Post entry

Clean Motion + Hybricon Bus = Elfordonhype!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Både Clean Motion och Hybricon Bus tillverkar och säljer elfordon.

Clean säljer tre hjuliga fordon som kallas Zbee med plats för tre personer och Hybricon säljer 12 och 18 meters elbussar.

Jag har investerat i båda bolagen då dom är intressanta på lång sikt men även på kort sikt så ser dom mycket intressanta ut.

Clean kommer att noteras på First North den 26 maj och kollar man på forumen så är intresset för bolaget stort.

Emissionen tecknades till 600%.

Även VA Finans tror på en positiv utveckling för Clean.

"Ta rygg på Zennström -kan bli årets IPO"

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Ta-rygg-p%C3%A5-Zennstroem-kan-bli-%C3%A5rets-IPO-1001157154

Zbee

Jag tror att Clean kommer att bli ett populärt bolag med en kraftig kursökning från noteringskursen på 8 kr vilket ger ett börsvärde på ca 112 mkr.

Detta tror jag kan komma att smitta av sig på Hybricon då även dom säljer elfordon.

Som dom flesta investerare vet så när ett bolag med en speciell produkt/tjänst värderas upp så följer ofta dom flesta andra bolag i samma bransch med uppåt.

Detta finns det otaliga exempel på inom olika branscher som bränsleceller, fingertrycksavläsare, nätverkssäkerhet, internet of things, spelbolag, 3D-skrivare m.fl.

Och när folk börjar leta efter andra bolag som också tillverkar och säljer elfordon så finns det bara ett till bolag på börsen och det är Hybricon.

Jag tror även Tesla bidrar till det allmänna intresset för elfordon bland investerare.

Det som behövs för att det ska bli hype kring en produkt och bransch är att det är en framtidsprodukt där marknaden växer snabbt och med en stor försäljningspotential.

Där tycker jag elfordon passar in perfekt och marknaden växer mycket snabbt nu.

År 2015 så ökade försäljningen av elbilar med 80 % i världen.

"Global sales increased by about 80 percent in 2015 compared to 2014, from 315,519 to 565,668."

http://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2016/0417/Global-electric-car-sales-on-the-rise

I bilden nedan kan ni se en prognos för ökningen av antalet elfordon i 9 länder fram till år 2020.

Det finns ett antal anledningar till att investera i Clean Motion som listas nedan.

Ledningen i Clean är den mest kompetenta och erfarna jag någonsin sett i ett litet bolag på börsen.

I Styrelse, ledningen och advisory board finns t.e.x.

Peter Carlsson - Tidigare inköpschef Tesla Motors.

Lennart Jeansson - Tidigare vd på Volvo personvagnar.

Gunnar Bark - Tidigare VD Autoliv.

Gunnar Larsson - Tidigare forskningschef Volkswagen Group.

Hans Folkesson - Tidigare teknisk direktör Volvo Lastvagnar.

Göran Lindberg - Professor KTH Stockholm, expert på batterier och bränsleceller.

Insider ägandet är stort.

Insiders äger 60% eller mer av bolaget, vet inte det exakta insiderägandet då jag inte vet vilka av alla ägare som räknas som insiders.

Grundaren och vd:n Göran Folkesson äger 26% av aktierna.

Samtliga storägare har ingått lock up-avtal på 12 månader, vilket innebär att 60-70% av aktierna är låsta för handel närmaste 12 månaderna.

Det innebär att bara 4,2-5,6 miljoner aktier finns tillgänglig för handel vilket kan bidra till en snabb kursökning i aktien vid stor handel.

En av huvudägarna är även Niklas Zennström som är grundare till Skype som han sålde för 20 miljarder kr till Microsoft.

Han äger 7 % av Clean Motion.

Att Zennström är ägare tror jag kommer bidra mycket kring intresset av Clean då alla vet att Zennström är en mycket framgångsrik entreprenör och har han investerat i Clean så bör det finnas bra chans att lyckas.

Han har även mycket kapital och har redan ställt upp med bryggfinansiering till bolaget som nu är återbetalat.

Clean är ett förhoppningsbolag men man har redan en färdig godkänd produkt och man har hittills sålt 200 st Zbee till länder som Sverige, Norge, Spanien, Frankrike, Schweiz, Tyskland, Indien och Indonesien.

Hittills har man lagt ned ca 70 mkr på utvecklingen av Zbee.

Zbee väger endast 270 kg vilket är 200 kg mindre än konkurrenten Renault Twizy som väger 470 kg och som bara har plats för en person mot Zbee:s tre platser.

Clean har även tagit fram en lastversion av Zbee.

" Under året levererade vi en första pilot på en lastversion av Zbee till Lerums kommun som används för korta mattransporter.

Detta har ersatt en dyr lastbilstransport och detta är ytterligare ett område där Zbee visar sig vara mycket användbar."

http://cleanmotion.se/wp-content/uploads/2016/04/%C3%85R-1358-Clean-Motion-AB-150101-151231.pdf

Räckvidden för Zbee är 5 eller 7,5 mil beroende på batteri.

Vilket räcker i dom flesta fall då 50 % av alla bilresor är kortare än 5 km och 70 % är kortare än 3 mil.

Kostnaden att köra Zbee är ca 40 öre per mil.

Intresset för Zbee är stort och där den Indiska marknaden har störst potential.

"Bolaget blivit kontaktat av mer än 50 länder som vill bygga, bli återförsäljare eller endast köpa Zbee. Zbee har potential att bli ett globalt fordon, men med tonvikt på tillväxtländerna."

Clean har nu förutom Sverige valt att först satsa stort på två länder, Indien och Indonesien.

I båda länderna är Zbee typgodkänd vilket innebär att dom är lagliga att köra i trafiken i dessa länder.

Zbee är den enda eldrivna tre hjuliga fordonet i Indien som är typgodkänd och efterfrågan på fordon utan utsläpp är stort.

"Enligt WHO ligger 13 av världens 20 städer med mest luftföroreningar i Indien, New Dehli har sämst luft."

"New Delhis högsta domstol har beskrivit luften som en gaskammare. Trafiken bedöms orsaka c:a 60% av

luftföroreningarna."

"Marknaden för trehjulingar fördubblades mellan 2003 och 2010 och 2014 såldes 531.000 trehjulingar.

Dagens trehjulingar är dock kraftigt luftförorenande vilket gör att man begränsat antalet tillstånd för dessa. Det utgör en fantastisk möjlighet för Zbee i Indien.

Som enda fullt typgodkända och eldrivna trehjuling väcker Zbee ett enormt intresse och har möjlighet att utgöra en viktig pusselbit i en framtida mer hållbar stadsmiljö."

"Indien har sedan premiärminister Narendra Modi tog makten 2014 etablerat två viktiga projekt som väsentligt förbättrar marknadsutsikterna för Clean Motion.

Det ena är ”100 Smart Cities project” och det andra är FAME-programmet (Fast

Adoption and Manufacturing of Electric Vehicles). Clean Motion är väl synliga och för dialog med båda dessa program."

http://cleanmotion.se/wp-content/uploads/2016/04/CleanMotion_Memorandum_april2016.pdf

Om andra marknader säger vd så här.

"Finns det någon uppskattning om när i tiden en etablering kan börja ske på ytterligare marknader?

Jag tror att vi under året kommer att skriva avsiktsförklaringar med parter för nya marknader men sedan måste man ha respekt för tiden att komma igenom myndighetsprocesser. "

Börsnoteringen har också redan gett merförsäljning och ökat intresse.

"– Vi fick ju väldigt bra synlighet under teckningsperioden och många upptäckte Zbee för första gången. Det har redan lett till ett stort antal provkörningar och också beställningar av fordon.

– Vi har dessutom fått flera personer och företag som hört av sig med intressanta kontakter på nya spännande marknader."

http://www.lerumstidning.se/2016/05/62938/

Det finns även ett antal bra anledningar till att det är helt rätt tid att investera i Hybricon.

Hybricon har två olika modeller. HAW som är en snabbladdad buss och HCB som är en långsamladdad buss.

HAW laddas vid start och slutstation av en busslinje där man monterat snabbladdare.

Laddningen sker på 180 sekunder och ger 1 timmes körning.

Laddningstiden på 180 sekunder är den snabbaste i världen bland alla busstillverkare.

HAW finns i en 12 meter och en 18 meters version.

HCB laddas normalt på natten under ett antal timmar. Bussen har en räckvidd på 25-33 mil beroende på batteristorlek.

Just nu finns HCB i en 12 meters modell och nästa år kommer en 18 meters modell.

Man har även ett retrofit-kit på gång för att kunna konventera dieselbussar till elbussar.

"Retrofit-Kit är en konveteringssats för dieselbussar att konverteras till fullelektriska bussar. Retro-Kit är ett sätt att behålla värdet på en bussflotta som redan köps in, men där kunden av miljöskäl beslutat att elektrifiera bussarna."

http://aktietorget.se/pressdocs/HybriconBusSystems/76856/477541.pdf

HAW-bussen i trafik i Umeå

År 2011 sålde Hybricon sin första elbuss till sin hemkommun Umeå, sen dess har bussen rullat som flygbuss.

År 2014 sålde man sin andra elbuss till Umeå.

Efter det så har man fått en beställning på 8 bussar och 2 snabbladdare. Ordern är värd 66 mkr plus 20 mkr för ett serviceavtal under 10 år.

Snabbladdarna har levererats under hösten och våren och en buss levererades under Q1 och fem till är på gång att leveras snart.

Om allt går bra med dessa bussar så har Umeå Kommun sagt att man ska beställa 24 elbussar till.

"I vintras beslutade Umeå Kommunföretag att köpa in ytterligare åtta elbussar. Om man blir nöjd med dessa väntar en satsning på ytterligare 24 helt elektriska bussar som ska sättas i trafik på de mest utnyttjade linjerna i lokaltrafiken, dvs linjerna 1 och 8."

http://www.bussmagasinet.se/2014/05/snabba-steg-mot-elbussar-i-umea/

Som alla vet så är det mycket prat om att vi måste minska utsläppen speciellt i städerna och där trycker staten, kommuner och myndigheter på för att minska utsläppen.

Och då är elbussar en perfekt lösning då dom har noll utsläpp. Dom är även mycket tystare vilket är en stor fördel då man även vill minska bullret i städerna.

Det innebär även att man kan dra busslinjer i nya områden som t.ex. i villaområden.

Staten kommer även att införa ett bidrag på 350 mkr för elbussar.

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2016/fler-elbussar-med-ny-elbusspremie/

Elbussar är faktiskt också billigare än andra bussar om man räknar på hela bussens livslängd. Inköpet av en elbuss är högre men bränslekostnaden är mycket lägre och även servicekostnaden är lägre.

Ett tips är att googla på elbussar på både engelska och svenska så kommer ni snabbt inse att elbussar kommer bli stort dom närmaste åren.

Hybricons ekonomi är också god, i mars i år så gjorde man en nyemission och nu är kassan påfylld med ca 35 mkr.

Börsvärdet är idag ca 140 mkr vilket inte är mycket med tanke på potentialen.

Hybricon noterades förra sommaren och aktien har som högst handlats i 18 kr och som lägst i 8,2 kr och nu kostar aktien ca 9 kr vilket är en bra ingångskurs med tanke på historiken och att kassan är välfylld.

Nyligen så valdes Fredrik Jonsson in som ny vice ordförande i styrelsen för Hybricon.

I samband med det så köpte han 375 000 aktier för ca 3 mkr vilket är ca 3 % av alla aktier i bolaget.

Detta var ett rejält insiderköp som ger en en ledtråd till vad som väntar framöver.

http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=78152

Hybricon har just nu ca 25 offerter ute i Sverige, Norge och Finland. Så det är stor chans att det kommer in en eller flera ordrar snart.

Målet är att sälja 36 enheter (bussar och snabbladdare) år 2016, vilket skulle ge ett försäljningsvärde på ca 240 mkr (beräknat på Umeå-ordern).

År 2017 är målet att sälja 54 enheter.

" Vi ser ett tydligt stigande politisk intresse, bl a har flera politiska beslut fattats om väsentliga statliga bidrag till elektriska buss-system och kommunala inköp för flera år framåt.

Detta har resulterat i ytterligare offertförfrågningar och uppjusteringar av redan tidigare lagda offerter. Vi har dessutom sett ett ökat intresse från företag som är mån som sin miljöprofil."

" HAW-bussarna och HCB-modellen, har tillsammans med starkare fokus på marknadsföring och försäljning, lett till att offertvolymen vid utgången av januari 2016 mer än fördubblats i jämförelse med juli 2015 då Bolagets aktie noterades på AktieTorget."

http://aktietorget.se/pressdocs/hybriconbussystems/documents/5569362196%20prospekt%20hybricon%20bus%20systems%20ab%20(publ)%2019%20februari%202016.pdf

VD pratar i slutet av videon nedan om en kommande ketchupeffekt.

https://www.youtube.com/watch?v=uQvSynZxvtM

En order som jag redan ser som klar förutom nya ordrar från Umeå kommun är från Luleå kommun på fem bussar, ordervärde ca 40 mkr.

En första order utanför hemkommunen är vad många väntar på och jag tror att vi kan se en uppgång på mer än 50% i aktien vid en sådan order p.g.a. att det skulle bekräfta att man även kan sälja till andra än sin egen kommun vilket skulle ge en stark signal till marknaden om att fler ordrar är troliga.

Här är anledningen till att jag tror att en order från Luleå är så gott som klar.

Den 18 juni förra året så provåkte Luleå kommun Hybricons elbussar.

"Luleå kommun är och provåker vår 12 m elbuss. Intressent är stort kring elbussar och vårt transportsystem."

Se Twitter den 18 juni.

https://twitter.com/search?q=%23elbussar&src=typd

Under hösten ansökte Luleå om stöd av staten och december vart det klart att man får stöd på 8 mkr till laddstationer, vilket innebär att bussarna är av den snabbladdade versionen.

"Nu är det klart att Luleå kommun ska utveckla kollektivtrafiken med elbussar.

Kommunen satsar 4,5 miljoner på projektet, som kommer att innebära fem nya elbussar hos Luleå lokaltrafik. Den första elbusslinjen blir mellan Porsön och Kronan, och kommunalrådet Yvonne Stålnacke är nöjd.

– Det känns naturligtvis fantastiskt roligt, säger Yvonne Stålnacke (S), kommunalråd.

Bussarna ska köpas in under det här året. Det statliga tillskottet är på åtta miljoner."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6389493

Busslinjen där bussarna ska gå mellan Porsön och Kronan har en körtid på 40-50 minuter och där passar Hybricons snabbladdade elbussar med en timmes körtid in.

En annan anledning till att Luleå lär beställa från Hybricon är att deras bussar är anpassade för riktigt kallt klimat och bussarna fungerar lika bra i 30 minusgrader som på sommaren, specialbatterierna från Altair tål upp till 40 minusgrader.

Det finns även ingen annan svensk busstillverkare som har snabbladdade bussar till salu på marknaden idag. Jag har även googlat efter om det finns någon utländsk busstillverkare som sålt snabbladdade bussar i Sverige men inte hittat någon.

Sen så ser jag det som osannolikt att Luleå skulle köpa elbussar från en utländskt bolag när man har en svensk tillverkare i närheten med bussar anpassade till ett kallt klimat.

Norge

En annan möjlig order kan komma från Norge där det säljs flest elbilar per person i världen.

Norge satsar nu hårt även på elbussar.

"En övergång till elektriska bussar i Oslo skulle innebära en besparing för den norska huvudstaden på närmare en miljard norska kronor "

"– För Oslo kommer det att innebära en omfattande förändring där hundratals bussar måste bytas ut.

Troligen kommer vi att få se en kombination av flera fossilfria tekniker, men den här studien visar tydligt att elektriska bussar är den klart lönsammaste tekniken, säger avdelningsdirektör Lars Andresen hos Siemens i Norge."

http://www.bussmagasinet.se/2016/02/overgang-till-elbussar-spar-miljard/

Så här sa vd i Q1 rapporten om Norge, Finland och Danmark.

"I syfte att marknadsföra vårt varumärke har Hybricon deltagit vid fyra olika seminarier för potentiella lokaltrafikskunder i Norge som har avhandlat elektrifieringen av bussar i stadstrafik.

Vilket har resulterat i ytterligare offereringar. Hybricon har liknande seminarier inbokade för finska marknaden varav det första är i Helsingfors.

Vi har skapat ett säljkontor i Skåne i syfte att nå den sydsvenska och danska marknaden med lokal förankring."

http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=78539

Norska bussmagasinet har också varit och provåkt Hybricons elbussar.

https://www.facebook.com/HybriconBusSystems/posts/1200512303292332

Sammanfattningsvis så är Clean Motion och Hybricon Bus två miljövänliga bolag som ligger helt rätt i tiden och som har bra chans att värderas upp den närmaste tiden.

Lycka till med investeringarna!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?