You stick to what you know. That’s where the money is." /Warren Buffet
Jag vet själv som frekvent datoranvändare och “Gamer” (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamer)
att interaktiva medier som mottagaren själv kan samverka med, styra och förändra är här för att stanna.
- Dessa artiklar publicerades 2006
“I USA omsatte datorspel elva miljarder dollar år 2004.
Datorspelen är snart ikapp filmbranschen i Hollywood.
Globalt uppskattas försäljningen av datorspel omsätta runt 30 miljarder dollar.”
“http://computersweden.idg.se/2.2683/1.92592”
“TV-spel säljer mer än musik”
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=673773&lid=puff_673734&lpos=lasMer
Nöje är ingen beroende variabel av ekonomi. Det spelas lika mycket rik som fattig.
Därför har jag valt att lyfta fram ett bolag som heter Activision Blizzard.
Jag kommer lägga fokus på Blizzard och inte Activision.
Varför? Därför att Activision och Blizzard fungerar som två helt separata delar. Blizzard arbetar självständigt och har en egen företagsledning bakom sig precis som Activison.
(Vill ni veta mer om Activision -> http://en.wikipedia.org/wiki/Activision)
- Några Blizzardspel
World of Warcraft:
Med en häpnadsväckande marknadsandel på 64% och innehavare av
12 miljoner abonnenter samt ett Guinnes-världsrekord som det populäraste spelet inom MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game) är World of Warcraft ett vinstgivande projekt som fortfarande generar massiva intäkter världen över.
Starcraft:
Detta tidlösa strategispel från 1998 har kommit att bli en erkänd sport.
Med världsmästerskapsturneringar och prissummor på miljoner har Starcraft blivit ett tävlingsevenemang i klass med vilken sport
som helst. Är du riktigt bra på Starcraft i sydkorea så är du antagligen superrik och superkändis.
Starcraft + mainstream = Sant.
Varför inte se matchen med en öl i hand på O’Leary’s? http://www.youtube.com/watch?v=xdHqke7nIQU
2010 Släpptes uppföljaren eller för oss trogna “uppdateringen” därför att spelmässigt är de båda på samma nivå. Det ska vara i linje med tidsenlig grafik men samtidigt vara det där klassiska varumärket som vi har lärt oss att älska.
Mmm-mm mumsig marknadsföring.
Diablo:
Nu kommer vi till mitt resonemang varför jag vill
att ni ska ha koll på den här aktien.
Kort och gott, Diablo 1 och Diablo 2 blev även dom två succér på marknaden.
Jag ska presentera er för Diablo 3, och just som vi talar
står djävulen själv och knackar på dörrn.
Det är nämligen så att Diablo 3 antas komma ut i början på 2012,
och detta kommer bli ännu en SUCCÈ med stora bokstäver.
Jag är helt säker på det.
RMAH (real money auction house) heter det senaste spektaklet som Blizzard ska implementera för att generera intäkter. Det går nämligen till så att i spelet kan man hitta olika saker under spelets gång, t.ex svärd, rustningar, sköldar osv.
Dessa ting beroende på hur ovanliga dom är har ett sk värde i spelet.
Med RMAH (virituellt auktionshus) får dessa ett marknadsvärde istället. Hur det går till i praktiken ska jag försöka förklara här.
Man hittar ett svärd tex som man vet är lite ovanlig.
Man lägger ut den på auktionshuset som finns i spelet för ett marknadspris man tycker är rimligt, låt oss säga 20 Euro = 200 kr. I samband med att man lägger upp en sak på Auktionshuset så tar Blizzard en s.k listingfee kostnad, en utgift för att få lägga upp någonting på auktionshuset.
Således vapnet inte blir såld tas den självklart ner igen.
Däremot om Vapnet blir såld tar Blizzard en procentuell vinst från själva kostnaden(200kr). Exakt hur stor procentuell kostnad är oklart just nu därför att dom fortfarande håller på med spelet och är inte klara än.
Varför skulle någon vilja köpa ett virituellt svärd? Varför inte säger jag. Om man gillar ett spel väldigt mycket varför skulle man inte kunna tänka sig att betala lite för ett tillbehör som skulle tillföra något positivt till det själva spelandet? Om du älskar tennis, är det då fel att köpa ett nytt racket som är bättre? I modern tid är datorspelande en norm. Dom här “datanördarna” som podcastar sitt spelande kan dra in miljoner i tittarsiffror på bara youtube-klipp. Det är mycket mer än många program som går på tv i Sverige idag. Tänk på det… http://www.youtube.com/watch?v=4UdEFmxRmNE
Läs mer om detta här så kanske ni förstår innebörden av hur stort det här kan bli! http://eu.battle.net/d3/en/services/auction-house/
Det här en intressant tidsplan som läckt ut på internet.
Om den är fejk eller inte, ni gör er egen bedömning.
http://www.mmogamesite.com/wp-content/uploads/2010/11/blizzard-product-slate-leaked.jpg
Activision Blizzard NASDAQ:ATVI