Post entry

IKEA bekräftar. Endast Alelions Batterisystem kommer användas i deras truckar.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

IKEA bekräftar. Endast Alelions Batterisystem kommer användas i deras truckar.

Alelion utvecklar Litium-jon (Li-Ion) batteriteknik för främst truckar och är preffered supplier av Li-Ion sytemlösningen för truckar hos både Toyota och Jungheinrich. Toyota och Jungheinrich är den största respektive 3e största trucktillverkarna i världen. Alelion har förutom det även ett ganska nyligen tillkännagivit samarbete med Crown vilka är den 5e största trucktillverkararen. Alelion är den ledande aktören på denna marknad.

De föråldrande eltruckarna med batterisyra kommer fasas ut framöver då de ej är ekonomiskt fördelaktiga samt att vi går mot en grönare energi era framöver (som tur är).

Fördelarna med Li-Ion lösningen är:

  1. Man behöver inga speciella laddrum längre, vilket sparar både utrymme och ökar säkerheten. Laddarna till Li-Ion batterienna placeras vid lämpligt ställe och inga säkerhetsavstånd krävs.

  2. Lättare att ladda Li-Ion batterier, bara att koppla in laddning genom eluttag istället för att ladda bly/syra batterierna med laddare alternativt byta ut battierierna till vilket är mer tidskrävande.

3 Li-Ion batteriena är underhållsfria och har betydligt längre livslängd (ca 2-5 gånger längre) än bly/syra batterierna.

4 Li-Ion Batterierna har 32% lägre enegiåtgång än bly/syra batterierna vilket medför enorma besparingar över en trucks livstid.

En kalkyl bestående av 30 truckar Li–Ion visar att besparingen över en livstid ligger på ca 18 miljoner kronor och då ej inräknat att priset på Li-Ion batterier kommer sjunka över tid. Detta är endast positivt för Alelion då de köper in Li-Ion batterierna från större tillverkare och utvecklar systemet för styrningen av dessa. Så ovan kalkyl taget från Alelions prospekt kommer visa än större besparingar framöver förutom den positiva miljöeffekten som blir allt mer anammat världen över.

IKEA väljer endast Alelions batteriteknik på samtliga truckar framöver.

Ikea är den 3e största truckköparen i världen och är verkligen ett föredöme inom miljötänkande som företag. När man läser deras Sustainability report för 2015 så namnger man Alelions lösning vilket är föga förvånande då endast Alelions batterilösning är godkänd av Ikea (enligt tidigare presentation av Alelion). I rapporten för 2015 så talar man om planer på att endast använda Li-Ion truckar framöver och möjligen byta ut befintlig flotta av bly/syra batterier.

I Substainability rapporten för 2016 som nyligen kom ut har man gått ett steg längre. Numera heter det inom citat från sida 47,

” From September 2016, new forklifts at IKEA stores in Europé and Asia Pacific will be powered by lithium-ion batteries. This technology is 30% more efficient than traditional traditional lead-acid batteries, and will be standard option for all new equipment in these regions”

Kommenter till ovan: Inte nog med att nya IKEAvaruhus kommer ha lithium-ion batterier med Alelions batterisystem utan även de som byts ut framöver kommer ha det.

Sedan är det lätt att misstolka Asia Pacific till att bara gälla Asien, vilket är helt fel, det innefattar även USA, Canada mfl. Så det lär endast vara ett fåtal IKEAvaruhus det inte gäller.

http://www.ikea.com/ms/en_US/i mg/ad_content/IKEA_Group_Susta inability_Report_FY16.pdf

http://apcss.org/about-2/ap-co untries/

https://en.wikipedia.org/wiki/ List_of_countries_in_Asia-Paci fic_by_GDP_(nominal)

http://www.ikea.com/ms/en_US/img/ad_content/2015_IKEA_sustainability_report.pdf

Ytterligare bevis på hur långsiktigt IKEA ser Lithium-ion batterilösningen för deras truckar kan man även läsa i rapporten på sid 44 citat,

“In FY 2016 we began a pilot project in Australia and Sweden, exploring how to use Li-ion batteries to store surplus electricity from solar panels. In the long term, we hope to be able to reuse lithium-ion batteries from our forklift trucks and other vehicles (see page 47). Even if no longer fit for vehicles, the batteries have the capability to store some energy. We hope to roll out this pilot in 2017.”

Kommentar till ovan: Här ser man hur långsiktiga IKEA är I sina planer att använda Lithium-ion batterier I sina truckar men även andra fordon vilket mkt troligt även kommer innefatta Alelions batterilösningar. Sedan är det väl minst sagt sannolikt att säga att den större ordern från Australien som det kom PM om var från just IKEA.

Ikea är indirekt ägare i Alelion Batteries genom sin ägarandel i Pegroco Invest vilka är en storägare i Alelion Batteries och där vår förra statsminister Göran Persson sitter som styrelseordförande.

http://www.realtid.se/perssons-bolag-okar-i-alelion

Ikea har dessutom arbetat nära Alelion i flera år med tester etc för att ta fram just Li-ion batterisystemet som de nu kommer ha som standard framöver runt om hela världen.

Marknad och försäljning.

Marknaden för eldrivna truckar ligger bara den på 42 miljarder kronor och kommer öka väsentligt framöver. Alelion är marknadsledande in Li-ion battrilösningen för truckar och hur stor del av denna marknad man kan ta återstår att se. Sedan skall man komma ihåg att batterilösningen för truckar bara är början. Fler områden kommer framöver och det indikerade även IKEA i sin rapport ovan att andra ”fordon” kommer ha lithium-ion batterier.

IKEA är Alelions största kund och kommer beställa Li-Ion truckar med Aleliums system vilket kommer inbringa i runda tal ca 150 miljoner kronor årligen vilket tidigare var en potentiell inkomst men numera enligt IKEAs rapport som kom ut i början av December ser ganska säker ut.

Målet för 2017 är att minst hälften av beställningarna ska komma från slutkunder som inte är IKEA (enligt prospektet).

Försäljningsprognosen för 2018 ligger på 500 miljoner kronor och bruttomarginal överstigande 32% (EBIT på 50 miljoner kronor).

Tillväxtmålet och underbyggnaden av dessa prognoser är relativt väl underbyggda mha information från slutkunders planer enligt Alelion (lång framförhållning bland de flesta kunderna precis som IKEA).

Alelion hade vid årets början endast ett fåtal batterilösningar men har under året ökat till att innefatta runt 20 stycken. I slutet av nästa år kommer det finnas total ca 50 batterilösningar och där en batterilösning kan komma att användas i flera olika truckar.

Den 13e December kunde man läsa att Alelions hemsida att man ytterligare anställt 5 medarbetare i ett led för den kraftiga försäljningsökningen som vi lär se framöver.

Värdering och triggers.

Kursen har sjunkit från toppen på 19.30 ner till lite drygt 11 kronor i skrivande stund. Vid kursen runt toppen var det ännu obekräftat att IKEA verkligen kommer satsa på Li-Ion batterier i dess framtida varuhus samt lager faciliteter och än mindre bekräftat att de truckar man köper in för att byta ut nuvarande flotta kommer vara Li-ion batterilösnings truckar från Alelion.

UBS handlade friskt på sig aktier runt 18 kronor för någon månad sedan. Sedan dess har Nordea stuckit ut som stora nettoköpare på senare tid medan SHB legat på säljsidan (antar det är deras småbolagsfond som sålt ut aktier). Tycker det uppkommit ett ypperligt köptillfälle de senaste veckorna och passat på att köpa på mig en hel del.

Att kursen letar sig över gamla ATH (19.30) inom kort vore naturligt när marknaden förstår innebörden i IKEAs Sustainability Report 2016. När väl ordrarna kommer som bekräftar detta blir det säkerligen en ytterligare skjuts uppåt på kursen till en bra bit över 20 kronor.

Triggers förutom ovan i det korta perspektivet (förutom orders) gissar jag att ett samarbete med Amerikanska trucktillverkaren Yale troligtvis kommer kommuniceras inom kort (nämdes i prospektet att målet var 2 ytterligare samarbete i år förutom Toyota och Jungheinrich och en har man redan kommunicerat dvs Crown).

Yale har tidigare levererat en hel del truckar till IKEA. Det nämns även i prospektet att Yale utvärderar Alelions Li-ion batterier. Om det blir ett positivt utfall med Yale har Alelion knutit till sig fyra av de fem största trucktillverkarna i världen (Toyota #1, Jungheinrich # 3, Crown #4och Hyster-Yale # 5). Att man fortsatt kommer vara världsledande inom Li-ion batteri system för truckar verkar minst sagt sannolikt.

Jag hoppas flera av er tog rygg på min rek i Gapwaves som har fortsatt gått starkt (upp ca 50% sedan min blogg publicerades). Sedan dess har jag ökat TO innehavet i förmån för aktierna och tror fortsatt mycket starkt på bolaget.

Detta är ingen analys från Redeye utan mina privata tankar och Jag äger aktier i företaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?