Investerarträff - A City Media, Serstech, Stillfont
2016-03-17 01:16, Edited at: 2016-03-17 10:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Investerar-träff i Stockholm 16 Mars med A City Media, Serstech och Stillfront. Sammantaget en mycket intressant kväll med ett flertal mycket välkända forumprofiler och investerare på plats vilket ledde till otroligt många intressanta frågor till samtliga bolag. Här följer en kort resumé om vad som sades och mina intryck av bolagen.
Serstech
Bolaget presenterades av VD Mikael Wanland. Serstech håller precis på att avsluta garanterad företrädesemission på drygt 23 miljoner kr och planerar listbyte till Nasdaq First North. Kursen för emissionen är 1.10 och aktien handlades idag till 1.21-1.30 under låg omsättning.
Bolaget har haft det väldigt tungt och deras breda och ofokuserade marknadsplan har inte alls funkat. Därför har den nya Vd:n Mikael Wanland bytt strategi. Bolaget kommer nu att fokusera endast på området sprängämnen.
Jag har i princip varit på presentationer av samtliga Aktietorgets bolag och Sertech är ett av dom som imponerat minst. Vd Mikael Wanland blev utsatt för ett flertal granskande frågor och hans svar var mycket diffusa och luddiga. Bland annat antydde en frågeställare att den senaste "ordern" från Indien var kraftigt subventionerad och mest kommit till för att "pimpla" stundande nyemission.
Bolaget omsatte 2.7 miljoner kr 2015 och man påstår sig kunna komma att omsätta 150 miljoner kr 2018. På frågan om hur det skulle gå till så kunde inte Vd Mikael Wanland ge några svar utan hänvisade till siffror angående världsmarknaden för säkerhet. Min känsla är att summan 150 miljoner är helt gripen ur luften och fullständigt orealistisk.
Att Serstech någonsin kommer att lyckas finns iallafall inte på min världskarta. Sällan har jag haft en sån tydlig känsla av att sitta framför en av dessa legendariska emissions-fabriker. Denna emission skall enligt bolaget räcka tills att man kan visa på ett positivt kassaflöde. Glöm det säger jag. Inom ett år kommer Serstech att behöva ta in nya pengar och så lär det fortsätta tills bolaget tills slut dör.
Hos mig ringer precis samtliga varningsklockor gällande Serstech och jag ser ingen anledning till att aktien skall handlas högre än 20-25 öre. Bolagets produkt känns fullständigt iskall och dom kunder dom bearbetar internationellt, tull, blåljus osv är svåra nötter att knäcka med långa upphandlingar och allt tänkbart strul. Konkurrensen är dessutom stenhård.
Jag rekommenderar att man omedelbart säljer sina aktier i detta (enligt min mening) hopplösa företag. Jag skulle inte ens köpa aktier i Serstech under pistolhot.
A City Media
Jag förutsätter att ni som läser detta är pålästa så jag orkar inte berätta om sånt ni kan googla fram själva.
Bolagets presenterades av Anders Axelsson (grundare, VD, och största ägare med ca 50%)
BREAKING NEWS !
A City Media fick precis en stororder inom affärsområdet Digital Signage på 31 miljoner kr. Jag kan nu avslöja att den hemliga storkunden är Synsam.
Väldigt intressant presentation av Anders Axelsson och man märker tydligt att det "går bra nu" Anders bubblar av confidence och det märks att han grundat bolaget då han verkar ha järnkoll på minsta lilla digitala annonsskylt A City Media disponerar. A City Media hade även sin styrelseordförande och CFO på plats. Dom inser att folk har svårt att förstå sig på bolaget och fokus är nu på att bredda kunskapen mot aktiemarknaden.
Lyfter in detta inägg från Avanza av skribenten Avalin då det sammanfattar rätt bra vad som sades under kvällen.
Bolaget eftersträvar en stabil tillväxt därav beslutet till den ökade utdelning på 2,25 kr/aktie. VD ser även detta som en personlig motivation för honom med tanke på hans stora innehav.
Anledningen till den kraftiga ökningen av tillväxt under Q4 beror på de två förvärven av ADTV och Brick Digital. Med detta tog man över 650 digitala skärmar i butiker och 130 stora LED skärmar runt om i Sverige.
De söker aktivt efter fler förvärv samt fler ytor att expandera. De tar marknadsandelar och vill ta över alla attraktiva ytor i storstäder (Stockholm, Malmö, Göteborg och möjligtvis Uppsala) där de kan sätta upp deras digitala system.
ACM innehar 90% av digitala LED skärmar i Sverige.
ACM är störst inom digital utomhusmarknadsföring i Sverige.
Företaget erbjuder en helhetsprodukt till kunden därav de fyra olika segmenten i bolaget. Ett exempel är samarbetet de utförde med Volkswagen förra året där de hade hand om marknadsföringen av skidlandslaget som hade VW som huvudsponsor. En cool detalj är att alla deras skärmar styrs digitalt från deras kontor och de har ett intern mjukvarusystem där de kan ändra innehållet på skärmarna i realtid.
ACM ser en ökning inom digitalisering av marknadsföring och refererar specifikt till UK där det har ökat kraftigt de senaste åren. I UK ligger andelen för digitalt utomhusmarknadsföring på 30 % medan i Sverige ligger den runt 5 % för 2014. PWC/PVC satte en prognos på en ökning till 15 % i Sverige till 2016.
VD nämnde inte med vem de skrev avtal med för den stora ordern på 31 msek. Han sa dock att det var ett stort nordiskt företag. Avtalet skrevs inom segmentet digital signage där de ska hjälpa ett nordiskt företag att synas genom vägledning.
ACM har större vinstmarginal för en större order, hur mycket kunde inte VD meddela.
ACM söker sig inte till andra länder runt om Sverige än. VD nämnde däremot att de har ingått i ett avtal med någon stor aktör inom mediebranschen i Europa som kommer ta del av deras stora skärm i Stockholm bland annat. Mer kunde han inte säga.
Min subjektiva bedömning om bolaget är att deras idé är briljant och lönsam. Genom att sätta upp stora vepor, LED skärmar, etc. och sedan styra allt digital krävs det få personer att driva verksamheten. Dessutom är vinstmarginalen stor med tanke på att företag kommer till ACM och efterfrågar en produkt som ACM erbjuder. En tanke som slog mig var att ACM kommer få mycket att göra till sommaren med VM och OS som kommer vara i full rulle. Dessutom hakade jag upp mig för en kommentar VD sade, nämligen: "Vårt fokus ligger inom Premium, därav den stora ordern vi tog emot nu senast (den på 31 msek)".
Nu ska det bli spännande att se om A City Media kan följa upp ordern till Synsam på 31 miljoner kr med fler i samma storlek. Tex så har Leo Vegas varit kund hos ACM under flera år. Eftersom jag själv är verksam inom bettingindustrin så har jag hört lite rykten om att Leo Vegas planerar en enorm reklamkampanj i Sverige i och med lanseringen av sin sportsbook inför Fotbolls-EM. Detta är endast mina egna spekulationer men mycket talar för att ACM kan ta en rejäl bit av den kakan. Leo Vegas är bara en av många tänkbara storkunder för ACM. Jag har tidigare förutspått minst en stor affär per kvartal och dom tankarna kvarstår.
Jag tror dagens värdering för ACM är på tok för låg. Jag gillar verkligen vad jag såg och hörde idag. För att jag verkligen ska kasta mig på köpknappen omedelbart skulle jag vilja se ytterligare en riktig stororder. Var det en engångsgrej eller kommer det på repeat?
Potentialen i ACM är stor. Att kursen på sikt kan klättra till 200-400kr finner jag inte alls osannolikt.
Det som hämmar kursen och som bolaget måste bli bättre på är att få aktiemarknaden att förstå hur bolaget är uppbyggt och hur verksamheten funkar. Jag tycker själv att det är svårt att riktigt greppa deras olika affärsben och det kan ibland kännas lite rörigt.
A City Media låter jävligt osexigt. Men faktum är att bolaget sitter på en otroligt spännade verksamhet som växer snabbt och dessutom under god lönsamhet. Den dagen marknaden lär sig uppskatta välskötta tillväxtbolag inom andra områden än Tech så kommer det en rejäl uppvärdering. Känslan är att lite tålamod kan komma att belönas.
A City Media
Starkt Köp
Stillfront
Bolaget presenterades av CFO Sten Wranne. Detta bolag har känts ganska ointressant för min del men efter kvällens får jag nog byta åsikt.
Otroligt välskött bolag vars affärside är att investera i ett flertal olika spelutvecklare för att dels sprida riskerna men även att öka chansen att hitta den stora succén.
Sten Wranne var verkligen kul att lyssna på och frågorna haglade i rummet. Bland annat diskuterades spelet Unravels eventuella försäljningsframgångar. Sten kunde inte nämna några siffror men betonade hur högt Unravel legat på olika försäljningslistor och att spelet fått mycket positiv press.
Som en liten teaser framöver så sade Sten att EA som sköter försäljningen av spelet kommer att rapportera försäljningsiffrorna senast den 15e Maj. Affärsmodellen ser ut som så att Stillfront börjar få royalty efter att EA fått tillbaka den summa dom betalat Coldwood för att ta fram spelet. Är det en succé så kan det innebära mycket stora intäkter för Stillfront.
Coldwood ägs av Stillfront har tagit fram Unravel och har nu på agendan att utveckla ett helt eget spel utan stöd från EA eller någon annan. Hade Stillfront haft samma finansiella muskler när avtalet med EA tecknades som idag så hade nog inte affären blivit av. Då hade Coldwood säkerligen kört i egen regi.
Mellan raderna läser jag av Sten Wranne som att Unravel är en jättesucce och att Stillfront fortsättningsvis kommer ta lite större risk men öka chansen till riktig jackpot. Detta bör vara klokt då man har flertalet andra fina spel som genererar bra intäkter.
Nu är jag trött och orkar inte skriva mer. Hjärnan tom och kaffet slut.
Älskar hur Wranne betonade att misslyckade spelsatsningar ska fimpas tidigt. Inga känslor utan bara ren och skär business. Ta smällen hårt, snabbt, res dig igen och gå vidare.
Jag gillar verkligen Stillfront känner jag nu. Imorgon är jag köpare.
God Natt
Hälsningar Tändstickskungen