Post entry

Imint - När det vänder för ett mjukvarubolag så kan det gå snabbt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter att ha varit ett av det mest hypeade småbolagen för några år sedan så tog Imint ut all time low under sommaren 2020. Efter det så har det varit 3 väldigt bra rapporter som visar vad det är bolaget har arbetat med i alla dessa år, flera nya intressanta avtal, insynsköp samt en ny intressant storägare som klivit in.

En stor sak som hände under 2020 var att Huawei åkte på hammaren från USA vilket har lett till att deras smartphoneförsäljning har sjunkit drastiskt och troligtvis kommer fortsätta göra det framöver. Bara positivt enligt mig. Huawei var en väldigt viktig kund när de signades och fick ett väldigt förmånligt avtal för att sätta Imint på kartan. Att Huawei tappar andelar på marknaden leder till att Imints andra kunder med bättre avtal ökar i andelar, som t.ex Xiaomi, Oppo, Vivo. I sista webcasten får Andreas frågan om Huawei och han svarar något med “Vi har valt att gå skilda vägar”. Nu ses Huawei och det sålda dotterbolaget Honor som 2 nya prospekt med möjlighet till nya avtal framöver.

Flera av de nya kunderna har börjat lyfta fram “Powered by Vidhance” i sin marknadsföring vid releaser av nya telefoner. När jag tecknade Imint i IPO:n så tänkte jag tanken att Vidhance kan bli lite vad THX och Dolby har varit för ljud, en kvalitetsstämpel som lyfts fram, och detta är nu vad som har börjat hända. 

En stor del till varför det har börjat vända för Imint är för att kunderna börjat implementera fler och fler funktioner från Vidhance familjen. Stabiliseringen som är instegs produkten står nu enbart för 48% av intäkterna, stod för 53% 2019. En bredare affär med varje kund ökar intäkterna per telefon. 

“Imint utökar samarbetet med Xiaomi genom tilläggsavtal för ny Vidhance-produkt” Avtalet uppskattas addera 5-10% på den årliga omsättningen för 2021.

Xiaomi som fortsätter att vara aggressiva på marknaden och plockar marknadsandelar utökar med ytterligare en Vidhance-produkt som väntas öka den årliga omsättningen med 5-10%, en uppskattning från min sida skulle säga att det innebär 3.5-8 MSEK då jag förväntar mig en årlig omsättning på 70-80 MSEK för 2021. Andreas fick en fråga under webcasten om detta är en exklusiv deal för Xiaomi eller om övriga kunder också kan lägga till denna produkt och det framgår att förhoppningarna är att fler kunder tar in denna funktion. En trolig kandidat är MCT (Multi Camera Transition), se Imints hemsida för demo.

"Moreover, when manufacturers use multiple cameras, there can be natural misalignment between each – which either goes uncorrected or corrected manually on the manufacturing line. Furthermore, even when manually aligned, the cameras can fall out of alignment from daily use or when a phone is dropped. Vidhance MCT automatically aligns each camera, saving manufacturers time and cost, and ensures that they remain in alignment on an ongoing basis."

“Imint tecknar licensavtal för AR-glasögon med amerikanskt bolag”

Efter Smartphones och kroppsburna kameror så blev AR-glasögon den 3:e vertikalen för Imint och Vidhance. Det har länge pratats om nya vertikaler som Imint har börjat lägga mer fokus på och detta börjar nu ge frukt. Man har en solid kärnaffär inom Smartphones och har nu börjat sondera terrängen utanför mer och mer. 

“Imint erhåller utvecklingsorder för Wearables från stort bolag inom sociala medier” 

En riktig bomb i mitten av december när detta PM kom. Då det framgår i PM att det är ett stort bolag inom sociala medier med omfattande antal konsumentanvändare och att de även levererar konsumentelektronik så kan man korta ner listan. Snapchat har sina Spectacles och Facebook har sina Oculus. Jag kan inte komma på några andra inom sociala medier som har släppt konsumentprodukter, släng gärna en kommentar om ni känner till några andra. Ett licensavtal för produkten är under förhandling och lär komma inom närtid. 

Insynsköp

Sedan Peter Ekerling tillträdde som Styrelseordförande så har han varit ganska frekvent med sina insynsköp, men i övrigt så har det varit väldigt tyst. Sedan i november så har Thomas Sporrong (Försäljningschef), Jonatan Ekman (Ekonomichef), Jan Nyrén (Marknadschef) och Anders Ingeström (Styrelseledamot) köpt aktier. Så utöver bättre och bättre rapporter, flera nya avtal inom nya vertikaler så ser vi även efterlängtade insynsköp från fler än Peter. 

Ny storägare i listan från sista december

Med den nya aktieägarlistan som kom den sista december så dök en herre vid namn Mårten Karlsson upp som 10:e största ägare i Imint. Mårten Karlsson har lång erfarenhet från finansbranschen efter att ha jobbat 20 år med Finansiell analys på SEB Large Corporates & Financial Institutions. Mårten ägde inga aktier i Imint per den sista september enligt dåvarande lista.  

Det känns som att stjärnorna äntligen står rätt och att vi har ett väldigt spännande 2021 och mer därtillframför oss.

Rapporter: https://weareimint.com/investor-relations/reports-presentations/

Webcast Q3: https://www.redeye.se/video/event-presentation/799308/imint-ceo-andreas-lifvendahl-presenterar-bolagets-kvartalsrapport-20-november-2020

Webcast Q4: https://www.redeye.se/video/event-presentation/805481/imint-live-q-feb-23rd

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?