Post entry

HYBRICON – Åkdags till slut ?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser vädrar Hybriconägarna nu morgonluft och det på goda grunder. Det finns några riktigt bra anledningar till att Spotlightlistade elbussbolaget nu äntligen kommer lyfta, häng med på bussresan:

1 Samarbete med världens näst största busstillverkare, King Long.

26 mars pm:ade Hybricon en rejäl bomb, nämligen att distributörsavtal signerats med världens näst största busstillverkare, kinesiska King Long United Automotive Industry Co.

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=56557&publisher=370

Avtalet innebär att Hybricon såväl i Sverige som i Danmark kommer att marknadsföra och sälja King Longs samtliga bussar, både linje- och turistbussar och elektriska stadsbussar. King Longs produktsortiment innehåller i dagsläget inte snabbladdade elbussar och kompletterar därför Hybricons produktsortiment. Hybricon ser möjligheten att kunna bidra med snabbladdningsteknik i framtida produktutvecklingsprojekt. Vidare innebär samarbetet att Hybricon kommer att tillhandahålla tillhörande service- och eftermarknadstjänster.

King Long har en årlig produktionskapacitet på 20 000 enheter avseende stora och medelstora bussar och har sålt över 5 000 bussar i Europa. http://www.kinglong-bus.com.

2 Lyckad finansiering

I fredags meddelades det att nyemissionen som gjordes för skapa resurser i samband med ovanstående samarbete med King Long fulltecknades och tillför bolaget maximala 26,2 miljoner:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=58642

Nu har man alltså rejält med finansiella muskler för att starta importen av King Long bussarna samt satsa för att få igång säljet.

Positivt med emissionen är även det faktum att enda garantin som behövde aktiveras var toppgarantin hos aktören Spinox, som alltså bara ”fick på sig” en liten del efter 91 % teckningsgrad och där man dessutom är lock-up:ade 6 månader enligt avtal.

3 Insynspersoner storsatsar

Mycket intressant att se att utav dom knappa 6,2 m i teckningsåtagande i emissionen så kommer inte mindre än 1,5 m kr av ordförande Martin Rogersson och hans pappa, snacka om positiv signal !

Styrelseledamoten Gert Norrevik satsar 900 000 kr, inte peanuts det heller.

Och förra onsdagen poppade insynsköp upp på CFO:n tillika styrelseledamoten Erik Albinsson. Knappa 580 000 BTU har inhandlats vilket innebär att han täckte alla sina uniträtter.

Apropå ordförande Martin Rogersson, spana in denna färska intervju:

https://tv.streamfabriken.com/hybricon-bus-systems-webcast-2020

Där berättar Martin bl.a om att Hybricon är rätt nära Break-Even redan och att King Long omsätter 20 miljarder SEK. Man har redan King Long offerter ute och målet är att ta 5 % av den jättelika elbussmarknadskakan. Hybricon kommer även satsa på  självkörande bussar framöver.

4 Betydligt större chanser i upphandlingarna framöver.

King Long är alltså en jätteaktör och man kan erbjuda toppkvalitetsbussar till extremt prisvärda villkor. Med King Long i ryggen så kommer man vara i ett helt annat läge när upphandlingarna avgörs framgent. Högintressant är ju också det faktum att King Long inte har snabbladdning idag utan depåladdning så Hybricon kommer ju kunna tillföra en del kompetens här.

Senaste nytt

Q1 rapporten släpptes igår:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=58667

Lite bättre omsättning och minskad förlust än förra Q1:an men inte mycket i siffrorna som är uppseendeväckande direkt. VD-ordet däremot klart intressant eller vad sägs ?

”Alla som följt Hybricon under senare år, inte minsta alla våra aktieägare, vet att ett av bolagets absolut främsta mål, och det som vi jobbat mest för, har varit att inleda ett samarbete med en större utländsk aktör.

I slutet av årets första kvartal gav vårt enträgna arbete resultat då vi signerade ett distributörsavtal med kinesiska Xiamen King Long United Automotive Industry Co., Ltd (King Long). Genombrottet kom redan i slutet av 2019 då vi undertecknade ett memorandum of understanding med bolaget, och med ett konkret avtal kan ett reellt samarbete nu inledas.

Enligt avtalet erhåller Hybricon den exklusiva rätten att marknadsföra och sälja det kinesiska bolagets bussar i Sverige och Danmark. Dessutom får bolaget service- och eftermarknadsrättigheterna, vilket bland annat innebär att Hybricon kommer att anpassa och optimera bussarna till nordiska förhållanden.

Vi ser stora möjligheter med samarbetet, inte minst på det sätt som vår kompetens kommer att utnyttjas på bästa sätt. Det är ett uttryckligt mål att vi ska bidra med vår snabbladdningsteknik i framtida utvecklingsprojekt tillsammans med King Long, och då det kinesiska bolaget ligger i framkant vad gäller den nya generationens energi så talar det mesta för ett fruktsamt samarbete. King Long är världens näst största busstillverkare, och avtalet oss nu möjligheten att på allvar konkurrera med de största aktörerna i branschen genom att vi får ett bredare produktsortiment. ”

Värdering

Bolagsvärderingen just nu, (slutkurs igår 0,155 kr) är på knappa 24 miljoner SEK. Man tar i pågående emission in 26 m så man kan säga att vi har en värdering på i runda slängar ca. 50 miljoner.

Med King Long i ryggen så känns det inte omöjligt att på en enda order plocka in lika mycket som hela värderingen uppgår till så värderingen prisar ju inte in särskilt mycket.

Summa summarum

Nu ska det bli ruggigt spännande att följa bolaget. Om( eller när) man äntligen lyckas erhålla order, så blir Hybricon en spelare att räkna med på allvar.

Och lyckas bolaget med detta ja då lär aktiekursen gå bananas !

Carpe Diem

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?