JAYS AB: Bubbla eller guldägg? Uppdaterad!
2011-03-13 18:17, Edited at: 2011-03-14 12:33Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Håller produkten för att vända bolagets resultat till vinst? Researching JAYS, produkten.
Hej!
Just nu finns det en onoterad aktie på aktietorget som flera av oss här på Redeye redan upptäckt tack vare alexus. Vissa av användarna ligger inne med stora innehav och har tätat sina portföljer med aktien mot det för tillfället snåla börsklimatet. Andra har redan sålt aktien och gjort en rejäl vinst, i vissa fall flera hundra procent!
Fodret(kryddan eller till och med såsen) i portföljen heter JAYS AB, och på denna aktie har jag gjort ett par riktigt lyckade affärer. Tacksamt! Inte minst efter att jag gjort en del förluster i ett bolag som heter PA Resources.
Vad kan jag berätta om aktien som är värt att veta? Denna presentation av JAYS AB blir helt olikt något annat jag skrivit förut. Ber i förväg om ursäkt till redaktionen och även till läsare som har problem med produktplacering här på Redeye. Anledning till det jag kommer att skriva nedan är att JAYS AB just nu handlar väldigt mycket om produkten.
Visserligen kommer VD´s strategi vara en av de avgörande faktorerna om bolaget kommer att lyckas/misslyckas, men den vinkling jag bjuder på är inte desto mindre relevant.
Bolaget visar röda siffror och har fram tills nu haft väldigt mycket lån. Bolaget kommer även i nästa rapport den 31 mars att visa förlust men troligtvis ha mindre lån(om inte nya lån tagits), då långivare valt att konvertera till aktier i bolaget.
Bolaget är litet och har haft begränsade resurser att producera enheter och marknadsföra sig på en hårt konkuransutsatt marknad. Detta är mycket bra anledningar att överge aktien eller avstå från att köpa densamma.
Bolaget kommer mycket sannolikt att börja redovisa vinst inom mindre än ett år. Detta är en väldigt stark anledning till att köpa aktien. För produkten, eller rättare sagt produkterna är tillräckligt bra, och jag refererar här till min egen research. Följande del av inlägget kallar jag, Researching JAYS:
Det är Fredagkväll och mitt taxiskift har börjat, medans jag väntar på kund surfar jag runt med mobilen.
En av mina ljudintresserade vänner som jag pratat med tidigare under dagen per telefton gav mig nyheten om A-Jays Four. Hörlurarna som just nu är JAYS flaggskepp, certifierade till iPad, iPod och iPhone. Lurarna hade fått en lysande rewiev i en tidning berättar han. Jag blev så till mig att jag glömde fråga vilken tidning. Håller på att åtgärda fadäsen med ett sms, varför svarar han inte?
När jag lämnat av kunden jag väntat på, samt kört några kunder till, anropar jag växeln om rast. När en sådan beviljats styr jag bilen mot den nattöppna butiken. Här letar jag efter MacWorld eftersom det är den tidning jag känner till som skriver om produkter för Apple. Tidningen visar sig vara lite för populär då den är slutsåld.
Jag köper då istället MacGuiden, och det svider mina vänner! Inte mindre än 129kr för en tidning fylld till brädden av bara produktplacering? Jag inser snabbare än snabbt att detta med prislappar inte är av någon större vikt för användare av Apple. Det är bara en av tusentals anledningar varför Steven Jobs är ett affärsgeni och inte jag. Han förstår ju att ta ordentligt betalt för sina produkter.
Jag kör ned till bensinmacken och här finns heller inte MacWorld. Denna tidning måste verkligen vara populär eller är det bara för att iPad2 släpps i USA..?
Jag köper Slitz och MOORE, det kommer att bli trevligt att se om JAYS AB marknadsför sig i dessa tidningar. Annonser i dessa magasin för män måste ju bidra med någon typ av försäljning?
Nästa dag åker jag ned med bilen till gallerian och hittar här MacWorld för mer humana 79kr. Går sedan in på Åhléns för att se om JAYS syns till i butiken. När jag kollar in displayväggen över hörlurar så är ungefär 40% av utbudet KOSS. Alla möjliga modeller från KOSS dessutom, men inget från JAYS AB.
Försöker bita mig själv i läppen över de impulsköp på flera hundra kronor jag gjort i form av veckotidningar. Jag påminner mig själv om att jag faktiskt gjort en bruttovinst på över 18 000:- på JAYS AB, det är dags att ge något tillbaka...
Bläddrar fernetiskt i tidningarna när jag kommer hem och försöker hålla mig borta från modellerna i magasinen för män, tills dess att jag skrivit färdigt blogg-inlägget i alla fall.
Tidningen MOORE var en total nitlott. Inget om JAYS här. Men besvikelsen lägger sig tämligen fort. Det jag ser på sida 14 i Slitz kan inte göra någon investerare i JAYS AB besviken. En rejäl helsida med bilden från hemsidan, återigen uppvisar företaget sin exklusiva touch för design på ett smakfullt och lockande sätt. "Glättigt" och fullt av identitet presenteras a-JAYS Four med sina platta och trasselfria kablar.
Jag vet inte vad en helsida kostar i en sån här tidning, men det är uppenbart att nu är det på gång. Längst ned i sidfoten på annonsen finns namnet på inte mindre än fjorton återförsäljare av produkten. Jag surfar in på pricerunner och kollar lagerstatus för produkten. Tidigare har flera butiker haft slut på denna produkt, men nu finns den i lager hos samtliga återförsäljare.
Jag öppnar med andakt(kostade trots allt 129kr) MacGuiden och här blir jag inte heller besviken. På en halvsida står det att läsa om t-JAYS three som kostar 995kr. Denna modell har ingen inbyggd mikrofon utan är en rednodlad "in ear"-lur för musikälskare. Naturligtvis har luren den kostsamma eftertraktade applekompabiliteten.
Jag citerar direkt ur recensionen:
MacGuiden nummer 1-2011
"Den här luren riktar sig till dem som vill ha en välbalanserad ljudbild, inte bara den där grymma basen som många ungdomar kanske söker efter. Ljudet i t-JAYS Three är verkligen något alldeles extra. Har man lyssnat in sig med de här är det extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att gå tillbaka till sina gamla, eller än värre Apples standardlurar som medföljer alla iPods och iPhones. Diskanten är klar och fin som en sommarmorgon och mellanregistret respektive basen imponerar stort...
...Vårt enda minus ger vi själva förpackningen. Den är visserligen läcker och finurlig, men den är också besvärlig att ta sig in i - men det hör ju egentligen inte hit. Vi kan inte annat än att rekommendera t-JAYS Three - de är riktigt grymma!"
Denna lur kan till och med rekommenderas till min Amarone drickande vän här på Redeye. Y_T du behöver inte oroa dig, det blev toppbetyg från MacGuiden. Fem kräsna stjärnor av fem!
Över till MacWorld där a-Jays Four recenseras. Dessa lurar har den inbyggda mikrofonen som är bra för att samtala via Skype på sin iPad eller iPod. Men såklart även till iPhone för det vanliga mobilnätet. Jag citerar det sammanfattande slutet av recensionen:
MacWorld Mars 3.2011
" a- Jays Four har allt jag önskar mig av ett headset till min iPhone. En vettig prislapp, bra ljud och snygg design. Som pricken över i blir det inte något trassel på sladden."
Betyget blir 4/5 vilket är mycket bra för ett par lurar som kostar 595kr.
Vad blir min slutsats kring JAYS AB när jag analyserat en av bolagets viktigaste delar för fortsatt tillväxt? Produkterna är helt klart tillräckligt starka för att få till stånd den försäljning och omsättning nödvändig för att bolaget skall börja visa vinst.
Den riktkurs jag satt på minst 40kr till årsskiftet känns nu än mer trolig efter vad jag sett i min research. Om produkten kommer att vara avgörande för den framtida försäljningen så blir min bedömning att JAYS AB är ett guldägg.
Bolaget har verkligen gjort sin hemläxa innan man valde att satsa stort och hoppa på den mycket kraftfulla Apple-vågen.
Sen blir det inte mycket sämre av att bolaget har mycket mer i sitt sortiment att bjuda på vad gäller ljud än bara applekompabiliteten. Men det blir en helt annan blogg, för nu orkar jag inte med någon mer produktplacering...
Meanwhile the JAYS AB parade keeps moving on.
Mvh/kent7711