporter, oavsett om vi ser Samsung Galaxy S3 med JAYS hörlurar eller inte. En intressant notering i rapporten är också att JAYS avslöjar att de lyckats nå en prissänkning med huvudleverantören fr.o.m. 1 februari tack vare ökade inköpsvolymer, vilket är samma startdatum som när samarbetet med Samsung började. Coincidence or not?
Spekulationerna är fria. Här är en exklusiv VD-intervju med Rune Torbjörnsen:
Fråga: Jag har noterat att ni medverkat vid IT-mässan i Singapore och att något slags samarbete även där skett tillsammans med Samsung. Har Samsung vid sin monter sålt JAYS hörlurar eller har de ingått som "free gifts" i kombination med köp av Galaxy?(i såfall vilka?). Detta är ju offentlig info då mässan nu är avslutad så jag skulle önska att du klargjorde lite här kring aktiviteten i Singapore.
Svar: Vårt samarbete med Samsung kommer att ta sig flera olika uttryck och mässan i Singapore var ett exempel. Vid varje köp av en smartphone eller tablet erbjöds möjlighet att också köpa a-JAYS One+ till ett något rabatterat pris; $58 ($88).
Min kommentar: Priset på $58 var billigare än det pris på $78 som distributören Orange Communication marknadsförde som också närvarade och som lanserade a-JAYS One+ vid mässan.
Fråga: Sedan ni avslöjade samarbetet med Samsung har nyheten fått stort genomslag på olika webbsidor. Har ni märkt ökat intresse hos potentiella återförsäljare och distributörer tack vare detta?
Svar: Ja nyheten om vårt samarbete med Samsung fått stort genomslag, även internationellt, men det är svårt att dra några konkreta slutsatser om hur det påverkat intresset för bolaget. Vi har länge märkt ett starkt ökat intresse för Jays och får löpande förfrågningar från distributörer och återförsäljare, vilka grundar sig på Jays meriter och den efterfrågan som finns hos konsumenter på marknaden - snarare än på enskilda nyheter.
Fråga: Det har varit glest med pressmeddelanden om nya återförsäljare i år. Har aktiviteten varit låg eller har ni ändrat policy gällande vad ni kommunicerar till marknaden?
Svar: Vi har inte ändrat vår policy kring vad som kommuniceras till marknaden. Aktiviteten är högre än någonsin, men det som kan spela en betydande roll är det faktum att vi i takt med att vi växer arbetar med större avtal som är mer omfattande och därmed tar längre tid att få på plats.
Fråga: Avtalet med Walmart är tidsbundet. Hur har er exponering sett ut hos detaljhandelsjätten och förhandlar ni om ett fortsatt samarbete?
Svar: Jag kan dessvärre inte lämna information vad gäller ett specifikt avtal. Men det kan sägas att som relativt litet bolag lyckas komma in som en del av Walmarts grundsortiment är en kvalitetsstämpel som varit mycket viktigt för oss i USA och samarbetet har givit oss god exponering av våra instegmodeller. Det finns dock mycket kvar att göra på den amerikanska marknaden generellt och vi arbetar aktivt med att se över vår distribution och i större omfattning få återförsäljare som tar in hela produktsortimentet, för att på detta sätt öka genomslagskraften och bibehålla goda marginalnivåer.
Fråga: Jag har noterat att onlinebutiker i bl a Ryssland och Indien marknadsför JAYS hörlurar. Skall vi förvänta oss att ni även snart annonserar samarbeten med fysiska butikskedjor i regionerna?
Svar: Jag kan av naturliga skäl inte diskutera kommande nyheter.
Fråga: Hur många butiker säljer JAYS hörlurar idag?
Svar: Vi uppskattar att våra produkter idag finns representerade på cirka 2 500 försäljningsställen, i totalt 26 länder.
Fråga: Hur såg er aktivitet ut vid CES-mässan i Las Vegas?
Svar: Vi var på CES för att bevaka marknaden och kommande nyheter, samt för att träffa befintliga och nya kontakter - men vi hade själva ingen monter på mässan.
Fråga: Varför lämnar ni inte ut något försäljningsmål?
Svar: Det är min samlade erfarenhet efter att ha arbetat i ett antal börsnoterade bolag att man ska vara försiktig att lämna prognoser/mål - i synnerhet för bolag som befinner sig i expansionsfas där det kan variera väldigt mycket mellan månader och förutsättningarna snabbt förändras.
Fråga: Överväger ni att på sikt utöka produktutbudet med andra varor än hörlurar?
Vi på Jays brinner för att utveckla produkter med högkvalitativt ljud och en stark och autentisk kärna för en bred publik, och det skulle teoretiskt kunna vara annat än hörlurar. Vi har kompetensen och mängder av spännande idéer, men i dagsläget fokuserar vi på det som vi vet att vi gör bäst - hörlurar. Och vi kommer aldrig att starta nya projekt på bekostnad av vår kärnverksamhet.
Fråga: Jag har även noterat via studerandet av användaromdömen att hörlurarna ibland går sönder, vilket oroar då ni har en lång garanti på produkterna. Kommentarer kring kvalitetsproblem har även postats på er facebooksida. Vad är det för problem med produkterna och är det något som ni försöker förbättra eller skall man förvänta sig att det finns ett "spill" av produkter som går sönder?
Svar: Gällande kvalitetsfrågor så har Jays en kontinuerlig dialog och uppföljning med distributörer, återförsäljare samt kunder gällande kvalitet och vi arbetar oavbrutet med att se till att kunden får en maximal produktupplevelse under en lång tid framåt, då vi arbetar långsiktigt med det vi gör. Vi ger 24 månaders garanti för att vi litar på våra produkter och våra rapporter visar snarare på att vi har bättre kvalitet än genomsnittet i branschen.
Min kommentar:
Av intervjun framkommer att det är troligt med ett fortsatt samarbete mellan JAYS och Samsung vilket naturligtvis är positivt då den koreanske jätten är ett utmärkt draglok till varumärkesuppbyggnaden. Ytterligare har vi sannolikt snart flera intressanta pressmeddelanden att vänta gällande nya “större” återförsäljare och distributörer, alternativt en utökning av befintliga avtal(Walmart, Tesco, Best Buy, Phone House, där fler butiker kan omfattas vid fler regioner).
Mitt intryck är också att JAYS inte är så känsligt för trendskiften som t ex flashiga varumärken som UrbanEars och Skullcandy ser ut att vara då JAYS design känns mer tidsneutral och då bolaget inte äventyrar sig med t ex färgsättning då de kör “safe” med svart och vitt. Detta ger sannolikt en bättre stabilitet men innebär samtidigt att det är svårare att nå ett storskaligt genombrott på kort tid(om vi bortser från potentialen med Samsung). Tillväxten är dock fullt godkänd och med toppbetyg, världens minsta in-ear-lur, trasselfria sladdar och då varje hörlurspaket innehåller olika storlekar av silikonkuddar för att ge optimal passform och ljudupplevelse har JAYS starka kort på hand.
Som slutlig kuriosa har bolaget faktiskt tidigare haft ett försäljningsmål, satt 2007, att nå miljardvallen om 5-7 år. I år lär det inte gå men hur det ser ut om två år kan vi bara spekulera om. Aktien är visserligen inte billig om vi blickar i backspegeln men samtidigt är det svårt att undgå att bli bländad om vi ser framåt. Jag tror inte man gör bort sig om man köper aktien och behåller den ett par kvartal. Med fortsatt tillväxt ökar nämligen sannolikheten att börsen i ökad utsträckning sneglar på jämförelsebolagen AIAIAI och Zound för att hitta ett riktvärde.