Svaret är enkelt:
Se till att bli en karismastisk och gärna lite tendenser till översittare politisk ledare för ett stort parti. Kandidera till statsministerposten samt sitt kvar några år. Planera sedan ditt utträde ur poliktiken, gärna kryddat med TV-program och fler intervjuer där du kritiserar dina forna kollegor och arbetskamerater. Börja sedan som PR-konsult och debitera ett arvode på 100 000,- för 45 minuters talartid som inspirationstalare.
Läser i DI att vår forna statsminister Göran Persson erhåller ett arvode på 100 000,- för att tala i 45 minuter. Om företag och personer är villig och betala för detta så inte mig emot och Göran Persson är säkert en duktg affärsman.
Det som är mer allvarlig läste jag tidigare i samma tidning. Det klagas ofta på företagsledare och styrelseproffs mm som uppbär allt för höga löner och ersättningsar. Ofta kommer dessa klagomål från politisk håll på vänsterkanten och sosialdemokraterna. Idag har GP ett uppdrag som styrelseordförande i statligt ägda Sveaskog. För detta uppdrag erhåller Persson över 500 000,-/år. Nu är detta enbart 1 exempel och Persson är möjligtsvis värt sin lön för detta (det finns säkert folk som har utvärderat hans kvalifikationer för att utföra detta uppdrag). Vad jag tycker är värt att ifrågasätta är alla politikers förmöner och “kompistillsättningar” efter urrträde ur Riksdagens.
Kanske ett lite för kritsikt inlägg på en solig lördagsmorgon.