Post entry

Hemply Balance - starkt nyhetsflöde med många nya försäljningsavtal

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Intresset för produkter kopplade till cannabisplantan växer kraftigt och medan de flesta bolagen är fokuserade på odling och produktion av cannabisextrakt är det få som kan visa på faktiskt försäljning. Hemply Balance är undantaget som tydligt bevisat att de kan sälja cannabisprodukter med mycket bra marginaler (ca 60%). Hemply har under en treårsperiod byggt upp ett starkt varumärke i norra Europa och har nu breddat produktportföljen med kosmetiska CBD-produkter inom underlivshälsa.

Bakom Hemply står ett starkt team med marknadsföringsproffset Pingis Hadenius och produktexperten Emil Sandin. Pingis känns igen om Isabella Löwengrips tidigare parhäst och den som var hjärnan bakom Löwengrip Beauty, ett framgångsrikt kosmetikabolag som Pingis och Isabella Löwengrip byggde från grunden och sedermera sålde till norska Dermanordic. Emil är produktexperten som såg en möjlighet att bygga upp ett CBD-bolag med direktförsäljning till konsument, inspirerad av amerikanska förebilder. Nyligen har bolaget meddelat att de rekryterat Jonas Lenne till ny VD. Jonas har en bakgrund inom E-handel och har varit partner på en e-handelsspecialist. Förväntningarna är att Jonas expertkunskaper skall lyfta försäljningen till nya nivåer.  

Hemplys affärside är relativt enkel – paketera och erbjuda produkter med cannabisextrakt till europeiska konsumenter. Nyckelord är ”Fast Follower” och ”Äga marknaden”. Genom att vara ”fast follower” till starka trender på andra sidan Atlanten kan bolaget göra riktade satsningar som snabbt får effekt i Europa – bolaget får då en ”first-mover-advantage” i Europa till låg risk. Genom att äga kundrelationen via en egen försäljningssida och arbeta med starka utvalda distributörer kan man samtidigt nå en hög marknadsandel och ”äga CBD marknaden”.

Bolagets grundkoncept är och har varit att sälja premiumprodukter med cannabisextraktet CBD. CBD har många välgörande egenskaper men eftersom det inte är läkemedelsklassat så går det inte att göra regelrätta ”claims” om dessa välgörande egenskaper – detta är dock allmänt känt bland de som konsumerar produkterna. CBD har inga som helst berusande effekter men samverkar med kroppens endocannabionida system vilket kan reglera många kroppsfunktioner, tex sömn, ångest, muskelspänning etc. CBD kan användas både för invärtes bruk (förtäring) och utvärtes (på huden).

Under 2020 stoppade svenska läkemedelsverket försäljning av CBD för invärtes bruk vilket påverkade Hemplys försäljning på den svenska marknaden. Förväntan är att läkemedelsverket skall fatta ett nytt beslut hösten 2021 och med den senaste tidens rön finns det goda chanser att förbudet upphävs. För Hemplys del skulle detta innebära stora intäktsmöjligheter eftersom bolaget redan har etablerade kundrelationer och visat på god intjäning på den svenska marknaden. Till dess fortsätter försäljningen på utländska marknader, bla Norge, Tyskland och Polen.

När försäljningsförbudet trädde i kraft hade Hemply redan börjat produktutvecklingen av nya produkter för utvärtes bruk. Genom att snegla på USA-marknaden såg bolaget att intresset för intimprodukter med CBD attraherade stora belopp från investerare och stor efterfrågan från konsumenter. Man accelererade då utvecklingstakten Hemply håller som bäst på med att rulla ut en serie intimvårdsprodukter som utvecklats med hjälp av en till bolaget knuten läkare. Marknadsintresset är stort, både nationellt och internationellt, och man ha rskrivit flera försäljningsavtal senaste veckorna. Baserat på hur det gått i USA för liknande bolag så är förhoppningen att försäljningen ökar snabbt och att Q4 kan visa på att man etablerat sig bland de stora aktörerna.

Över tid har Hemply visat att det går att nå höga Bruttomarginaler i försäljningen av CBD-produkter. I senaste rapporten uppgick marginalen till ca 60% och förväntan är att de egna produkterna skall generera ännu högre marginaler.

Affärsmodellen är relativt enkel att implementera och det är positivt att den är så pass skalbar. Eftersom den amerikanska marknaden är ett par år före den Europeiska så går det att förutse vilka produkter som kommer att ”slå” även i Europa. Detta gör det lätt för Hemply att prioritera sin produktutveckling och skapa en first-mover-advantage i Europa. På sikt skapar detta intressanta uppköpsmöjligheter eftersom amerikanska bolag gärna köper sig in på den europeiska marknaden genom förvärv av lokala aktörer. Här är Hemplys värdering inte svår att räkna hem om man snabbt vill köpa ett bolag med egna produkter, starkt varumärke och egen distribution. 

Hemplys varumärke är förresten en historia i sig. Det ryktas att bolaget blev erbjudet över 30 MSEK från en internationell aktör som ville ta över försäljningsrätten för CBD-olja i Sverige under fem år från Hemply. Bolaget valde i slutändan att behålla rättigheterna och invänta ett positivt besked från läkemedelsverket. Om det stämmer så är det en tydlig indikation på värdet av att äga och kontrollera ett marknadsledande varumärke på en specifik marknad.

Prognoser och värdering

Hemply har kommunicerat att lanseringen av den nya intimvårdsserien påbörjades i slutet av Q2 2021. Distribution är säkrad genom Lyko i ett 10-tal länder i Europa och man har nyligen skrivit avtal med flera framstående distributörer, bland annat en Schweizisk ledande distributör. Parallellt till lanseringen så sker försäljning av befintliga produkter och det är inte orimligt att förvänta sig ett högre tryck på marknadsföring av samtliga produkter nu när den mest intensiva produktutvecklingsfasen är över, något som visat sig i de avtal som de redan skrivit.

Coronaåret 2020 hade Hemply en försäljning om 5 MSEK, mycket drivet av försäljningsstoppet av CBD-produkter i Sverige. Med lanseringen av intimvårdsserien så kan man räkna med en mindre tillväxt 2021 i absoluta tal. 2022 och 2023 när bolaget når ut internationellt kan tillväxten ta fart ordentligt och om man antar 50% sannolikhet att försäljningsförbudet hävs så kan tillväxten bli explosiv.

Tittar man på värderingen av E-handlare med försäljning under eget varumärke, tex RugVista så värderas de till ca 5-7 gånger försäljningen på 2023 års omsättning. Det skulle för Hemply ge ett hypotetiskt värde om 300 MSEK vilket motsvarar en aktiekurs om ca 120 kr. Lägg till att Hemply förväntas växa snabbare än tex RugVista och är verksamt inom en mer uppmärksammad och nyhetsintensiv nisch så borde kanske jämförelsen var mer positiv till Hemplys fördel.

Tittar man på de övriga noterade cannabisbolagen i Norden så torde Stenocare med ett börsvärde motsvarande ca 180 MSEK vara det mest intressanta jämförelseobjektet. Stenocare hade en försäljning som var lägre än Hemplys innan försäljningsförbudet trädde i kraft och har nyligen återupptagit sin försäljning av receptbelagda CBD-produkter i Sverige. En jämnbördig värdering skulle ge en kurs i Hemply motsvarande ca 80 kr per aktie.

I september noterades CS Medica som har en blygsam försäljning men, liksom Hemply, en stark pipeline av produkter men kortare historik. Här ligger värdet på ca 145 mkr och det skulle innebära att Hemply, i en direkt jämförelse, borde värderas till ca 55 kr per aktie.

Bland de onoterade bolagen så är det Mantle som är närmast Hemply. Mantle lanserade en hudvårdsserie med CBD i slutet av 2020 och har fått bra intresse. Bolaget ryktas ha tagit in pengar på en värdering som motsvarar en aktiekurs för Hemply om närmare 80 kr per aktie.

Kapital och kapitalbehov:

Hemply tog in 12,5 MSEK i noteringen och skall använda huvuddelen för ökad marknadsföring och försäljning. Dessutom kan bolaget få in minst 6,5 MSEK från sina teckningsoptioner i November 2021 om de når lägstanivån om 21,5 kr per aktie vilket är troligt om kursen ligger där den gör idag. Om bolaget investerar pengarna klokt så borde det synas i ökad försäljning och bolaget borde därmed vara självförsörjande framåt. 

Triggers

Hemply har ett antal potentiella triggers att se fram emot:

Maj-juni 2021 – Lansering av Intimvårdsprodukterna (check)

Juni – September 2021 – Uppdatering om nya distributörer (check)

Augusti – Oktober 2021 – Organisationsförstärkningar (check)

September - November 2021 – Uppdatering om försäljning och ytterligare produktplaner 

Oktober 2021 – Uppdatering inför optionsinlösen

September - December 2021 – Uppdatering av lanseringsplan övriga länder

September – December 2021 – Besked från läkemedelsverket om CBD

November 2021 – Optionsinlösen

Ägare

Hemplys ägarlista är imponerande. Förutom några av Sveriges främsta finansfamiljer så ser vi influencers och personer med starkt branschkunnande. Dessutom återfinns Sophie Elise, en av Norges största influerare i ägarlistan tillsammans med bland andra Pontus Gårdinger. Det borde inte var omöjligt att bolaget får draghjälp rent kommersiellt av den starka ägarkretsen

Av det totala antalet aktier omfattas ca 1.782.000 st av Lock-up vilket innebär att endast ca 25% av aktierna går att handla i dagsläget. Storleksmässigt så är en mycket låg free float. 

Sammanfattningsvis är Hemply ett intressant bolag om man vill ha en position i det snabbväxande CBD-segmentet och om utvecklingen når i närheten av förväntningarna så finns det en mycket intressant uppvärderingsresa på både kort och lång sikt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?