Här kommer några investeringsidéer som jag tror på om jag skulle placera friska pengar just nu. Dock har jag längre tidshorisont på investeringarna än 1 år. Minst 3 år.

- Silver. Jag tror på ett silverpris upp mot 100 USD per uns inom 10 år baserat på det höga guldpriset och hur mycket pengar som trycks.

- Lägenhet i t.ex. Köln eller Bonn i Tyskland. Euron är låg och du får i dessa städer en bra lägenhet i ytterstaden för kanske 12 000 kronor kvadratmetern. Inga snabba gains förväntas här men du kan collecta ca 4% i årlig avkastning medan uppvärdering pågår. Bingo blir det om Tyskland lämnar EMU.

- Amerikanska teknologiaktier i Apple och Microsoft. Handlas ex. kassa under P/E 10. Betydligt billgare än svenska sketna (ursäkta) IT-konsulter.

- Köp indexfonder i Ryssland och Kina. Båda dessa har låga till måttliga P/E-tal. Även intressant att köpa en emerging markets index-fond som inkluderar fler regioner. Västvärlden är i decline, mycket av förmögenheten framöver kommer genereras i asien även om det kan vara lite volatilt där framöver.