Post entry

Dagens hörlursraket

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tamagotchi, Angry Birds, Rubiks kub, Apple...det är kul med varumärken..och det ”plötsliga” - världserövringen! Hur är det egentligen möjligt att ett spel med ilskna fåglar i en djungel av tusentals spelalternativ, bara ”plötsligt” når världsherravälde, och en årsvinst på nästa en halv miljard kronor?

En allt viktigare transportsträcka till en framgångsrik varumärkesuppbyggnad går idag via sociala medier. På sida 19 i JAYS kvartalsrapport skyltar hörlursföretaget med underhållande statistik, bl a att anställda förbrukat 14 kg kaffe under rapportperioden. Kaffe som visat sig ha uppiggande effekt är givetvis viktigt för innovationsförmågan men det som får en att höja på ögonbrynen är avslöjandet av antalet exponeringar av JAYS sommartävling på facebook; 6 378 000 st. Tävlingen ”JAYS & Other Wonders of the World” uppmanade under sommaren användare att fotografera sig själva tillsammans med hörlurarna på exotiska samt uppseendeväckande platser och blev uppenbarligen en succé. Som marknadsföringskanal är självfallet facebook viktigt och jag har tidigare uppmärksammat att aktiviteten märkbart ökat på JAYS facebooksida under det senaste halvåret. Det är en bra signal om att populariteten ökar kring den svenska uppstickaren.

Nu skall man givetvis, åtminstone inte i dagsläget, se JAYS som någon arvtagare till Angry Birds enorma framgångar men dagens rapport visar åtminstone att hörlursföretaget fortsättningsvis har gasen i botten och att det inte ännu syns någon uppförsbacke framöver. Under Q1, motsvarande månaderna maj – juni, ökade försäljningen med 158 procent till 21 Mkr. Sett till föregående kvartal, alltså Q4, uppgick försäljningsökningen till 38 procent. Det trummar alltså på rätt bra och med en bruttomarginal på 43 procent samtidigt som personal- och extra kostnader ökade med 26 procent blev hävstångseffekten häftig, vilket en rörelsemarginal på 18,4 procent och ett nettoresultat på 2,6 Mkr visar.

Jämför vi med föregående Q4, alltså månaderna februari – april, var det regionerna Europa och USA som presterade den största procentuella försäljningsökningen med 75 respektive 68 procent. Fortsätter tillväxten i Europa med liknande takt skulle regionen omsätta ca 45 Mkr under nuvarande räkenskapsår. Det är dock en lekfull tanke. En försäljning på 2,3 Mkr i USA är däremot inte märkvärdigt men ökningen indikerar att det går framåt och vi vet alla vad som skulle kunna hända på den amerikanska marknaden om det ”plötsliga” skulle inträffa. Dessutom rapporteras JAYS ha stärkt sin position i Kina och Indien vilka är marknader som erbjuder utmärkta tillväxtmöjligheter även fastän det naturligtvis finns tuffa utmaningar att övervinna. Vi vet däremot att modellen a-JAYS Four var den bäst säljande in-ear-hörluren ifjol i Sverige, Singapore och Hong Kong. De asiatiska länderna är, trots sin förhållandevis låga befolkningsmängd, viktiga instegsmarknader till övriga länder i regionen och kan komma att spela en viktig roll till fortsatt framgångsresa i t ex Kina.

Försäljningen i Asien/Pacific som uppgick till 6,9 Mkr för kvartalet borde dessutom ha varit märkbart högre om inte JAYS bytt distributör på en nyckelmarknad, vilket rapporteras ha resulterat i helt utebliven försäljning under kvartalet. Här rör det sig sannolikt om Sydkorea där JAYS i september meddelade att de ingått distributionsavtal med landets största distributör, SK Networks, vilket öppnar upp en försäljningskanal till 3 000 butiker. Då Sydkorea tidigare varit en stark marknad för JAYS kan vi kanske anta att försäljningstappet uppgått till ca 2 Mkr. Detta spås nu den nya distributören kunna kompensera under hösten och skulle vi inkluderat tappet i rapporten kanske vinsten per aktien skulle klättrat upp mot 0,50 kr.

Det som är intressant med Sydkorea är att marknadsandelen för Android ligger på över 90 procent vilket ger hopp om att den hittills framgångsrika modellen a-JAYS One+, som är optimerad för Android, kan nå stora försäljningsframgångar även på den sydkoreanska marknaden via SK Networks nätverk. Det går även att spekulera huruvida JAYS tvingats till byte av distributör pga samarbetsavtalet med Samsung som uppenbarligen säljer via SK Networks kanaler och att det skulle finnas en logik i detta om Samsung väljer att lansera en modell med JAYS hörlurar. Här kan vi bara spekulera men jag tycker i alla fall att en telefonmodell inkluderande JAYS hörlurar skall ses som en möjlig option då bolagets VD avslöjat att samarbetet kommer att uttrycka sig i olika former framöver, utöver gemensamma aktiviteter som redan skett.

Vi är nu inne i höstperioden som brukar vara produktlanseringarnas tid inför julhandeln. Jag är övertygad om att JAYS har lanseringar på gång tillsammans med avslöjandet om nya försäljningskanaler. Där är värt att nu som då titta in på bolagets facebooksida där det regelbundet publiceras intressant information, bl a tester av hörlurarna i media. Som jag tidigare uppmärksammat är det ju nu som publicerade tester och artiklar som uppmärksammar JAYS börjar ge effekt då försäljningsnätverket byggts upp och då hörlurarna nu är tillgängliga för fler potentiella användare. Det skall bli intressant att se hur aktiemarknaden kommer att värdera snabbväxaren under kommande månader då nu även lönsamheten växlar upp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?