Post entry

Insplorion AB - Vi närmar oss kommersialisering

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Insplorion AB tillverkar sensorer som löser ett fundamentalt problem i lithium-jon batterier nämligen att mäta laddning och batteriets hälsa i realtid. De har bevisat detta i flera led och allt mer bekräftar att kommersialiseringen inom kort är ett faktum.

Jag har diskuterat Insplorion AB med många andra och insett att det finns några fundamentala delar som förhindrar att på ett enkelt sätt förstå. Men det är väl värt det anser jag då Insplorion besitter en teknologi som ser ut att hamna väldigt rätt i tiden, lite av en slump (politiska beslut) och en hel del skicklighet.

Att läsa om bolaget och dess marknad (för dig som vill förså caset):

Uppdateringar sedan sist:

Om vi ser till anslaget de mottog 21/11 2016 från Horisont 2020 SME (EU) så är detta i sig ett trevligt tillskott av pengar. Men utöver detta ska man också komma ihåg att det finns krav för att få detta anslag. Ett av kraven är att man ligger på en TRL 6 (technology readiness level). Detta tolkar jag som att man befinner sig längre fram än man tidigare kommunicerat, vilket också är logiskt eftersom tiden har gått sedan dess och arbetet har framskridit.

I och med detta anslag har det även erbjudits lite ny text att förkovra sig i men lite matnyttigheter. I texten kan vi läsa följande delar vilka jag anser är matnyttiga:

Texten i sin helhet:

"Insplorion is a growing SME that develops and markets its proprietary technology NanoPlasmonic Sensing (NPS). Multipurpose NPS instruments are already sold to customers around the world. Utilizing their core NPS technology, Insplorion is now pursuing market expansion and this project will expedite this endeavour. Electric vehicle battery monitoring has been identified as a potential market segment, where Insplorion can bring most value to the customer. The segment has been selected based on i) a market need confirmed by communication with car and battery manufacturers (Volvo, AGM Batteries and Littelfuse); and ii) successful prototype tests. Insplorion has also received two supporting letters from one battery manufacturer, and one sensor manufacturer. The market for battery management systems is expected to increase with 20 % CAGR until 2022, with a total market value of $7.25 billion. Currently, current drawn from the battery is used to identify state of charge and state of health of batteries. This does not meet the industrial demand for precise control. Consequently, manufacturers are using oversized batteries (waste of resources and low cost-efficiency) and the safety is impaired (e.g. battery fires). For passenger cars and busses the most critical aspects, that could be solved with better monitoring systems, are the driving distance and the charge rate, respectively. Insplorion’s NPS technology goes inside the battery cell to measure battery chemistry and provide more accurate information faster compared to the currently employed ‘external’ voltametric measurement. Enhanced battery control can increase extracted energy by 212 %, the power density by 22 %, and the charging rate by 50 %. Insplorion’s NPS sensor can be plugged in to existing batteries so that it does not disrupt the existing manufacturing processes."

  • Det står att framgångsrika prototyptester utförts
  • Marknadsbehov har bekräftats av bil- och batteritillverkare.
  • Littelfuse nämns, vilket inte helt bekräftar att de är aktören som bekostar projektet, men stärker den misstanken.
  • Insplorion har erhållit två "supporting letters" från en batteritillverkare.
  • Insplorion har erhållit ett "supporting letter" från en sensortillverkare.
  • Nya mätsiffror som vi tidigare inte sett: Increase extracted energy by 212%, Power density by 22%, Charging Rate 50%.
  • Det står även att Insplorions sensor kan pluggas in i befintliga batterier vilket gör att befintliga tillverkningsprocesser inte behöver ändras.

Sedan har vi texten:

”The market for battery management systems is expected to increase with 20 % CAGR until 2022, with a total market value of $7.25 billion.”

Här vill jag säga att dessa siffror är från maj 2016. Sedan dess har, ja, allt förändrats. Morgan Stanley kom med en rapport i juni 2016 där man kunde räkna ut att deras prognos var högre än denna siffra. Men även denna har reviderats (nästan tripplats) sedan Paris-avtalen och de större aktörernas omställning (Daimler, VW och snart alla andra). En till väsentlig sak är att Toyota valt att gå över till lithium-jon-batterier vilket innebär en stor påverkan på marknaden som helhet.

Min egen prognos för batteristyrenheten ligger på $25-30 miljarder 2022. Och nu står det här, så får vi se sen.

Tidigare låg prognosen för antalet elbilsmodeller 2020 på 200 st. Den senaste siffran jag hörde var att Kina skulle ha 4000 elbilsmodeller 2020. Det är prognoser som ska sättas och det flyger mycket siffror, men oavsett så behåller jag min definition på elbilsmarknaden – ”The Mother of all Emerging Markets” – Det är som när Sverige bytte till digital-TV, alla fick köpa en, nu ska samma sak göras fast till elbilar, i många länder, vilket redan nu börjar förberedas med förbud och en allt högre informationsgivning om luftföroreningar (även i London och Paris).

2015 såldes det 538'000 elbilar. 2016 hade det sålts 518'000 mellan januari till september. Och då har det inte funnits många "bra" alternativ. VW men sin Golf kommer till våren 2017 sedan ska de släppa 3 till modeller. Daimler jobbar på för fullt och likaså alla andra aktörer som förbereder för en omställning.

Till detta kommer hybridbilar, marknaden för industriells bruk och för elnät som också växer explosionsartat i hela världen. Analyshuset har svårt att sätta siffror och revideringarna haglade efter Parisavtalet. Just nu ser marknaden för lithium-jon batterier att växa med mellan 50%-120% CAGR till 2022, detta är väldigt mycket men inte heller konstigt då politiska beslut har gått in och tvingat fram detta.

Grundarförsäljning

Samma dag som det kinesiska patentet kommunicerades vara godkänt så släppte de även att grundargruppen avyttrat 10-20% av sina ägarandelar.

Detta är de tre forskarna som tagit fram teknologin. För mig personligen så tolkar jag i regel all insiderförsäljning som något negativt, även denna, men vad gäller grundare som lagt många år (tio år) på något så får man vara lite rationell, de realiserade lite kapital under hösten (förmodligen innan parisavtalet) och kommunicerar fortsatt tilltro, det är ganska logiskt. Att bolaget väljer att kommunicera detta även fast de inte behöver är också en trygghet inför framtiden. Öppenhet inför aktieägarna är att föredra.

Slutsats just nu:

Det känns fortsatt bra när allt fler pusselbitar sätter sig och vi närmar oss slutet på batteriprojektet snabbt. Bolaget närmar sig en marknad som redan börjat skrika efter teknologi och ingenjörer som kan göra att de särskiljer sig från varandra i den annalkande konkurrensen. Teknologin i sig har tagit tio år och metoden är typiskt svensk enkelhet, detta borgar för att de sitter i framsätet med en teknologi som erbjuder inte bara batterimarknaden höga värden utan även alla andra sensormarknader. Att en av grundarna nu blivit en av Sveriges främsta forskare legitimerar teknologin, men viktigare är att det drar mycket internationell uppmärksamhet till hans alster. Mycket pengar allokeras också kring hans nuvarande och framtida forskningsprojekt vilket till viss del gynnar Insplorion. Insplorion AB är hans logiska kanal till marknaden.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?