Guideline får Jackpot?
2013-02-26 08:10Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Guidelines dotterbolag Malå Geoscience har länge varit med i ett projekt i Usa som syftar till att ta fram en maskin som kan analysera skador på Usa:s hundratusentals broar. Nu är de klara och resultatet är fantastiskt!
Guideline får jackpot ?
I december 2009 bildades ett konsortium i Usa under ledning av Rutgers universitet.
Projektet som drogs igång hette Anders (Automated Nondestructive Evaluation and Rehabilitation System).
Målet var att utveckla en maskin, en robot, som klarade att automatiskt hitta och analysera fel och skador på Usa:s hundratusentals broar.
Partner i projektet var Mala Geoscience Inc, Malå Geosciences amerikanska dotterbolag.
Malå Geoscience ägs till 100% av Guideline Technology noterat på NGM i Sverige.
Projektet har tuffat på i flera år nu men i alla fall jag hade glömt bort det.
För ett år sedan fick projektet ytterligare 3,5 MUSD i bidrag från USA:s transportstyrelse för att färdigställa roboten.
men nu kommer det.
De är klara och det finns ingen liknande maskin någonstans i världen.
Här presenteras roboten:
http://cait.rutgers.edu/system/files/u10/CAIT_NL11-Jan_2013.pdf
På en bild några sidor ner i PDF:en ses en markradar från Malå, längst fram på roboten, liknande deras flaggskepp, MIRA-radarn.
Priset på radarn på bilden kan ligga på från åtskilliga hundratusen kronor upp till någon miljon.
Citat från PDF:en:
“What you’ve done is really, really amazing,”
Mendez continued. “Being able to capture the
data, analyze it instantly, and give the owner/
operator a sense of what’s going on with the
bridge, … what does he need to do next? Are
you going to repair the deck or replace the
bridge? [With this] you can make those decisions pretty quickly.”
eller när Kongressen ska informeras:
“I really wish more people could see what
we’re doing here. I’m going to be testifying before Congress, and I’m certainly going to raise
this as an example of the [innovative solutions]
that we in transportation engineering are
bringing to the table,” he told the crowd.
eller om att detta kommer att skapa en helt ny industri:
“What we have in front of us I really and truly
believe is at the forefront of a new industry,”
Mendez remarked. “Think about how we
inspect bridges today. In five years this may
p3 Future of bridge management
be the way we [do it]. How can we make it an
everyday occurrence … so every state, county,
and city … every owner and operator of a
bridge can utilize this equipment, maybe even
purchase it?
“The challenge is how do we deploy this
throughout the nation in a cost-effective manner? If you can figure that out, I think you are
creating a whole new industry,” said Mendez.
Så vi har en robot som kan upptäcka och analysera skadorna på alla Usa:s broar.
Varje såld robot ger upp till någon miljon kronor i intäkt till Guideline.
Men det kommer mer.
Alldeles nyligen föreslog president Obama programmet "Fix-it-first".
Det är en storsatsning på infrastruktur för att få igång den amerikanska ekonomin och samtidigt reparera gammal skadad infrastruktur.
http://abcnews.go.com/blogs/politics/2013/02/obamas-fix-it-first-plan-hard-to-measure/
citat:
"Obama announced in his State of the Union address Tuesday that he wanted Congress to take on a Fix-It-First program
of repairing wear-and-tear on America’s infrastructure, “like the nearly 70,000 structurally deficient bridges across the country.”
Obama vill satsa 50 miljarder USD på infrastruktur, som vägar och broar.
Här är Vita Husets oficiella pressrelease från 20/2 2013.
"The President's plan will immediately invest $50 billions in our nation's transportation infrastructure, with $40 billion targeted to
the most urgent upgrades and focused on fixing our highways, bridges, transit
systems, and airports most in need of repair."
"For example, the President's proposed investments could bring almost
80 percent of structurally deficient bridges up to date"
Så vi har en alldeles nyss färdig robot som klarar att hitta och analysera skadorna i Usas alla broar och en president som just nu vill satsa miljardtals dollar på att reparera dem.
Fler än jag som lägger ihop ett plus ett?
Det här kan bli enormt!
Jag ser det faktiskt som fullt realistiskt med ordrar på sammanlagt hundratals miljoner kronor till Guideline bara i Usa.
För de som vill ha mer information om att det verkligen är Malå Geoscience som konstruerat markradarn till roboten rekommenderas:
Guidelines prospekt från december 2011, sök på Rutgers:
Malå Geoscience engelskspråkiga hemsida, sök på CAIT:
http://www.malags.com/solutions
Ursprungliga infon från 2009 om när konsortiet bildades:
http://news.rutgers.edu/medrel/news-releases/2009/12/rutgers-consortium-r-20091218