Det är intressant med IFS som satsar stort med nya långsiktiga mål för tillväxt, lönsamhet och skuldsättningsgrad samt policy för utdelning och återköp av aktier. Det gäller för femårsperioden 2008-2012.
Enligt IFS skall produktintäkterna öka från 1134 miljoner kronor till 2268 miljoner tills 2012. Om de då har en marginal på 15 procent på dessa produktintäkter kommer resultatet att vara runt 340 miljoner kronor eller 1.26 kronor per aktie år 2012 (räknar med att det finns 270 miljoner aktier). Detta är endast produktintäkterna. Utöver detta skall IFS antagligen tjäna ytterligare miljoner på konsultatet.
Om vi diskonterar de 1.26 kronor per aktie med 20 procent diskonteringsränta blir de 1.26 kronor värda 0.52 kronor under 2008. Det låter ganska mycket, och därmed tror jag att IFS är mycket köpvärd.
Men det är klart att man måste tro på IFS att de skall klara detta. Personligen tror jag att VD Alistair Sorbie är en säljare och det är det de behöver nu efter 2 teknik freak. Att koncentera sig på försvarskontrakt och andra komplicerade projekt är mycket komplicerat men IFS har bevisligen klarat detta innan. De kommer också att dra konsult timmar för att få ihop det. Det är positivt för IFS.
Energi har en bra framtid eftersom det blir mindre men större aktörer och konsumtionen av energi kommer att öka under överskådlig tid.
Även om försvaret minskar sina kostnader i framtiden kommer system att behövas för att just minska kostader med lagerhållning och projekt styrning. Det gynnar IFS kraftigt.
Konsultintäkten under 2007 var 1194 miljoner. Så om den ökar med endast 5 procent per år så blir den 1523 miljoner kronor år 2012 (total ökning med runt 27 procent tills 2012 vilket jag tror är lågt räknat). Det blir en vinst på runt 228 miljoner kronor eller 0.84 kronor per aktie. Diskonteringsränta på 20 procent innebär 0.35 kronor i 2008 års penning värde.
Konsult- och produktintäkterna blir höga och därmed p/e-talet lägre i IFS om man räkar på detta sättet. Hänsyn måste dock göras för skatter och liknande kostnader är rörelsemarginalen 15 procent.
Aktien handlas till 6.05 kronor. Det är bedrövligt att aktien handlas i låga kurser. En värdering på mellan 8.50-9.50 kronor vore rimlig i dagsläget. Det ger ett p/s-tal ca 0.94 lite lägre än bolagets omsättning. Det är mycket lågt för ett bolag som IFS. Aktien kommer att fördubblas inom 12 månader.
Må så gott, Oskar Fredrik