Post entry

Safe Lane Gaming - Introduktion i Raketspel en av Sveriges mest underskattade spelstudio

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

11 börsdagar kvar till SLG's första Q2 rapport med 2.5 månader av Raketspel konsoliderade. En introduktion i Raketspel som är en av Sveriges mest underskattade spelstudio med över 90% EBIT-marginal sedan 2019, vilket är i en helt annan liga jämfört med peers.

Raketspel är spelstudion som har fokus på casual- och hyper-casual segmentet inom globala mobilspelsmarknaden.

Grundat 1999 av spelpionjärerna Per Ekstig aka Rocketman & Oskar Andersson. Idag ett team på fyra med lång historia inom spelbranschens utveckling för webb och mobil.

Innan Raketspel blev en renodlad spelstudio arbetade man åt uppdragsgivare som Rovio, Miniclip, TV4, Aftonbladet, DDB sthlm mfl. där man skapade spel för webb och mobil.

En av de tidiga ambitionerna var att ”göra Internet kul", vilket de lyckats med enorm framgång.

Flash svarar för Internetets mest kreativa tid där Raketspel var bland de första i världen att skapa real-tids multiplayer-flashspel, där man tävlade mot andra spelare med highscore kopplat till community.

Raketspel har med sina spel haft en stor inverkan på webben.

Disc Pool(Couronne)

Disc pool (Couronne) är en av Raketspels största globala succéer som tog internet med storm via Shockwave och Miniclip.

Artikel från 2010 om Raketspel och Miniclip: https://www.prweb.com/releases/2010/03/prweb3721244.htm

Robot Rage

Robot Rage var också en global succé där spelare kunde bygga egna robotar och utmana andra spelare runt om i världen, likt serien Robot Wars.

Spelet var kopplat till en stark community med rankning, tävlingar och turneringar.

Originalet som skapades av Raketspel efterfrågas än idag!

Ping Pong

Ping Pong var ett prestigefylld flashspel där man kunde tävla mot andra spelare runt om i världen som snabbt blev en global hit via Miniclip och Shockplay.

Shockplay.com

Pionjärer - De ägde och drev shockplay.com som var en populär spelsajt med stort community där man kunde spela deras flashspel som var kopplad till tävlingar, turneringar och rankning samt forum och chatt för den sociala aspekten.

Word Monsters

Raketspel utvecklade mobilspelet "Word Monsters" 2014 med den finska spelstudion Rovio som är känd för Angry Birds.

Blipville

Raketspel utvecklade Blipville åt TV4 som var en svensk känd virtuell mötesplats.

Spelet rapporterades ha minst 200 000 svenska registrerade användare under 2017.

Skid-VM 2011 och Guldsprinten/Guldjakten

Raketspel utvecklade två multiplayer mobilspel åt Aftonbladet: Skid-VM 2011 och Guldsprinten/Guldjakten.

Dig This!

Dig This! släpptes 2019 och har med sina mer än 115 miljoner nedladdningar blivit en stor succé över hela världen och varit loket i Raketspels framgångar.

Det är ett kvitto på mängden erfarenhet och kompetens teamet har inom casual segmentet.

Ladda ner och testa!

Mine Rescue!

Mine Rescue! nylanserades under april 2021 av Carry1st som är Afrikas #1 publisher inom mobilspel.

Spelet har fått mer än en halv miljon nedladdningar under de första månaderna som "early access" vilket är en rejäl trigger och kommer passera 1M nedladdningar inom en vecka i denna takt.

https://www.carry1st.com/

Cut This!

Nästa succé heter Cut This! som man lanserade i februari. Väldigt likt megasuccén Dig This! och redan mottagits väldigt bra.

DAU upp från 500 till 2000 senaste månaden. ARPDAU på 50 öre innan IAP där spelare kan köpa lösningar och detta enbart med cross-game ads utan marknadsföringskostnader.

Raketspel

Raketspel kom på 2:a plats som Sveriges snabbast växande teknikföretag där Plejd kom på tredje plats.

Tillväxt 2016-2019: 3 341%

Raketspel blir intervjuad av Deloitte: https://tinyurl.com/wycfd8sr

Topplistan hittar ni här: https://tinyurl.com/3k5fe69f

På 4 man omsatte de år 2020, ca 60 MSEK med ett EBIT resultat på ca 55 MSEK. År 2019 omsatte bolaget ca 51 MSEK med ett EBIT resultat på ca 47 MSEK.

92-93% EBIT-marginal sedan Raketspel blev en renodlad spelstudio, en lönsamhet och tillväxt som inte går att jämföra mot sina peers.

Smartare än andra - De har byggt en crowd funding collaboration backend i Dig This!, Cut This! och Mine Rescue som gör att community kan skapa egna levels och lösningar som Raketspel sedan kan publicera.

Det innebär att Raketspel får både content och lösningar via community där lösningar säljs via IAP.

Det är helt genialiskt att ge spelarna möjligheten att skapa content och lösningar som bidrar till mer intäkter via IAP och ökad retention.

Dig This! har exempelvis fått 20 nya levels per vecka under hela Q2, det frigör både tid och kostnader för Raketspel teamet.

Raketspels mål är att varje år testa 20 prototyper som efter initial testning itereras vidare eller läggs ner beroende på vad datan från testet visar. Målet är att lansera 1-2 nya spel per år.

En rejäl trigger är att Raketspel ska tillsammans med VOODOO lansera ett hyper-casual spel globalt under Q3 då KPIer har visat bra resultat. VOODOO är en världsledande publisher/spelstudio som har haft samarbete med Raketspel sedan lanseringen av Dig This.



Raketspels relevanta ST siffror under Q2:

Dig This! har totalt ca 2.4m nedladdningar, 20-70 recensioner om dagen och varit dagens spel i App store under hela Q2.

Mine Rescue har haft ca 500 000 nedladdningar under soft-launch och kommer passera miljonen inom kort.

Raketspels grundare Per Ekstig äger idag 10% av aktierna i SLG. Tillsammans äger forna Raketspelsgänget idag aktier motsvarande 21 % i SLG.

Apportemissionen gjordes till 0,24kr/aktie, en premie om cirka 35% vid tillfället för tillträdet och därmed styrkte Raketspelsägarnas tilltro och långsiktiga syn på SLG.

Det är en extremt positiv signal att en spelpionjär som Per Ekstig med exceptionell erfarenhet och kompetens är med i styrelsen och näst största ägaren i SLG.

Intressant blogginlägg från 2016 gällande real-tid multiplayer:

https://www.gamasutra.com/blogs/PerEkstig/20161024/283854/Building_a_solid_realtime_multiplayer_game.php

Det mest intressanta är Raketspels tunga erfarenhet som spelutvecklare sedan 1999. Det gör att man har ett kunnande utöver det vanliga och vi kan se an mot framtida nya succéspelsläpp.

Det finns få om ens någon peer som har den den långa erfarenheten och framgången som de 4 man starka Raketspel har och som SLG nu har i sin portfölj. En riktigt effektiv process för att hantera spelutvecklingsprocessen som dessutom är helt skalbar i såväl uppgång som ev nedgång. Man sitter inte med berg av fasta kostnade som andra peers gör.

Idag finns tre stora triggers: Cut This och Mine Rescue och nya spelet som ska släppas under Q3 tillsammans med VOODOO.

Det är en enorm erfarenhet som jag saknar när jag analyserat andra svenska börsnoterade spelstudios.

DEL 2 som uppföljning som innehåller riktkurs:

https://www.redeye.se/arena/posts/safe-lane-gaming-new-on-the-block-foervaervsintensivt-spelbolag-med-stark-spelportfoelj

Disclaimer

Denna analys är enbart gjord i syfte att ge mig själv och några till en bättre överblick över SLG’s kraftiga expansion under 2021. Förhoppningen är att analysen ska ge en helhetsbild av vart bolaget står för någonstans. En rekommendation för potentiell läsare är att inte använda denna analys som ett underlag för en eventuell investering, utan enbart som ett komplement. Jag är inte analytiker utan en helt vanlig småsparare som följer min aktieportföljs bolag extremt noggrant. Därmed blir det också relevant att slå fast redan nu att analysen syftar till hur bolaget SLG’s ser ut vid analystillfället. Förutsättningar kan förändras snabbt och därmed är teorier och eventuella slutsatser färskvara.

För frågor kan du kontakta mig via Twitter: https://twitter.com/TechmanSE

Det finns även en Discord för alla som är intresserade av och följer Safe Lane Gaming

Discord: https://tinyurl.com/hmbfhjwc

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?