Post entry

Sälj H&M, köp Fast Retailing

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vilken aktie är mest köpvärd; H&M eller japanska utmanaren Fast Retailing?

Klädföretaget H&M:s aktie är väl favoriten i portflöjen hos många svenska aktieinvesterare tack vare bolagets och aktiens historiskt fantastiska utveckling.

Och H&M-aktien lär få en långsiktigt god utveckling även framöver, men finns det alternativ som är ännu bättre?

I det sammanhanget skulle väl många inte ens komma på tanken att byta ut sina H&M-aktier mot aktier i ett okänt japanskt bolag, men kan det ändå finnas skäl att göra det?

-

Negativa saker för H&M nyligen?

• H&M:s försäljningschef Stefan Larsson går till konkurrenten Gap: http://di.se/Artiklar/2012/6/10/269709/Perssons-narmaste--man-lamnar-HM/

• Tennisvärldsettan Novak Djokovic sponsras av japanska H&M-konkurrenten Fast Retailings klädmärke Uniqlo: http://novakdjokovic.com/en/album/photo-of-the-week/f/photooftheweek07-2/#2

Det är tydligen ett nytt sponsringsavtal som offentliggjordes i maj 2012: http://www.fastretailing.com/eng/group/news/1205241030.html

-

Uniqlos hemsida: http://www.uniqlo.com/us/

Fast Retailings grundare Tadashi Yanai är kaxig och har sagt att Uniqlo ska bli världens största modemärke: http://www.dn.se/ekonomi/kaxig-japansk-kedja-skarper-modekonkurrensen?rm=print

Utöver Uniqlo innehåller Fast Retailing även flera andra varumärken:

Aspesi

Comptoir des Cotonniers

Foot Park

g.u.

Princess Tam-Tam

National Standard

http://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Retailing

-

Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande utveckling för Fast Retailings resultat per aktie framöver:

sept 2011-aug 2012: 786 yen (+47%)

sept 2012-aug 2013: 883 yen (+12%)

sept 2013-aug 2014: 1006 yen (+14%)

http://www.4-traders.com/FAST-RETAILING-CO-6491478/financials/

Det blir i snitt en resultatökningstakt på 23-24%/år de kommande tre åren.

Vid nuvarande börskurs 15 250 yen värderas Fast Retailing-aktien till ett p/e-tal på 19-20 (beräknat som börskurs 15 250 yen delat med förväntat resultat per aktie 786 yen för innevarande bokföringsår).

-

Analytikerna räknar i snitt med följande utveckling för H&M:s resultat per aktie framöver:

dec 2011-nov 2012: 10,70 kr (+12%)

dec 2012-nov 2013: 12,10 kr (+13%)

dec 2013-nov 2014: 13,70 kr (+13%)

http://www.4-traders.com/H-M-HENNES-MAURITZ-AB-6491104/financials/

Det blir i snitt en resultatökningstakt på knappt 13%/år de kommande tre åren.

Vid nuvarande börskurs 214,30 kr värderas H&M-aktien till ett p/e-tal på 20 (beräknat som börskurs 214,30 kr delat med förväntat resultat per aktie 10,70 kr för innevarande bokföringsår).

-

Slutsats: Fast Retailing-aktien värderas till ett lägre p/e-tal än H&M-aktien, trots att Fast Retailing väntas ha en klart högre resultatökning de kommande tre åren. I så fall är ju Fast Retailing-aktien mer köpvärd än H&M-aktien.

-

• Fast Retailing fortfarande mindre än H&M:

H&M är i dagsläget värt 355 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs 214,30 kr.

Fast Retailing är ännu storleken mindre med ett börsvärde på motsvarande 145 miljarder kr vid nuvarande börskurs 15 250 yen.

• Men växer sakta ikapp:

Aktieanalytikerna räknar i snitt med att H&M kommer att ha följande intäktsutveckling de kommande åren:

dec 2011-nov 2012: 124 miljarder kr (+13%)

dec 2012-nov 2013: 137 miljarder kr (+11%)

dec 2013-nov 2014: 152 miljarder kr (+11%)

dec 2014-nov 2015: 176 miljarder kr (+16%)

dec 2015-nov 2016: 192 miljarder kr (+9%)

http://www.4-traders.com/mods_a/graph/Draw_Chart.php?p=3,1,605,375,H+_+M+Hennes+_+Mauritz+AB&RepNo=A3418&.

Det innebär en intäktstillväxt på i snitt knappt 12%/år under femårsperioden.

Analytikerna räknar i snitt med att Fast Retailing kommer att ha följande intäktsutveckling de kommande åren (omräknat från yen till kr med nuvarande valutakurs ca 0,09 kr/yen):

sep 2011-aug 2012: 85 miljarder kr (+15%)

sep 2012-aug 2013: 96 miljarder kr (+13%)

sep 2013-aug 2014: 107 miljarder kr (+12%)

sep 2014-aug 2015: 126 miljarder kr (+18%)

sep 2015-aug 2016: 135 miljarder kr (+7%)

http://www.4-traders.com/mods_a/graph/Draw_Chart.php?p=3,1,605,375,Fast+Retailing+Co&RepNo=A3D2F&.

Det innebär en intäktstillväxt på i snitt knappt 13%/år under femårsperioden.

Dvs Fast Retailing väntas ha en något högre intäktstillväxt än H&M.

I fjol utgjorde Fast Retailings intäkter ca 67% av H&M:s intäkter. Men tack vare att Fast Retailing väntas få en något högre intäktstillväxt de kommande fem åren väntas Fast Retailings intäkter om fem år utgöra ca 70% av H&M:s intäkter.

-

H&M hade ca 2 550 butiker runt om i världen i slutet av apr 2012 och har pratat om ett mål att öka antalet butiker med 275 st under innevarande bokföringsår dec 2011-nov 2012 (från ca 2500 butiker i slutet av nov 2011 då förra bokföringsåret slutade).

Under förra bokföringsåret ökade H&M antalet butiker med 266 st till ca 2 500 st.

Långsiktigt har H&M målet att öka antalet butiker med 10-15%/år med god lönsamhet, och att samtidigt öka försäljningen i befintliga butiker.

Fast Retailing har målet att öka antalet Uniqlo-butiker med 200-300 st/år med god lönsamhet: http://www.dn.se/ekonomi/kaxig-japansk-kedja-skarper-modekonkurrensen?rm=print

Enl DN-artikeln (länken ovan) kan det bli svårt för Fast Retailing med en hög expansionstakt i Europa och USA där befintliga klädkedjor redan har lagt beslag på de bästa butikslägena etc.

Bla är Uniqlo-butikerna i USA ännu inte lönsamma, medan de i Paris är det enl DN.

-

Fast Retailings investor relations-sida: http://www.fastretailing.com/eng/ir/

H&M:s investor relations-sida: http://about.hm.com/content/hm/AboutSection/en/About/Investor-Relations.html

-

På Fast Retailings ir-sida framgår bla att Fast Retailing har 800-900 Uniqlo-butiker bara i Japan.

Med Japans ca 128 miljoner invånare innebär det ca 1 Uniqlo-butik per 150 000 invånare.

Men H&M har faktiskt lyckats ännu bättre med butikspenetrationen på sin hemmamarknad Sverige. Där har H&M över 170 butiker på Sveriges 9,4 miljoner invånare, vilket blir ca 1 H&M-butik per 54 000 invånare.

-

På Fast Retailings ir-sida framgår även att Uniqlo i Japan hade en intäktsförändring på -7% i maj 2012 jämfört med maj 2011, vilket dock bla verkar förklaras med kalendermässigt färre helger i maj 2012 jämfört med maj 2011: http://www.fastretailing.com/eng/ir/monthly/

-

Fast Retailing delar in sin verksamhet i tre delar:

• Uniqlo i Japan (drygt 70% av Fast Retailings totala intäkter).

• Uniqlo utanför Japan (drygt 10%)

• övriga varumärken (ca 15%)

http://www.fastretailing.com/eng/about/business/group.html

Som nämnt ovan har Fast Retailing 800-900 Uniqlo-butiker i Japan, och enl planen ska antalet Uniqlo-butiker utanför Japan öka till nästan 300 st tom slutet av innevarande bokföringsår (dvs tom 31 aug 2012).

Enl ovan består alltså Fast Retailing mest av Uniqlo (som svarar för 85% av Fast Retailings totala intäkter) varav det mesta av verksamheten ännu så länge ligger i Japan.

Men med grundaren och vd Tadashi Yanais mål att Uniqlo ska bli världens största modemärke är uppenbarligen de internationella expansionsplanerna stora vilket gör att Fast Retailings verksamhet utanför Japan blir allt större.

Kina är en nyckelmarknad för Fast Retailing. Under innevarande bokföringsår (sep 2011-aug 2012) är planen att öppna 80 nya Uniqlo-butiker i Kina, Hongkong och Taiwan.


Tillägg 10 juni 2012

Ovan nämndes att Fast Retailing väntas ha en klart högre resultattillväxt än H&M de kommande åren trots att FR-aktiens p/e-tal är lägre än för H&M-aktien, vilket gav slutsatsen att FR-aktien är mer köpvärd än H&M-aktien (vid nuvarande börskurser 15 250 yen för FR-aktien och 214,30 kr för H&M-aktien; slutkurser fre 8 juni 2012).

Emot det resonemanget kan invändas att FR:s högre genomsnittliga resultattillväxt de kommande tre åren förklaras av att FR:s resultattillväxt är väldigt hög under det innevarande bokföringsåret sept 2011-aug 2012 (47%) medan resultattillväxten de följande två bokföringsåren ligger på 12% och 14% (vilket är i nivå med H&M:s förväntade resultattillväxt på 12-13%/år de kommande tre åren).

Och F&R:s höga resultattillväxt under innevarande bokföringsår lär i hög grad bero på att bokföringsåret innan (sept 2010-aug 2011) lär ha varit ovanligt svagt pga jordbävnings- och kärnkrafts-katastroferna i Japan våren 2011.

Ett mer korrekt resonemang skulle därmed kunna vara att säga att FR och H&M väntas ha likartad resultattillväxt de kommande åren men att FR-aktien ändå värderas till något lägre p/e-tal än H&M-aktien (p/e 19-20 för FR-aktien jämfört med p/e 20 för H&M-aktien), vilket av det skälet kan tyckas göra FR-aktien något mer köpvärd än H&M-aktien.

Men det är ingen stor värderingsskillnad mellan aktierna, och som nämnt finns risken att FR får det svårt att förverkliga sin kraftiga internationella expansion i planerad takt eftersom det tex (som nämnts ovan) kan kräva tillgång till de bästa butikslägena i Europa och USA men att de butikslägena redan är upptagna av andra klädkedjor som H&M och Gap mfl.

Samtidigt kvarstår intrycket att FR verkar ha ett väldigt starkt butikskoncept med Uniqlo och att bolaget säkert kommer att lyckas bra med sin internationella expansion på sikt.

-

Yenen

Därutöver kan tilläggas att eftersom FR ännu så länge har en så hög andel av sina intäkter från Japan (över 70%) blir en aktieinvestering i FR ganska beroende av hur den japanska yenen utvecklas framöver.

Faller yenen minskar det värdet på FR och därmed FR-aktien (för en svensk aktieägare i FR, allt annat lika) och stiger yenen ökar det värdet på FR och därmed FR-aktien (allt annat lika).

Och yenens utveckling beror väl bla på hur den japanska konjunkturen utvecklas i förhållande till konjunkturen i Europa och USA etc. Där gäller väl att det inte är något jättedrag i den japanska konjunkturen, men att den väl i alla fall inte är sämre än i Europa och USA.

Dock har väl yenen som valuta delvis utgjort "trygg hamn" i samband med att eurokrisen drabbat Europa, vilket bidragit till stärkt yen.

Samtidigt brukar det väl sägas att Japan också har sin skuldkris med väldigt hög skuldsättning, fast emot det brukar invändas att till skillnad från andra länder (som tex USA) så har japanarna inte så mycket utländska långivare, utan de har i hög grad lånat till sig själva vilket kan sägas minskar riskerna med den höga skuldsättningen i Japan.

-

De senaste fem åren har det skett en kraftig förstärkning av yenen både mot dollarn och euron.

Mot dollarn har yenen stärkts från över 120 yen till ca 80 yen de senaste fem åren, och mot euron har yenen stärkts från över 160 yen till ca 100 yen de senaste fem åren.

Snacka om att de japanska exportföretagen har fått det tuffare när deras intäkter för varor exporterade och sålda till utlandet minskat i samma takt som yenförstärkningen (allt annat lika).

Det måste ha krävt stora kostnadsbesparingar hos de japanska exportföretagen. Undra på att tex Sony har problem.

Å andra sidan har väl yenförstärkningen samtidigt lett till att det blivit billigare för japanarna att importera varor från utlandet.

Om man som svensk aktieinvesterare (och ev köpare av FR-aktier) har valutakursen kr/yen i fokus så ligger den som nämnt i ca 0,09 kr/yen, och även mot kronan har yenen förstärkts kraftigt från en nivå på ca 0,05-0,06 kr för fem år sedan.

Även i ett kortare perspektiv har yenen stärkts från ca 0,08 kr till ca 0,09 kr det senaste året.

Dvs förutom att FR:s aktiekurs i sig kan väntas stiga långsiktigt i takt med bolagets tillväxt, så innebär en fortsatt stigande yen (mot kronan) en ytterligare positiv värdeökningseffekt för svenska aktieinvesterare.

Om yenen börjar falla innebär det dock en negativ effekt.

Spontant är det svårt att förstå varför yenen har stärkts så otroligt mycket de senaste fem åren, och om det kommer att fortsätta framöver eller ej.

I princip hela yenförstärkningen mot kronan de senaste fem åren (från 0,05-0,06 kr till 0,09 kr) skedde under en kort period (ungefär från aug 2008-feb 2009) i samband med att finanskrisen 2008/2009 var som värst.

Det visar väl att valutamarknaden ser yenen som trygg hamn i kristider, men något märkligt är det att yenen legat kvar på den nivån även efter att finanskrisen 2008/2009 ebbat ut och trots att Sveriges ekonomi och konjunktur väl är i ganska bra skick nu?

-

Videoklipp om filosofin hos Tadashi Yanai (Fast Retailings och Uniqlos grundare): http://www.youtube.com/watch?v=Jgr1I2ITG44

Filosofin går enl klippet ut på att det finns nackdelar med framgångar. Har man framgångar kan det leda till att man vilar på sina lagrar och inte strävar efter att förbättra sig eller växa.

Yanais princip är istället att varje dag försöka glömma alla sina stora framgångar och se det som att han börjar på nytt hela tiden.

Det skiljer sig från tankegångarna i västvärlden som ofta innebär att man ska förbättra sin självkänsla, vila på sina lagrar, tänka på sina framgångar, pumpa upp sig med energi och tänka att "jag är bäst", vilket då ska leda till att det blir självuppfyllande.

Yanais filosofi är raka motsatsen och innebär att man istället ska begrunda sina misstag osv.


Tillägg 15 juni 2012

Apropå Fast Retailings beroende av Japan och japanska yenen: Japansk investerare (som tidigare var rådgivare till finansmannen George Soros) bedömer att Japan kommer att gå i konkurs före Europa:

http://e24.no/makro-og-politikk/investor-japan-vil-gaa-konkurs-foer-europa/20242554

http://www.bloomberg.com/news/2012-06-15/ex-soros-adviser-fujimaki-says-japan-to-probably-default-by-2017.html

-

Bra försäljningssiffror för H&M i maj 2012: http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2097561#msg14108538

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?