Post entry

Hybricon Bus System - Umeå kommun upphandlar nu Hybricons produkt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Släppte en tidigare analys om Hybricon där jag beskrev att Umeå kommun planerar att upphandla om 23-24 snabbladdade elbussar samt laddstationer. Ordern väntas landa på omkring 100 MSEK, vilket kan ställas i paritet med Hybricons nuvarande börsvärde på ca 64 MSEK. Upphandligen blev i förra veckan offentlig och sista anbudsdag är 12 mars. Umeå kommuns nuvarande elbussar är tidigare levererade av Hybricon.

Hybricon Bus system utvecklar energieffektiva, rena och tysta system för bussburen kollektivtrafik. Hybricons elbussar kan köra dygnet runt, alla dagar i veckan tack vare bolagets laddningssystem. Med elbuss så sparar man på sikt pengar på kollektivtrafiken samtidigt som man genom noll utsläpp sänker påfrestningarna på miljön. Bussarna är dessutom passagerarvänliga och tysta. Även bra med utrustning som wifi eller eluttag för dem som vill ha tillgång till nätet.

En rapport från Bloomberg bedömer att antalet elektrifierade bussar i trafik kommer mer än trefaldigas, från 386.000 i fjol till omkring 1,2 miljoner år 2025. Det innebär att omkring 47 procent av den globala stadsbussflottan kommer att vara elektrifierad.

Veckans fråga i Bussmagasinet: Vilken busstillverkare tror du kommer att vara störst på den svenska elbussmarknaden om fem år?

På första plats hamnar Hybricon med 56 procent till följd av BYD med 16 procent och Volvo med 11 procent av rösterna.

Framtiden ser ljus ut för Hybricon

Aktiekursen har med befogenhet pressats neråt, en orsak i närtid är problem med hjulmotorerna.

Efter ett givande samtal per telefon med VD Johan Suup förra veckan bekräftar han att ett samarbete med ny leverantör för hjulmotorer har inletts bra. Tester av de nya hjulmotorerna går enligt plan och ser mycket bra ut. Johan Suup berättar att detta kommer offentliggöras i samband med Q1-rapport den 26 februari.

Givetvis är detta mycket glädjande att höra som aktieägare i Hybricon eller om man överväger att investera i bolaget.

Umeå kommun har inte låtit problemen med hjulmotorerna avskräcka från en fortsatt satsning på snabbladdade elbussar. Kommunen förbereder nu en upphandling av 23–24 bussar till 2019. 

"De nuvarande problemen påverkar inte upphandlingen. Vi avser fortfarande att köpa in snabbladdade elbussar, säger kollektivtrafikchefen Fredrik Forsell till Västerbottens-Kuriren."

Hybricon storfavorit att vinna upphandlingen

Umeå kommunföretag har beviljat ett lån om 12 MSEK till Hybricon. Lånet enligt avtal löper fram till 1 april 2021 med marknadsmässig ränta och betalas ut till Hybricon med 2 MSEK per månad i sex månader med start november 2017. Nu upphandlar Umeå kommun om snabbladdade elbussar som Hybricon tidigare levererat till kommunen.

Hybricons bussar är Ultrasnabbladdade vilket reducerar bussflottans storlek med 20 – 25% jämfört med normala snabbladdade bussar. Samtliga elbussar som används idag i Umeå är levererade av Hybricon Bus Systems med säte i Holmsund strax utanför Umeå.

Hybridbussar kan ha sina fördelar, framför allt på linjer som inte trafikeras så tätt. Men i det här fallet vill vi ha snabbladdade bussar, säger Fredrik Forsell (kollektivchef Umeå kommun).

Norska marknaden är även högintressant för Hybricon

Har även fått bekräftat av Hybricons VD tidigare att de bevakar norska marknaden, vilket är väl värt att poängtera. En marknad som är minst lika intressent som den svenska. Norge är elbilarnas mecka (supersuccé för Tesla bla,) här finns både viljan och pengarna samt tanken är att hela Norge på sikt skall ha elbussar. Klimatet i Norge är kallt likt det svenska och Hybricon har kört sina elbussar i Umeå under flera år. 

Teknisk analys

Hybricon Bus Systems AB har brutit den fallande trenden och reagerat kraftigt upp. Volymbalansen är också positiv, vilket styrker aktien. RSI-kurvan visar en stigande trend, vilket kan vara en signal om en stigande trend också för kursen. Aktien är totalt sett tekniskt positiv på lång sikt.

Riktkurs

Från nuvarande kurs på 1,43 SEK ser jag en omgående uppsida till närmare 3 SEK.

Nedsidan känns begränsad och uppsidan mycket stor. Efter högst trolig vunnen upphandlingen på ca 100 MSEK bör vi se en kurs på mellan 5-6 SEK. Fler kommuner väntas framöver gå över till att använda elbussar och marknaden är under kraftig tillväxt. Uppsidan på längre sikt är därför betydligt högre ifall allt faller på plats och Hybricon vinner flera upphandlingar.

Rekommenderar starkt köp i Hybricon

Är själv aktieägare, handel med aktier medför en risk och beslut sker på eget ansvar.

https://www.bussmagasinet.se/2017/11/umea-fortsatter-elbussatsning-trots-hybriconproblem

https://www.bussmagasinet.se/2018/02/varannan-stadsbuss-elektrisk-om-sju-ar

https://www.bussmagasinet.se

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/10/17/hybricon-bus-hybricon-bus-erhaller-lan-pa-12-miljoner-kronor-fran-umea-kommunforetag.html

http://www.hybricon.se/en/home.htm

https://www.vk.se/plus/2126644/storsatsning-pa-elbussar

https://www.opic.com/upphandling/elledbussar-och-laddstationer-for-umea-stad-2019-(umea-kommun-umea)-aid6e39908313514810b8569a473227d8a1/?q=Buss&p=1

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?