Hexatronic: Vägen till tillväxt
2014-12-19 16:52, Edited at: 2014-12-19 17:04Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Idag presenterades sälj- och distributionsavtal med Kanadensiska Toronics. Det ger Hexatronic en exponering mot ännu en marknad för dess fiberoptiska produkter och tjänster. I kombination med produkter med högt teknologiinnehåll banar det väg för tillväxt med bättre marginaler.
Jag tänkte ge en kort kommentar kring arbetet med distributionsavtal.
Under det senaste halvåret så har Hexatronic tecknat tre sälj- och distributionsavtal; Tawasol i Jordanien, Al Baud i Qatar och nyligen med Toronics i Kanada. Överlag tycker jag att det är mycket positivt att Hexatronic arbetar med den här typen av möjlighet att nå ut till ett större kundsegment. Som jag förstår det så avser det främst utrustning och utbildning. Inte själva installationen av produkterna.
Det fordrar då att de produkter som Hexatronic erbjuder har konkurrenskraft i termer av pris, tillgänglighet och tekniskt innehåll. Nu är verkligheten sådan att alla kunder inte behöver välja just Hexatronics produkter för att bolaget skall tjäna på det utan det räcker med att var tredje eller var fjärde för att ett sådant distributionsavtal skall ge utdelning. Nu vet vi inte närmare hur avtalet ser ut men att ingå ett distributionsavtal fordrar inte någon initial kostnad i termer av uppstart eller marknadsföring utan kanske främst lagerhållning till återförsäljaren. Därmed nallas det inte för mycket av förvärvsutrymmet eller kassaflödet.
Hexatronic har lyckats med det senaste årets förvärv och det har fordrat investeringar. Å andra sidan har dessa investeringar haft ett annat syfte än dagens distributionsavtal så jag finner att bolagets två strategier för med sig mycket positiva effekter. Proximion med dess utrustning med dess DCM-teknologier kommer till väl användning i ett fall med ökade återförsäljningskanaler och ger ett konkurrenskraftigare innehåll. Jag är övertygad om att dessa avtal samt förvärvet av Proximion (som förväntas stå för 7 procent av omsättningen 2014/2015 och som inte medräknats ännu i bolagets räkenskaper) gör att omsättningsmålet om 20 procent mer realistiskt. Om inte annat är jag övertygad om att vi lär få se avsevärt bättre marginal under året.
Jag sätter min prognos i häradet 13 procent. Ser vi strikt till de kommunicerade marginalerna så blir det 12,58 procent. Jag utgår emellertid från att 13/14 innehöll en del transaktionskostnader i samband med de två förvärven, så den underliggande marginalen är högre. Detta i kombination med ett högre genomslag av Proximions produkter.
PS. Noterade att HCI har öppnat en filial i Finland. DS.