Vi har fått en fin julrabatt på silver. Priset per uns har fallit från årlig high på 236 kronor ned till 196 kronor. Även oljepriset har sjunkit. Vi betalar ungefär 14 kronor per lite vid pumpem just nu. Jag tycker oljan är attraktivt prissatt.
Det i ett klimat när centralbankerna fortsätter att expandera sina balansräkningar. Bank of England, Bank of Japan, FED alla tävlar de i att sänka värdet på sina valutor och få inflationen att ticka igång. Inflationen ska vara lösningen på allt.
När det gäller handel i silver tycker jag man ska skilja på spekulativa investeringar och investering av försäkringskaraktär.
Spekulationen kan man lämpligen köra via terminer från t.ex. Handelsbanken (Jag kör på SILVER H). Man bör ej köra på CFD:er och ligga lång i dessa då priset på futures-marknaderna i USA manipuleras av amerikanska storbanker. De borde vara market makers men försöker istället (och lyckas säkert) tjäna grova pengar på att manipulera priserna. De kan se stopparna som traders har och fiskar efter dessa. På sikt är det dock mycket farligt för dom att naken-shorta silvret som de gör. Jag köpte på mig mer SILVER H på 78,5 för några dagar sedan, sålde för en månad sedan av ca 40% av mitt innehav på 88. Det är så silvermarknaden fungerar, upp och ned. Det är bara att tacka och ta emot.
För investering av försäkringskaraktär bör man ackumulera fysiskt silver. Förslagsvis genom att köpa från en aktör innnanför EU som verkar från land där det ej är moms på mynt. Detta silver köper jag bara, förväntar mig inte att sälja pga höga transaktionskostnader och spread. Det man vill försäkra sig mot är en kollaps i det finansiella systemet. Det finns ca 10 uns per person fysiskt silver ovan jord men långt mycket mindre för investeringsändåmal. Ett uns kostar nu 196 kronor. Det är billigt.
Vad gäller olja har jag börjat ackumulera lite aktier i Statoil och kommer förutom det att köra på Handelsbankens OLJA H. Handelsbanken är en stabil och seriös bank om man vill ha låg motpartsrisk.
God jul!