Post entry

Insplanet och sjöfylleriet

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Insplanet drar nytta av de nya reglerna vid sjöfylleri. Nu riskerar den som kör berusad både straff för onykterhet och sänkt eller helt utebliven ersättning från båtförsäkringen.

Den första juni infördes strängare regler för alkohol på sjön.

Insplanet tjänar på detta genom att slippa betala onödigt stora summor. En fritidsbåt för en familj kan vara värd hundratusentals och ibland miljontals kronor. Blir det en grundstötning eller kollision med annan båt brukar båtägaren vanligen begära ersättning via sin båtförsäkring.

Den som nu anmäler en skada får räkna med att försäkringsbolaget gör en ingående utredning. Är Polis eller kustbevakning påkallade, så har de ofta tagit utandnings eller blodprov på besättningsmedlemmarna. Vid fällande dom för sjöfylleri kan försäkringsersättningen sänkas, ibland ända ned till noll kronor.

Den nya promillegränsen kommer att döma fler båt-ägare. Det i sin tur innebär besparingar för Insplanet, som slipper betala stora summor. Den nya gränsen är 0,2 promille, precis som för motorfordon på land.

Både den som framför båten, och personer ombord som har betydelse för fartygets säkerhet omfattas av de nya reglerna.

Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

Syftet med de strängare promillereglerna, är att minska alkoholrelaterade skador i båtlivet.

Insplanet är tydlig med vad som gäller i gränsfallet:

Exempel:

En skeppare kan ha förtöjt sin båt i en vik för kvällen, och därefter tagit ett par glas vin. Plötsligt blåser det upp till storm. Ska han eller hon flytta båten för att undvika risk för stötskador, men enligt de nya reglerna göra sig skyldig till sjöfylleri? Eller ska man låta båten ligga kvar, och riskera stora och kostsamma skador på båten?

. Insplanet:

"Vårt svar som försäkringsbolag är ju egentligen att man ska förtöja båten säkert redan från början, och planera med god säkerhetsmarginal för väderomslag innan man intar alkohol."

......

"Man kan anta att den nya promillegränsen gör att fler båtägare riskerar att dömas för sjöfylleri, allt annat lika. Fler båtägare kan riskera sänkt ersättning vid försäkringsskador." säger Erik Lif på Insplanet.

***

Min kommentar: Jag tänker mig att det kommer att synas i nästa rapport att Insplanet är vinnare på den nya lagen.

Slipper försäkringsbolaget dyra och kostsamma skador på båtar som kostar miljoner, så är mycket vunnet. Båtägarna betalar sina premier, som vanligt.

.....

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?