Svårt att värdera företag?
2010-07-03 13:50, Edited at: 2010-07-13 10:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Hur gör man egentligen för att finna fynden? Hur värderar man ett företag när man sitter framför datorn?
Svårt att värdera företag?
Somliga nöjer sig med "att bara titta på grafen". Det är det som kallas "graf-analys", eller "teknisk analys". Dessvärre vet man utifrån den informationen ingenting om huruvida företaget är undervärderat eller inte. Möjligen kan man få klarhet om det är överköpt, eller översålt.
Den som tittar på kursgrafen kan bara bedömma hur marknadspriset förhåller sig till det som placerarna tidigare varit villiga att betala. Det säger inget om företagets värde eller kvalité. Både det solida företaget och skräpaktien ser tämligen lika ut när kurskurvan stiger.
Lekmannen tänker sig gärna att fundamental analytikern besitter djupgående kunskaper, som det är få förunnat att äga. Och i viss mån stämmer det. När man som lekman och privatperson, sitter framför datorn kan det vara svårt att få ett grepp om företagets förmåga att generera vinst.
Peter Lynch har i sina böcker gett några enkla tips, på vad man kan spana efter. Han kände sig reserverad mot alltför påkostade årsredovisningar. Här kan företaget spara en hel del, om de verkligen vill. De sämsta företagen tenderar - enligt Lynch - med att hålla sig med de glättigaste broschyrerna. Peter Lynch brukade även besöka företagets butiker och kontor. Om entrén var lyxkuriös och doftade dyr hyra så kunde han ana att det inte höll hela vägen igenom. Fynden gjorde han i de småbolag där helhjärtade ägare framförallt satsade på produkten.
Vissa saker är dock uppenbara även för den som aldrig besökt bolaget ifråga, utan endast måste dra slutsatser från det som är allmänt tillgängligt på nätet.
1. Utdelningen. Riskabla företag har ingen direktavkastning, helt enkelt för att de av någon anledning inte får det att bli något större överskott. Det är inte självklart att köparen av aktier tjänar mera pengar på de bolag som ligger på gräns att tigga ytterligare pengar av aktieägarna. Visst kan sådana företag rusa men stora procentsiffror tillfälligtvis, men i det långa loppet, så är det de stabila vinstgivande bolagen som växer sig stora.
Vet du vilka tre företag som gått bäst sedan den noterades på Nasdaq OMX. Jag vet. Den absoluta kursvinnaren heter Hennes & Mauritz. Inget företag har överträffat detta i avkastning, räknat från noteringsdag. Siffran är hisnande. Tvåan heter Ratos. Varje år har avkastningen pendlat mellan tjugo och trettio procent, och direktavkastningen har endast kortsiktigt gjort små jack i den ständigt stigande kurskurvan. Bakom dessa två ligger en gedigen affärsidé, och ett sunt rikstagande. Trean heter Latour. Precis som tvåen ett investmentbolag. Möjligen att Svenska Handelsbanken överträffar dem alla, men det sammahänger med en mycket lång noteringstid, på 110 år.
Ett klädföretag och två investmentbolag. Konstigt att så få bloggare skriver om dessa företag. Redan det långsiktiga faktum att de har överträffat fäöretag på börslistan borde mana till respekt, eftertanke och ett övervägande om långsiktig placering.
2: Det andra som vilken lekman som helst kan begrunda är: Har ledningen själva köpt aktier i företaget? De flesta inser att om inte styrelsen - med inblick i verksamheten - är intresserade av att äga aktier, så torde det ligga en "hund begravd". Det visar sig att storägaren i Hennes & Mauritz (Perssson) och i Latour (Douglas) har ägt en stor del av aktierna under lång tid, och sköter dem som sina "barn." Klart att en sådan inställning ger resultat på sikt.
Ratos värde har ökat med 1600 %, på drygt tio år. Jag förundras inte över att ägarfamiljen Söderberg känner sig nöjda. 5 miljarder har växt till 40 miljarder, räknat från strategiförändringen.
svenskmillionaire.wordpress.com/2010/06/02/lite-om-ratos/
Passa på att köpa kvalitetsaktierna när P/E talet - aktiekursen i förhållande till vinsten - är måttligt. Tio till femton kan gånger vinsten kan vara lagom. Kostar aktien tjugo gånger vinsten, så gäller det att tillväxten håller. Här kan man behöva lite hjälp. Aktiespararna - tidningen - har utförliga tabeller. Vill man själv räkna på saken finns "Hitta kursvinnare" att tillgå.
Med hjälp boken "Börsguiden" eller ovan nämnda fundamentala analysprogram så får man även ett grepp om tillväxten i företaget. Visserligen endast den historiska tillväxten, men ändå. Välj bland de företag som växer mellan tio till femton procent om året, så håller du risken på en måttlig nivå.
Det kan vara mycket lönande att läsa vad VD skriver i de senaste årsrapporterna. Visserligen står inte allt man behöver beakta, i klartext, men vanligen ger texten en indikation om stämningen och framtidstron hos ledningen.
.........
Det är sant att man även behöver göra motiverade antaganden och djupgående analyser, om man vill bli verkligt duktig. Men om lekmannen som varken besitter tid eller kunskap, följer de regler som jag satt upp ovan, så kommer en hel del tveksamma företag att sorteras bort.
...