Post entry

H&M nya satsningar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ger en kortare analys av H&Ms nya målgrupp och dess satsning i Grekland med hänseende på konkurrens.

Skriven av Marcus Lönnemyr, på bloggen upp2o2ner

Nya satsningar

H&M gör nya satsningar i länder och kundklientel.

För några veckor sedan presenterade H&M en ny kampanj med en antydan på satsning av nytt kundklientel. Kampanjen som syns nedan uppvisar för första gången på länge/ kanske någonsin en kampanj innehållande en medelålders man. Kan detta vara ett tecken från H&M på en ny

satsning?

Vad skulle då en förändrad målgrupp kunna vara orsakad av och på vilket sätt ska denna förändring ge påverkan sett till H&M:s kommande resultat?

Den största skillnaden mellan det yngre klientelet och den nya satsningen på män i åldrarna 35 – 65 är troligen att den senare målgruppen har en stadigare ekonomi, något som för företaget betyder stadigare intäkter i dessa smått orolig tider.

Satsning i krisland (källa)

Att H&M fortsätter sin satsning i Grekland som påbörjades år 2007, trots Greklands ekonomiska problem, är inget konstigt i sig. En stramare ekonomi för det grekiska folket pressar ner efterfrågan på dyrare kläder och efterfrågan på billigare kläder ökar relativt. Frågan är bara i vilket syfte man väljer att expandera?

Ingen enkel resa

Trots att H&M är ett stor välkänt märke betyder inte det att de kan ta sig in på en ”ny” marknad utan konkurrens från andra varumärken som exempelvis det spansk grundade märket Zara.

Zara har sedan 1994 startat upp totalt ca 50 butiker i Grekland medan H&M endast har funnits på den grekiska marknaden sedan 2007 och öppnat upp ca 22 butiker.

Enligt en undersökning i en kandidatuppsats i företagsekonomi, utförd av två studenter på Södertörns högskola (se arbetet här) presenteras följande statistik över frågan om hur svenska kvinnor i olika åldersgrupper anser att H&M och Zara är konkurrenter.

Undersökningen visar att H & H och Zara i yngre åldrar till större delen inte anses vara konkurrenter och att desto äldre ålderskategori man frågan stiger andelen som anser att dessa två varumärken är konkurrenter.

Undersökningen är förvisso utförd i Sverige men troligen är inte skillnaden allt för stor mellan svenskarnas och grekernas uppfattning i konkurrens hänseende.

Om nu många anser att de två bolagen är konkurrenter talar detta om att Zara troligen kommer bjuda på en god fight om de grekiska konsumenterna. Zara har dessutom 13 års försprång på marknaden vilket innebär att de haft 13 år längre på sig att lära känna de grekiska konsumenterna. Zara har dessutom en prissättning som inte är knuten till övriga marknaders priser, vilket gör det möjligt för dem att bjuda på konkurrens genom prissättning utan att påverka sin övriga försäljning i andra länder man är aktiva inom.

Varför satsar då H&M?

Personligen tror jag inte att H&M är ute efter att ta över hela kundklientelet utan endast snylta på den ökade efterfrågan på lågpriskläder som troligen kommer att komma och kanske redan har startat. På kortare sikt kan denna nya satsning säkert ligga som ett sänke för resultatet på grund av hård konkurrens. En satsning på Grekland i det längre perspektivet kan dock gynna H&M genom billiga uppköp av lokaler i attraktiva lägen då troligen flera butiker i Grekland är tvungna att gå i konkurs.

Slutsats

Klok positionsring för en långsiktig uppbyggnad av den grekiska marknaden. Har stark konkurrens av Zara i form av prissättning och lokal marknadskännedom. H&M har en stark kassa som kan klara av att bära några butiker med negativa resultat under uppbyggnadstiden av den grekiska marknaden.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?