Impact Coatings - En snöboll som satts i rullning.
2008-06-27 21:40, Edited at: 2010-06-11 11:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Idag, fredagen den 27 Juni kom så, lite oväntat tidigt, äntligen beskedet att Maxfas som ersättning för det ineffektiva, miljöfarliga och dyra guldet skall taga plats i den nya generationens mobiltelefoner. Impact som har patent på denna fantastiska innovation tillsammans med ABB, har genom denna viktiga nyckelorder säkrat embryot till vad som brukar kallas "paradigmskifte". Födelsen av en helt ny generation inom finelektronik.
Nyckelavtalet som kan räknas som en av de absolut, om inte DET viktigaste steget som Impact C någonsin uppnått på denna otroligt omfattande marknad. Detta steg inleder nu en lavineffekt där den första, ännu sekretessbelagda mobiltelefontillverkaren ska belägga kontaktdon i ett antal mobiltelefonmodeller med Maxfas.
Maxfas, som egentligen är ett samlingsnamn för ett 50-tal olika material med unika egenskaper är en ny generation inom olika användningsområden. Den Maxfas som Impact C och ABB omfattande patentskyddat i hela världen består av 3 olika grundämnen: Kol, Kisel och Titan, som genom fusion på atomnivå utvecklats att ha överlägsna egenskaper inom området finelektronik, På samtliga områden där guld används i finelektroniska produkter är denna Maxfas en "state of the art" ersättning som motsvarar de enorma krav som producenterna ställer på kvalitet, slitstyrka och kostnadseffektivitet. Maxfas delar alla guldets fördelar inom de applikationer som patenten gäller, men är till detta 50 ggr mer slitstarkt och kostar endast en bråkdel av guldet. Omkring 350:- per kilo.
Marknaden är enorm. Den sträcker sig från nu högst aktuella mobiltelefoner till rakapparater, kameror, MP3-spelare, flygplan, bilar, osv osv. Impact har av sin ännu måttliga storlek fokus på att endast koncentrera sig på marknader värda över 1 miljard per år. Detta för att de annars inte hunnit med det stora intresset från sina befintliga och potentiella kunder. Det naturliga valet vad gäller Maxfas är då naturligtvis mobiltelefonindustrin i första hand, då det är en branch högt styrd av små marginaler och dödlig konkurrens.
Det är dock inte slut där. Impact har fler ben att stå på. I huvudsak rör det 3 olika marknader, där varje enskild erbjuder ett stort förnyande och innovativt produktutbud. Dessa 3 är:
Elektriska kontakter (Maxfas)
Bränsleceller (Huvudsakligen Maxfas och i samarbete med Cell Impact, koncernen Morphic)
Deko (dekorativa applikationer som tex mobiltelefonskal, glasögonbågar, Metall på plast osv)
Är ni inte nöjda? Nå, det är mer. Som kompletterande verksamhet tillverkar Impact som huvudprodukt maskinerna att belägga alla dessa applikationer med. Dessa är även de "state of the art" och erbjuder kunderna en mycket hög tillförlitlighet och beläggningshastighet, som är omkring 4 ggr högre än befintliga system på marknaden. För att inte trötta ut läsare av denna blogg så hänvisar jag de som finner bolaget intressant att besöka deras hemsidam och läsa in all information tillgänglig.
www.impactcoatings.se
Det viktiga dock, är att med dagens strategiska order har en snöboll satts i rullning ner för ett oändligt högt berg täckt av kramsnö. ALLT är på plats. Bolaget är sedan en omfattande emission sent 2007, välkapitaliserat, personalmässigt och utrustningsmässigt, samt på alla vis redo för en hel världs intresse att byta en gammal teknik till en ny, modern som kommer krävas i en snar framtid.
De som inte ansluter kommer riskera att konkurreras ut från sina respektive marknader. Det är en fråga om att anpassa sig eller försvinna.