JAYS - Allt tyder på fortsatt snöbollseffekt
2013-02-10 12:57, Edited at: 2013-02-13 17:20Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jays samarbete med Polska Horn Distribution ser ut att ta fart. Jag ger min syn på Jays framgångsfaktorer och vilka fördelar jag anser att Jays har inför den globala expansionen som väntar bolaget.
Jays offentliggjorde i juni förra året ett samarbete med Polska Horn Distribution. Polen, ett land rejält på frammarsch med ca 40 miljoner invånare.
De fyra senaste åren har den Polska ekonomin vuxit snabbast i Europa. http://www.dn.se/ekonomi/polsk-tillvaxt-gar-rakt-emot-europa
Jag översatte en del av sajterna via Google och noterade att Jays får enormt fina omdömen/toppbetyg av konsumenterna i kommentarsfälten samt att antalet butiker som säljer Jays i Polen bara växer.
Lägger ut ett axplock här till er nedan.
Polsk prisjämförelsesajt som hänvisar till 26 återförsäljare som säljer a-Jays Four: http://www.skapiec.pl/site/cat/49/comp/1770325
Det man kan ha i åtanke här är att långt ifrån alla kedjor syns på dessa jämförelsesidor. Jag såg nu till min stora förtjusning att Media Markt numera säljer Jays i Polen. Jag hittade inte Jays på Polska Media Markt när jag sökte för en tid sedan
Några av de Polska kedjor som numera säljer JAYS produkter:
http://www.mediamarkt.pl/sluchawki_sluchawki-przewodowe?query=jays
http://www.redcoon.pl/b6759-JAYS
http://sonusmobile.pl/firm-pol-1142347122-JAYS.html
http://www.q21.pl/manufacturer/jays
http://audioarena.istore.pl/pl/wyniki-wyszukiwania?search=jays
http://www.opineo.pl/?s=2&szukaj=jays
http://strefa24.pl/jays-o_p_74_1.html
http://www.ramtech.pl/records/searches/search/jays/0
http://www.mp3store.pl/search/simple/jays/0
http://dvdsystem.pl/lista.php?n=JAYS&akcja=producent&proID=202
http://www.ceneo.pl/;szukaj-jays
http://www.twenga.pl/#q=jays&u=q
http://www.agito.pl/S/sluchawki-audio.363/jays
http://almedia.pl/pl/wyniki-wyszukiwania?search=jays
När jag började följa Jays på Facebook förra sommaren kring juni var det ca 25 000 följare/likes. I november var siffran 40 000. Idag är siffran snart uppe i 70 000 och bara på en vecka har det ökat med 5000 likes. Vad det betyder i pengar på sikt är omöjligt att räkna ut men man kan konstatera att Jays har stor framgång i den marknadsföring man lagt krut på. Sociala medier!
Jag hittade en statistiksida för Facebook och noterar att Jays ligger i topp inom kategorin Elektronik: http://www.facebookskolan.se/statistik/index.php?page=sidor&kategori=Elektronik
Om alla relevanta företag syns på den sidan vet jag inte men det är i alla fall en hint om att det går bra i sociala medier. Jag tvivlar på att andra företag på listan har samma tillväxt i nya fans som Jays dessutom har.
I den globala expansionen som står för dörren har Jays flera stora fördelar som jag ser det.
1. JAYS - Testvinnaren
Prisade hörlurar säljer givetvis lite extra och brukar få med sig många osäkra köpare som inte riktigt vet vilken hörlur de ska välja eller exempelvis ge bort i julklapp.
Jag har under det senaste kvartalet gått in i ett tiotal olika butiker som jag vet har Jays i sitt sortiment och frågat vilka in-ear lurar de kan rekommendera. Samtliga har rekommenderat Jays till min stora förtjusning och nästan samtliga har enbart svarat Jays på min fråga. Tänk er den dagen då man får liknande svar i Sydney, Delhi & New York!
Att Jays oftast blir testvinnare lär knappast göra det svårare att locka till sig avtal med de största och bästa distributörerna ute i världen. Att vara säljare hos Jays idag är nog en rätt trevlig uppgift gissar jag.
Många prissöksajter har en prisvinnarlogga på Jays produkter. Se exempelvis här på danska pricerunner. Scrolla ner till a-JAYS Four och det är en testvinnarlogga på a-Jays Four:
http://www.pricerunner.dk/cl/94/Hovedtelefoner?attr_40000563=40005192&attr_51927559=51927562&sort=4
Toppbetyg och fina omdömen hittar ni här:
http://www.jays.se/products/awards-and-reviews
2. JAYS långsiktiga strategi & kvalitet
Jays lägger till skillnad från många andra bolag inte enorma summor på att marknadsföra dåliga produkter med diskutabel kvalitet utan lägger all energi på att samarbeta med de största och bästa aktörerna samt vara innovativa och skapa kvalitet, bra ljud och mervärden i sina produkter. Det är en långsiktigt hållbar framgångsfaktor som skapar gott renommé. Nöjda kunder rekommenderar Jays till sina vänner, frågar efter Jays i butiker mm.
Jays har en långsiktig strategi där man med omsorg nu väljer samarbetspartners för att i lagom takt ta sig till toppen.
En intressant sak vd sa på investerarmötet hos Remium förra året var att Jays har betydligt lägre andel reklamationer på sina produkter än de flesta andra hörlursmärken i branschen. Kvalitet lönar sig alltid i det långa loppet och gör troligtvis chansen betydligt större att någon vill "bundla" Jays hörlurar med mobiltelefoner i framtiden.
a-Jays one+ säljs ofta tillsammans med Samsung Galaxy just för att de passar så bra ihop. I framtiden kanske det händer stora saker på det området..
3. JAYS läckra design & igenkänningsfaktor
Om vi börjar med förpackningarna så sticker Jays ut redan där. De andas design och kvalitet. I tester kan man ibland läsa att de imponeras redan innan de fått upp förpackningen. En del (mig själv inkluderad) har haft svårt att öppna boxen vid första köpet.
Att det var Jays som var först ut med platta trasselfria kablar sprider varumärket Jays utan dyra reklamsatsningar till alla som hört talas om platta kablar utan trassel. Googla tangle free headphones och ni får upp en hel del Jays naturligtvis.
Jag hävdar att Jays image och design ihop med det fina ljud som levereras gör att många fortsätter köpa Jays samt rekommenderar andra att göra detsamma. Glöm inte att Jays är det enda svenska hörlursbolag som utvecklar och designar lurarna själva. De andra köper off the shelf i Kina och brandar märket.
Jays vd Rune sa i en intervju följande: "Jag hävdar att vi är totalt kompromisslösa när det gäller ljudbilden jämfört med konkurrenter. Det vet vi utifrån diskussioner med underleverantörer, som tycker att vi är lite besvärliga"
länk till citatet från Rune nedan, se faktarutan under artikeln:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3151156.ece
4****. JAYS affärsmodell
Jays, vd nämner i senaste videointervjuen från introduce att Jays erbjuder prisvinnande produkter & väldigt goda marginaler. Både för inköparna men även för återförsäljarna. Denna affärsmodell borde göra att Jays troligtvis är ett av de hörslursmärken som genererar bäst marginaler för butikerna vilket naturligtvis speglas i hur de exponerar och marknadsför Jays. Jays får bra exponering och kommer in i rätt butiker utan att betala marknadsbidrag. Jays betalar aldrig marknadsbidrag.
länk till videointervjun:
http://www.introduce.se/foretag/jays/intervjuer/2012/12/jays-intervju-med-vd-rune-torbjorn
Sammanfattning:
- Renommé
- Kvalitet
- Design
- Testvinnare
- Ljudbilden
- Innovativa
- Långsiktighet
- Gynnsam affärsmodell för alla led
- Träffsäkerhet i all produktutveckling hittills
Den dagen Jays etablerat sig som en av de stora ledande aktörerna inom hörlurar globalt kommer vi få se andra produkter än hörlurar från Jays. Vi kanske är några år från den dagen men den dagen kommer.
För er som kanske inte sett videon då Jays vd presenterar Jays på Småbolagsdagen har ni länken här:
http://www.redeye.se/webcast/jays-presenterar-pa-smabolagsdagen
En intressant sak som nämns i videon är att Jays i början (2007) lanserade high end produkter som gav ett fantastiskt rykte men som det inte gick att få så mycket försäljning på. Först våren 2011 lanserades breda kommersiella produkter som fått kraftig tillväxt i marknaden.
Om man väger in i Jays finansiella historik att de breda kommersiella produkterna inte ens varit ute två år på marknaden tar jag det som ett tecken på att tillväxten bara har börjat.
JAYS expansion ser ut att fortsätta ha snöbollseffekt.
Take care!
/Carefree