Post entry

Årets kursvinnare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det lurpassar en kursvinnare på First North som ser ut att ha möjlighet att blomma ut till en tiotaggare..

Sedan årsskiftet har hörlursbolaget Jays rusat med över 60 procent på börsen. En så pass kraftig kursstegring får en omedelbart att fundera över om tåget redan gått eller om det finns risk att bli akterseglad. Kursuppgången och nuvarande börsvärde kring 70 MSEK känns dock fjuttig i förhållande till den nyhet, av jordbävningsliknande karaktär, som Jays kablade ut i fredags.

Under innevarande månad kommer mobiljätten Samsung att marknadsföra hörlursmodellen ”v-JAYS” tillsammans med utvalda telefonmodeller i 691 egna butiker i Sydkorea samt hos mobiljättens återförsäljare i landet. Modellen vann bl a det prestigefyllda HiFi World Awards under 2010, en utmärkelse som tidigare enbart tilldelats high-end produkter inom hifi och inte till konsumentprodukter likt v-JAYS, vars pris ligger på drygt 300 SEK hos de billigaste återförsäljarna. Med tanke på att Samsung är världens största tillverkare av smartphones samt då Jays under föregående räkenskapsår omsatte 23,9 MSEK öppnas nu naturligtvis en svindlande affärsmöjlighet, även fastän samarbetet än så länge enbart omfattar mobiljättens hemmamarknad under februari. Som ett exempel meddelade Samsung nyligen att de i Sydkorea på nio månader sålt fem miljoner telefoner av succémodellen ”Galaxy S II”.

Anledningen till samarbetet är att hörlurar blivit en megatrend. Orsaken är självfallet den kraftiga försäljningsökningen av smartphones, MP3-spelare och surfplattor samt att musik blivit lättillgängligt via enkla nedladdningar och webbaserade radiostationer. Trenden är särskilt tydlig bland ungdomar och en amerikansk studie utförd av NPD Group visar att hela 41 procent av tonåringarna i ålderskategorin 13 – 17 år köpte nya lurar under de tre senaste månaderna då studien utfördes. Hörlurarna har alltså blivit en modepryl som konsumenterna vill identifiera sig med. Därmed har de i allt ökad utsträckning börjat byta bort medföljande, oftast undermåliga lurar, med samma varumärke som den nyinköpta mobiltelefonen, till trendigare varianter såsom Beats by Dr.Dre, Monster, Skullcandy eller Jays, som lagom till julhandeln lanserade ersättande hörlursmodeller till bl a iPhone. Jays har t o m fått kändisar att oavlönat marknadsföra varumärket via ”pass it on” där de avslöjar vem som de anser vara vara värda ett par av Jays lurar. Naturligtvis har mobiljättarna noterat denna utveckling och ser nu möjligheten att slå två flugor i en smäll – en trendig smartphone tillsammans med ett moderiktigt hörlursmärke!

Först ut var HTC som i augusti annonserade ett samarbete med Beats by Dr. Dre. I oktober svarade Nokia med att inleda ett partnerskap med Monster där marknadsföringsslogan ”NOKIA PURITY BY MONSTER” dök upp som ett slagskepp och en ögonbrynshöjare i varumärkesdjungeln. Således är det inte förvånande att övriga mobiljättar nu ser över sin vapenarsenal och letar motvapen bland andra hörlurstillverkare. Det är inte heller så överraskande att röda mattan rullats ut framför just Jays då den svenska uppstickaren kritikerrosats för produkternas höga prestanda i förhållande till deras prisnivå, något som givetvis är en lockande komponent till mobiljättarnas skissanden på nya erbjudanden. 2010 avslöjades också att Jays vann 80 procent av de tester de medverkade i vilket sannolikt varit ett trumfkort i förhandlingarna med den koreanske mobiljätten. Därutöver har Jays fått stor uppmärksamhet i media för sina trasselfria sladdar vilket uppskattats av ungdomar och företaget marknadsför även världens minsta in-ear lur.

Samarbetet mellan HTC och Beats by Dr. Dre ger också en intressant bild av att HTC förväntar sig stora inkomster av partnerskapet. Den taiwanesiska mobiltillverkaren valde nämligen att förvärva en 51-procentig andel i Dr. Dre för hela 300 MUSD vilket värderade varumärket till ca 4 miljarder SEK. Värdeutväxlingen är således enorm med tanke på att Dr. Dre grundades 2008 och storsatsningen lockar en naturligtvis till att börja fundera över vad förädlingen från samarbetet mellan Jays och Samsung nu kommer att föra med sig och hur detta kommer att spegla sig i aktiekursen framöver. Det finns ju all anledning att tro att februari är en testmånad där Samsung kommer att sondera efterfrågebilden vid dess hemmamarknad och att det mycket väl kan bli aktuellt med en världsturné efter att prövotiden utvärderats.

Den tolkning jag gör efter att ha varit i kontakt med VD är att det sannolikt kommer att bli frågan om olika affärsupplägg vilket alltså indikerar att Samsung nu vill testa sig fram inför en bredare satsning. Ett sådant upplägg skulle givetvis kunna vara att Samsung väljer HTC:s strategi med att sälja hörlurarna tillsammans med en telefonmodell likt HTC gjort med bl a modellen ”HTC Sensation XE” där Dr.Dre:s lurar medföljer i köpet. Med tanke på att det nu ryktas att ”Galaxy S III” kommer att lanseras i mars kanske detta inte är en alltför galen gissning. Håller vi kvar fötterna på marken kan vi dock konstatera att Jays varumärke kommer att få en enorm uppmärksamhet med Samsung som draglok och att februari månads kampanj kommer att ge avtryck i resultaträkningen.

Nu skall man dock inte ta något för givet men potentialen kring ovanstående har knappt berörts av aktiemarknaden då Jays börsvärde ökat med endast ca 10 MSEK sedan nyheten om samarbetet kablades ut. Det är alltså uppenbart att aktiemarknaden ännu inte uppfattat vidden av detta. Det finns även gott om kurstriggers framöver där mer info gällande samarbetet självfallet är en.

En annan är rapporten som släpps 30 mars, innehållande det tredje kvartalets försäljning som sträcker sig under perioden november - januari. Kvartalsrapporten kommer att vara högintressant då perioden varit intensiv samt då Jays nått stora internationella framgångar. I november började amerikanska Walmart att sälja lurarna i 802 butiker i USA vilket också framstår som ett test då detaljhandelsjättens totala antal butiker uppgår till 8 500 st. Ytterligare påbörjade brittiska Tesco under perioden att sälja hörlurarna via deras online-butik, vilket också självklart är en bra början till eventuellt något betydligt större då Tesco förfogar över 5 300 butiker. Ytterligare har Telenor och Phone House inlett en försäljning av Jays sortiment som också förnyades lagom till julhandeln.

Rapporten kommer således att avslöja den inledande försäljningen från bl a detaljhandelsjättarna vilket kan ge en betydande effekt på nettoomsättningen eftersom jämförelsesiffrorna är förhållandevis låga. I en videointervju med introduce.se publicerad i december avslöjades även att Jays fanns representerat i närmare 2 000 butiker. Vid min senaste kontakt med VD tidigare i veckan uppskattar denne att antalet nu är väl över 3 000 butiker. Det är givetvis ett uppmuntrande svar.

För att slutligen förstå potentialen kan vi även snegla på den svenska branschkollegan Zound Industries som nått stora framgångar med sitt varumärke Urbanears. 2009 omsatte företaget 3 MSEK och spåddes ifjol nå 270 MSEK med sikte på att nå 1 miljard SEK i försäljning om tre år. Hörlursbranschen är alltså skållhet och att byta ut lördagens lottokupong mot aktien kommer att möjliggöra spel i en annan jackpot-dragning – huruvida Samsung kommer att välja Jays till nya Samsung Galaxy S III eller inte. Blir det toppvinst snackar vi naturligtvis dollargrin i oproportionella nivåer eftersom föregångaren såldes i över 10 miljoner exemplar redan fem månader efter lansering. Detta äventyr känns helt enkelt för spännande för att kunna avstå.

Intressanta länkar:

http://www.talkandroid.com/86999-jays-announces-partnership-with-samsung-to-bring-better-audio-and-bundled-headphones-to-samsung-phones/#.Tyrho4FRSt9

http://blog.gadgethelpline.com/samsung-plans-rival-htcs-beats-audio-phones-jays-partnership/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?