Hanza Holding: Tillväxtcase
2014-07-10 23:33, Edited at: 2014-07-11 15:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Tillväxtcase i Hanza Holding lockar
Hanza utgör ett mycket intressant tillväxtcase i en bransch som generellt sett är trögrörlig. Industrisektorn i allmänhet och kontraktstillverkning i synnerhet brukar normalt inte förknippas med hög tillväxt och växande marginaler - men här kan Hanza - om de lyckas infria sina treårsmål - vara undantaget som bekräftar regeln.
Bolaget bildades 2008 och man har på fem år, trots att finanskrisen kom emellan, lyckats nå drygt 1 miljard i omsättning. Sedan starten har bolaget vuxit genom att köpa upp verksamheter med lönsamhetsproblem och lyckats vända dessa. Förvärv kommer även fortsättningsvis att vara en viktig del i arbetet att bredda Hanza både geografiskt och till nya teknologier. Framöver kommer dock fokus att flyttas från turn-aroundprocesser till utvinnande av synergier. De bolag som Hanza köper kommer helt enkelt inte längre att vara krisbolag utan lönsamma företag. För det krävs stärkta finansiella muskler och en aktie som vid behov kan användas som förvärvsvaluta.
När Hanza nu går in i nästa fas är några av de finansiella målen på tre års sikt:
¤ Omsättning 3 miljarder, varav 700 MSEK i organisk tillväxt och 1200 MSEK via 3-5 förvärv.
¤ EBIT > 6%
¤ Return on operating capital > 20%
¤ Soliditet 30-35%
Trots att bolaget gjort stora investeringar har man tidigare inte behövt vända sig till ägarna för mer pengar tack vare goda kassaflöden. Stegen mot svarta siffror fortgår och i nuvarande takt bör det inte vara många kvartal bort. Bland Hanzas uppdragsgivare finns ledande industribolag som Atlas Copco, Ericsson, ABB, försvarskoncernen SAAB m.fl.
Dagens värdering på ca 185 MSEK känns försiktig, och skulle treårsmålen enligt ovan så när som infrias finns otroligt mycket mer att ge på värderingen. Aktiekursen har harvat sedan noteringen under låg omsättning. Roadshow och marknadsföring har i princip varit obefintlig, så handeln domineras huvudsakligen av säljare som tecknat sig i spridningsemissionen om 22 MSEK (via Avanza). Huvudsakligen mindre poster som säljs ut då de förhoppningsfulla "snabba klippen" uteblev. Dessvärre finns få köpare och likviditeten lider.
Vad man hoppas att se framöver:
¤ Mer marknadsföring av bolaget. VD Erik Stenfors (tillika medgrundare och aktieägare) verkar duktig och med stor erfarenhet av branschen, men kan säkert slipa sin marknadsföringsförmåga så att fler får upp ögonen för bolaget - kommer förhoppningsvis.
¤ Att strategiplanen och de finansiella målen håller takten. 1-2 förvärv under 2014 känns inte orimligt.
¤ Nya geografiska och tekniska marknader.
Lycka till Hanza, med intressenter!