Post entry

Finns det verkligen varningstecken i HM?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det är alltid stimulerande att läsa iTrader. I hans blogg i dag skriver han att HM är en aktie att behålla för att sedan ärvas av nästa generation.

Jag håller med honom om HM vilket jag har gett uttryck för i blogg-inlägg på Redeye.

Om det skulle gå att upptäcka några varningstecken i HM, trots att det är svårt, vill jag framhålla följande:

Företaget är över 50 år gammalt. Det brukar vara någon "magisk" gräns att ett framgångsrikt företag tappar greppet efter 50-årsstrecket.

Det kan ha med generationsskiften och ett bolags minne. Den gamla generationen försvinner.

Som jag kommer i håg nu har HM haft fem VD:

1) Erling Persson

2) Stefan Persson

3) Fabian Månsson

4) Rolf Ericsen

5) Karl-Johan Persson

Nyckelpersoner kan sluta. Jag tycker mig sett att uppmärksammade varumärkesexperter på HM slutat i anslutning till VD-skiftet i år. När nyckelpersoner slutar, speciellt vid VD-skifte så är det en varningsklocka. Få se om det blir fler.

I så fall aktualiseras Mats Qvibergs formulerade ordspråk:

En gång är ingen gång

Två gånger är en gong-gong

En eventuell tredje varningsklocka är att det är ett paradigm-skifte på gång i HM

När man ger sig in i Thailand, Australien och Sydamerika så är man på andra klothalvan. Det är som bekant vinter i Australien vid vår sommar och vice versa.

Det blir förenat med högre (?) kostnader att ha en årstidskollektion i nuvarande butiker och länder och sedan ha en annan för butikerna i södra halvklotet.

En fjärde varningsklocka kan vara att den tredje generationen Persson har växt upp i ett liv och dus med kungar och prinsessor som närmaste vänkrets.

Har den tredje generationen samma känsla för "vanliga" köpare och deras behov som farfar Erling Persson hade.

Och har han sin pappa Stefans feeling och affärsinstinkt.

Karl-Johan har varit verksam med att ta fram en kollektion för lite mer kräsna köpare i ett bolag i London innan han blev VD i Sverige. En kollektion för high class-kompisar.

Finns det en risk att nuvarande VD är mer road av att tillverka kläder som hans umgängeskompisar gillar än att "gå¨på stan"och titta hur "vanligt folk" vill och har ekonomiska resurser att klä sig.

Än finns inte risken. Jag talade för inte så länge sedan med en ung människa sfrån Tjeckien och boende i Prag. Han ansåg att Hennes & Mauritz butiker i Tjeckien var toppen. Det är alltid kläder av högsta mode och det är billigt.

Det är ju Peter Lynch som skriver att man skall titta med egna ögon och och fråga vänner och bekanta om deras uppfattning om ett börsnoterats bolag och deras produkter.

Han hade som bekant gjorde flera bra aktieaffärer enbart genom att se vad hans tonsårs-döttrar handlade och tyckte om.

När han kunde se att skönhets, hår, restaurang, klädesaffärer döttrarna gillade, så var det bara att kolla om några av dessa framgångsrika produkter framställdes av börsnoterade företag.

Sedan var det bara att köpa.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?