Post entry

Hausse Of Friends en småspararvänlig mångdubblare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

House Of Friends är en av börsens mest bortglömda aktier. Senaste tre åren har bolaget fört en tynande tillvaro trots att man expanderat och har storbolag som H&M, Ikea, TELIA, Fritidsresor, OPEL, Loreal, DN, DI, Opel, C-More som återkommande kunder vilket de visar ett utmärkt resultat som svar på deras uppdrag. De visar solid tillväxt och vinst. Ett börsvärde idag på ca 40 miljoner mindre än hälften av omsättningen och gör det till ett av börsens lägst värderade kvalitetsbolag. På större börsforum har bolaget nästan helt fallit i glömska senaste tre åren det hoppas jag det blir ändring på.

House Of Friends ”HoFF är en kommunkationskoncern bestående av olika byråer specialiserade på olika sätt att hjälpa företag att kommunicera till sina kunder.

Vad är Hoff?

”STORT, NYTT OCH ANNORLUNDA.

En varumärkesbyrå, en CRM-byrå, en content-byrå, en marketing automation-byrå, en produktionsbyrå, en digitalbyrå och två filmproduktionsbolag samlade under ett och samma tak med visionen att skapa Sveriges mest kreativa adress. 

HoFF samlar effektivt ihop alla delar som krävs för att öka ett framgångsrikt företag attraktionskraft gentemot dess nuvarande och nya kunder.

https://houseoffriends.se/om-hoff/

Ett besök på "om HOFF" rekommenderas starkt eftersom alla bolagens delar presenteras i detalj med bild på relevant uppdrag kopplat till specifik verksamhet. Jag är imponerad!

Några exempel.

Ikea Katalogen som App.

https://houseoffriends.se/cases/katalogen-till-ipad/

Happy Hours Tallink

https://houseoffriends.se/cases/happy-hours/

HoFF lanserade siten Upptäck Dn med fantastiskt resultat.

https://houseoffriends.se/cases/upptack-dn/

Bygga upp C-Mores media tjänster resultat blev

Efter ett år hade vi ökat medellivslängden med 228 %, ökat tittartiden med 250 % och ökat andelen återkommande kunder med 40 %”

https://houseoffriends.se/cases/fordubblad-lojalitet/

I höst fick de bland annat Ica och tyska Opel som kunder.

https://houseoffriends.se/cases/utmana-dina-fordomar/

”RESULTAT

Med kampanjen lyckades vi krossa de gamla fördomarna och folk fick plötsligt upp ögonen för Opel. Och dessutom i helt nya målgrupper, som kvinnor i åldern 18-44. Kommunikationen sågs och diskuterades av över 300 000 i sociala medier och en Ad Awareness på över 250%. Kampanjen utsågs till ”Campaign of the Year” i Europa, och provkörningarna ökade med över 180%. För vem vill vara fördomsfull?”

Betydligt mer om deras case finns på https://houseoffriends.se/case/

HoFF erbjuder kompletta lösningar åt företag som vill kommunicera mer om sina erbjudanden. Från avancerad multimedia, appar, spel, reklamfilmer, avancerad Marketing programvara. HoFF har åtagit sig stora komplexa uppdrag och lyckas stärka varumärket hos kunder mycket kraftigt.

Sammanlagt erbjuder de ett unikt erbjudande och är ledande på vad de gör i Skandinavien.

HoFF är inget litet företag de sysselsätter närmare 100 personer. De omsatte 91,5 miljoner sek 2017. De gjorde vinst 2017 med 5 milj ebit. Kvartal fyra gjorde de en vinst på 3,5 milj ebit.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/02/15/house-of-friends-hoff-bokslutskommunik-2017.html

"Perioden oktober - december 2017

· Omsättningen för perioden uppgick till 26,7 (25,8) MSEK

· Rörelseresultatet (EBITDA) för perioden uppgick till 3,4 (-0,5) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal på 12,7 %

Perioden januari - december 2017

· Omsättningen för perioden uppgick till 91,5 (88,2) MSEK

_· Rörelseresultatet (EBITDA) för perioden uppgick till 5,0 (3,6) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal på 5,4 %__”

HoFF värderas idag till 44 miljoner sek. Det värderas ofta sk. Skräpbolag som omsätter litet gör återkommande nyemissioner och brutalt minus resultat.

Ofta har de en oprövad affärsidé som ännu inte blivit lönsam. HoFF är totala motsatsen men värderas ändå som ett skräpbolag.

Varför ska HoFF värderas mindre än hälften av omsättningen?

Varför ska HoFF som knappast är ett skräpbolag utan ett internationellt ledande bolag med åtskilliga långsiktiga mycket nöjda kunder som är välkända megaföretag. Ex Ikea, Opel, C-More, Ica, Talllink mfl värderas som ett sådant? HoFF har knappast gjort något fel och förtjänar en skräpvärdering.

De gör vinst, både i enskilda kvartal och helår -17, det måste vara ovanligt för ett bolag som värderas till 44 miljoner med en omsättning som är mer än dubbla börsvärdet.

Jag tror med goda grunder att HoFF kommer bli ännu mer lönsamt -18 och kommer visa bättre vinst än 3,4 milj ebit Q4.

Citat bokslut HoFF bokslut -17

· Koncernen såg under det fjärde kvartalet dels ett starkt inflöde av nya uppdrag från existerande kunder, dels ett antal nya konton med potential att bli långsiktiga viktiga kunder. Detta resulterade i såväl förbättrad lönsamhet som förstärkt kassaflöde i jämförelse med de föregående kvartalen under 2017.

· I november påbörjades återetableringen av Friends & Insights AB, Koncernens bolag inom Marketing Automation, där ett ledarteam till detta bolag har rekryterats externt, en process som fortsatt nu i början på 2018 då en ny VD för bolaget tillträtt. Satsningen på Marketing Automation är ett svar från HofF på den stora efterfrågan på spetskompetens inom detta område som HofF sett från flera av sina större kunder. Vi ser en stor framtida tillväxtpotential inom detta.”

Ökad lönsamhet Q4 kommer nästan enbart ifrån satsningen inom nysatsningen inom Marketing Automation.

Under -17 gjorde HoFF två intressanta rekryteringar inom CRM/ Market automation.

En chef anställd hoss Google Cloud sitter i styrelsen för HOFF med fokus på Market Automation.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/04/28/house-of-friends-eva-fors-nordisk-chef-google-cloud-ny-styrelseledamot-pa-house-of-friends.html

I Q4 -17 rekryterade de en chef från SAS som varit ansvarig inom market automation.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/10/18/house-of-friends-hoff-satsar-inom-marketing-automation-och-blir-unika-i-skandinavien.html

Q1 rekryterades en annan branschkändis.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2018/01/12/house-of-friends-house-of-friends-mot-ledande-position-inom-marketing-automation.html

Vad är Market Automation enligt Invisio?Marketing automation är en onlinebaserad mjukvara som underlättar leadshanteringen. Som företag är det viktigt att driva trafik och konvertera besökare till leads. Men väldigt ofta behövs det både tid, smart marknadsföring och övervakning för att hantera varje lead till att det är redo att lämna över till en säljare”

Med satsningen & rekryteringarna HoFF genomfört sista året innebär det att de blir ledande inom Market Automationi Skandinavien. Deras andra verksamheter påverkas även positivt av denna nysatsning.

Marknaden inom market automation är enorm och växer så det knakar 7,63 miljarder dollar är marknaden värd 2025. I Skandinavien där HoFF är ledande är den uppskattningsvis värd åtskilliga miljarder sek.

https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-marketing-automation-software-market

Det är främst från denna grund och planerade nysatsning HoFF vänder nu till stabil högre vinst Q4 och 2018 framåt.

Med välkända branschprofiler och en produkt som är marknadsledande kommer troligen HoFFs historiska vinst ligga i likhet med Q4 eller mer.

I HOFFS bokslut står detta om market automation satsningen.

”Koncernen såg under det fjärde kvartalet dels ett starkt inflöde av nya uppdrag från existerande kunder, dels ett antal nya konton med potential att bli långsiktiga viktiga kunder”

”I november påbörjades återetableringen av Friends & Insights AB, Koncernens bolag inom Marketing Automation, där ett ledarteam till detta bolag har rekryterats externt___, en process som fortsatt nu i början på 2018 då en ny VD för bolaget tillträtt. Satsningen på Marketing Automation är ett svar från HofF på den stora efterfrågan på spetskompetens inom detta område som HofF sett från flera av sina större kunder. Vi ser en stor framtida tillväxtpotential inom detta.”

Det borde innebära att kommande resultat per kvartal under -18 ligger i linje med Q4 eller mer.

Ebit -18 bör därför växa från 5 milj ebit -17 till 15-20 milj ebit -18.

Ett bolag som omsätter 93 miljoner -17 gör vinst helår 5 milj ebit och värderas till 40 miljoner är väldigt undervärderad. Speciellt när bolaget har gott rykte och utmärkta referenser. En omsättning över 100 miljoner är möjlig -18.

Det finns minst två andra bolag inom digital marknadsföring på börsen.

Det ena är Ayima, de omsatte 129 miljoner -17 och gjorde ett minusresultat på minst -10 milj sek. De värderas till 150 miljoner och det anser många är billigt. I en enkel jämförelse med HoFF värderas de nu 300% högre. Det är helt omotiverat anser jag. Dels gör Ayima förlust och omsätter marginellt mer. Oavsett så gör Ayimas minusresultat att HoFF bör värderas skäligt minst lika högt som Ayima. Det är ca 4,50 kr/ aktie i HoFF och 150 miljoner i börsvärde.

Tourn omsatte 49 miljoner -17 och gör ingen vinst. De värderas till 123 miljoner dvs nästan 200% högre än HoFF. HoFF bör därmed värderas högre än Tourn dvs minimum 123 miljoner kr. Det är ca 4 kr/ aktie

Peter Benson på Svd Börs skrev följande analys om Ayima. Dels ansåg han 120 miljoner i Ipo kurs var en vettig värdering i Ayima sett till 2017 års siffror. Det innebär att Hoff bör minst värderas till 120 miljoner sek eftersom Ayima har aningen högre omsättning än HOFF men sämre lönsamhet. Vilka skäl finns det då att Ayima ska värderas väsentligt högre än HOFF?

https://www.svd.se/sokmotorproffsen-ayima-laddar-for-nodvandigt-tillvaxtsteg

Han skriver även att Ayima motiverar ett börsvärde på 300 miljoner om de gör ett resultat helår på 10-20 miljoner sek.

Jag tror det finns goda skäl att tro HoFF gör vinst på minst 10-20 miljoner sek 2018. Enligt Benson ska det då motivera ett börsvärde på uppåt 300 miljoner. Det är 700% högre kurs än dagens och det är sannolikt HoFF når den vinstmarginalen 2018-2019

Sammanfattningsvis två bolag inom liknande segment värderas alltså 200-400% högre jämfört med HOFF. Då kan man dra slutsatsen dessa bolag är normalvärderade utifrån börsens värdering av Digital Marketing bolag. Därför bör HOFF också normalvärderas när FUNDAMENTAN är knappast sämre jämfört med Ayima eller TOURN. Detta betyder inte att jag anser Ayima eller Tourn övervärderade men en rättvis marknadsvärdering bör gälla för HOFF åtminstone.

Styrelsen i HOFF är imponerande. Styrelsen och insiders äger uppskattningsvis ungefär 50-55% av bolagets aktier. VD som äger ca 20% av bolagets aktier är en välkänd talare, föreläsare och författare vid sidan om sitt jobb som chef på Skandinaviens mest kreativa byrå inom kommunikation.

https://houseoffriends.se/investor-relations/ledning-styrelse/

VD & Koncernchef

Magnus Widgren

"Tidigare erfarenhet: VD Scholz & Friends, VD Friends & Tactics, VD ONE Sthlm AB, VD och grundare nxt sthlm direct marketing, försäljningschef Danske Bank. Författare av 3 böcker inom marknadskommunikation. Internationellt anlitad föreläsare inom retorik.

Aktieinnehav: 1 007 914 aktier genom Widgren Ett AB, 5 537 441 aktier genom Svanvik & Friends Media Holding AB."

Det är uppenbart HOFF är bortglömt och brutalt undervärderat. En normal värdering bör ligga kring 150-200 miljoner. Med den vinstmarginal HOFF kan nå -18/19 innebär det en värdering runt 300 miljoner är rimlig. Idag värderas HOFF till dryga 40 miljoner och det anser jag är ett börsskämt. I det korta anser jag en värdering på 150 miljoner är fullt motiverad. HOFF går utmärkt nu. Folk söker jobb där, arbetsplatsen är attraktiv. De lyckas rekrytera ledande välkända branschfolk. Bolaget visar solid vinst vilket de gjort senaste åren. De vänder nu 2018 till ännu större vinst när de accelererar sin tillväxt med en Skandinavien ledande tjänst inom Market Automation som ger utökad tillväxt i alla olika byråer och delar av företaget.

Enligt mailkonversationer med VD så tror inte han att de behöver ta in mer kapital utan de ska växa med en stark lönsamhet i ryggen. Sammanlagt ser bolaget en mycket stark tillväxt i deras digitala automatiserade lösningar. Vilket drar med sig övrig verksamhet och skapar ett erbjudande som de är unika med på den skandinaviska marknaden.

Därför rekommenderar jag starkt köp i ett av börsens mest bortglömda och undervärderade bolag jag sett på börsen senaste åren. Välkommen till "Hausse" Of Friends och förhoppningsvis snart 150 miljoner i börsvärde!

(Disclaimer jag äger aktier i bolaget, bilda dig en egen uppfattning om bolaget och ta min blogganalys som en sund vägledning om hur du väljer att investera)

/Bjänn

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?