Post entry

Gold Town Games, dags för uppvärdering

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Gold Town Games har under det senaste året kommit långt i sin utveckling och inom ett halvår förväntas den globalt lanserade spelportföljen öka från 1 till 5 spel. Därefter kommer ytterligare spel adderas i snabb takt på den skalbara spelmotorn samtidigt som bolaget rör sig in i NFT/Play-to-Earn segmentet med enorm potential. Värderingen har länge haltat jämfört med peers, men nu är det dags för en rättmätig uppvärdering.

Spelportföljen

World Hockey Manager (WHM) är som det låter ett managerspel kring hockey. Det har varit mer eller mindre globalt lanserat sedan 2017. Sedan våren 2020 har Wayne Gretzky introducerats i och frontat spelet. Antalet fans till sporten i världen är ca 300 miljoner och återfinns främst i de rika västländerna.

World Football Manager (WFM) är det motsvarande fotbollsspelet med den stora skillnaden att man kan live-coacha matcherna. Spelet lanserades i ett fåtal länder under 2019 och antalet länder har sedan dess succesivt utökats. Sedan ett år tillbaka har spelet varit lanserat i de flesta europeiska länder. Tillsammans med mobiloperatören Turkcell skall spelet lanseras i Turkiet och därefter följer en global lansering under Q1 2022. Antalet fans till sporten i världen är 3,5 miljarder och finns i både rika västländer, utvecklingsländer och allt däremellan.

Blitz Football Manager (BFM) handlar om amerikansk fotboll och är byggt på samma plattform som WFM. Spelet har varit under utveckling i drygt ett år genom dotterbolaget Sideline Labs och skall gå in i soft launch runt årsskiftet för en global release under Q1 2022. Antalet fans till sporten i världen är 400 miljoner och återfinns främst i de rikaste västländerna, huvudmarknaden är USA.

Landhockeyspelet är ett internt projekt som också bygger på samma plattform som WFM. Spelet görs i samarbete med Internationella Landhockeyförbundet (FIH) och beräknas lanseras i slutet på Q1 2022. Spelet kommer vara det första i sin sport på app-butikerna. Antalet fans till sporten i världen är 2 miljarder och åtefinns i båda de rikaste västländerna men också i fattiga utvecklingsländer som t.ex. Indien.

Baseballspelet är under utveckling hos dotterbolaget Grand Pike och skall lanseras under slutet av Q2 2022. Spelet bygger också på samma plattform som WFM. Antalet fans till sporten i världen är 500 miljoner och återfinns främst i de rikaste västländerna.

Intäktsmodell

GTG spel är så kallade ”free-to-play”, där monetisering sker genom In-app purchases, Rewarded Video Ads, Playable Mobile Ads och Native ads.

In-app purchases innebär att spelaren köper saker i spelet för riktiga pengar, det kan vara allt från coins (spelets valuta) till kortpack och nya spelare för att stärka upp laget. Spelaren köper generellt dessa saker för att erhålla fördelar och utveckla sitt lag snabbare. På In-app purchases tar plattformsägaren (Apple/Google) 15-30% av intäkterna i kommission.

Rewarded Video Ads innebär att spelaren kan kolla på korta reklamklipp i spelet för att återfå energi så att den kan fortsätta spela, istället för att behöva invänta att energin skall återfås genom att låta tiden gå.

Playable Mobile Ads är relativt lika Rewarded Video Ads och används på samma sätt i GTG spel. Dessa är dock interaktiva och är förenklat en demoversion av det spel som det görs reklam för. Spelaren kan därför ”testa” spelet för att förhoppningsvis, för reklamköparen, därefter ladda ned spelet.

Native Ads, är en sömlöst integrerad reklam i spelet, enklast beskrivet en produktplacering. Det kan tillexempel vara i form av en branding genom loggor på reklampelare eller andra passande objekt i spelet. Här har GTG hittills samarbeten med Adverty, Betway och Bidstack.

Intäktsmässigt står In-app purchases för lejonparten av intäkterna. Generellt i branschen står Rewarded Video Ads och Playable Mobile Ads för totalt ca 30% av intäkterna. I GTG fall, som har betydligt större andel In-app purchases än branschsnittet, uppskattas dessa intäkter stå för ca 10-15% av intäkterna. För Native Ads uppgav man när Adverty-samarbetet annonserades en initial intäktsökning runt 3-6%, och när samarbetet med Bidstack annonserades uppgavs en ytterligare intäktsökning runt 5%. Framåt bör Native Ads därmed stå för ca 10% av omsättningen.

ARPDAU

APRDAU står för average revenue per daily active user och är ett standardmått bland mobilspelsbolag för att åskådliggöra intäkten från varje aktiv spelare. ARPDAU skiljer sig generellt mellan olika genrer och utifrån användarförvärvsstrategi.

Jämför man några renodlade svenska mobilspelsbolag ligger GTG i toppen med en ARPDAU under senaste kvartalet på 2,54 SEK, att jämföra med $G5EN 2,02 SEK, $SF 1,1 SEK, $QIIWI 0,87 SEK och $MAGI 0,48 SEK.

Mobilspelsbolag har alltid som ambition att öka ARPDAU i sina spel och därför är det intressant att jämföra det äldre spelet WHM med det nyare WFM. Då ARPDAU påverkas kortsiktigt av användarförvärvskampanjer (genom att DAU tillfälligt kan öka kraftigt om många laddar ned spelet under en period) har jag valt att beräkna APRDAU trailing 12 months, TTM. För WHM hamnar denna ARPDAU på 7,5$/månad medans WFM ligger hela 1 dollar högre på 8,5$/månad. Man har alltså lärt sig saker mellan spelen och utvecklat sin APRDAU och monetisering, då övriga bakomliggande faktorer bör betraktas som jämförbara.

Jämför vi ARPDAU med andra mid-core sportspel (som nog är den snävaste kategorin vi kan hitta och jämföra med) och omvandlar GTG ARPDAU som dollar per dag för att ha jämförbara siffor, ligger denna på 0,25$ för WHM och strax under 0,30$ för WFM. Båda spelen ligger i jämförelse med denna artikel bland de 10% bästa spelen (över 0,25$) och WFM ligger alltså ännu bättre till.

Play-to-earn och NFT

Sedan ett halvår tillbaka anpassas plattformen till att hantera play-to-earn (P2E) funktionalitet och försäljning av non-fungible tokens (NFT) genom blockkedjefunktionalitet.

NFT är en kryptoteknik som används vid ägande och försäljning av digitala tillgångar, som ger tillgången ett digitalt fingeravtryck så att originalitet och autenticitet kan verifieras. Play-to-earn innebär att man genom att spela ett spel, skapar digitala tillgångar som sedan kan säljas vidare. Här kan du läsa en artikel från Forbes på ämnet.

För att beskrival hur denna teknik skulle kunna fungera i GTG spel kommer här ett exempel. Genom P2E-funktionaliteten skapas digitala samlarkort genom att du signar en akademispelare, som du sedan tränar och spelar med för att den skall bli bättre och bättre. Efter några säsonger har spelaren gått upp i värde och kan då säljas vidare som en NFT. När spelaren tillslut är för gammal för att spela vidare har den kanske en lång lista av utmärkelser, medaljer och pokaler vilket gör att spelaren (om inte förr) omvandlas till ett samlarkort (tänk hockeykort) som man kan värdera utifrån prestationer eller andra attribut och därmed erhålla ett samlarvärde.

Både P2E och NFT passar utmärkt i sportspel och särskilt sportmanagerspel, vilket är logiskt då skillnaden mot t.ex. ett fysiskt hockeykort inte är så stor. GTG är därför väl positionerad i denna spännande marknad och här finns en potential som marknaden ännu blundar för. 

Som exempel sålde Vorto Gaming (vilka GTG samarbetar med kring NFT/P2E-tekniken) nyligen NFTs för sitt första, osläppta spel ”HashRush” för 100 000$ och tog in 4 miljoner dollar i en emission strax därefter.

Förvärvstrategi

Gold Town Games har under de senaste åren blivit majoritetsägare i två mindre spelutvecklingsstudios, Sideline Labs och Grand Pike. Förvärven har gjorts möjliga genom att de köpta bolagen velat använda Gold Town Games spelmotor och licensierat denna för att göra egna sportmanagerspel. Bolagen har som betalning för licensen erbjudit aktier till GTG motsvarande en majoritetspost.

Förutom licensen har man även avtalat om ett konsultuppdrag till GTG, där GTG erhåller betalning för att hjälpa bolagen att ta fram spelen.

Tillsammans med externa investerare har Gold Town Games sedan tillskjutit kapital till bolagen, pengar som genom ovan nämnt konsultuppdrag kommit tillbaka till GTG.

Summerat innebär förvärvsstrategin att GTG blir majoritetsägare i bolag och nya spel på den egna plattformen utan att, i slutändan, behöva investera egna pengar i varken köpt bolag eller det kommande spelet. Slå det om du kan Wingefors!

Dotterbolag

Fram till dags datum har två dotterbolag förvärvats till bolaget, och ett tredje är på ingång.

Sideline Labs utvecklar Blitz Football Manager och köptes under sommaren 2020 och skall lansera sitt första spel runt årsskiftet. Under hösten 2021 tog man in ca 4 mSEK till marknadsföring av spelet från Almi Invest och GTG till en bolagsvärdering för Sideline Labs om 50 mSEK.

Grand Pike köptes under sommaren 2021 och de utvecklar ett baseballspel som skall lanseras under första halvåret 2022. Grand Pike har även utvecklat och äger spelet Spelldust som lanserades under hösten 2021.

CS Games är ett nystartat bolag från Tallinn i Estland. De har ambitionen att genom GTG spelmotor skapa ett sportmanagerspel med NFT/P2E-funktionalitet, vilket därmed kommer vara det första ”externa” NFT-spelet i GTG portfölj. Grundarna till CS Games driver bland annat en europeisk investmentplattform och har intressen inom spelbranschen. 

Värdering och resultatprognos

Moderbolaget (det vill säga allt utom Sideline och Grand Pike – som förtillfället utvecklar nya spel enligt ovan och inte har några intäkter) uppvisade i senaste kvartalet en omsättning på knappt 4 mSEK och en EBITDA på +700 kSEK. Koncernen har hittills i år uppvisat en omsättning på 21,1 mSEK och ett EBITDA på +7,0 mSEK. Kassan är välfylld med knappt 14 mSEK och man har pengar att slutföra, marknadsföra och drifta hela portföljen under utveckling.

När bolaget nu inom ett halvår går från en spelportfölj med ett (1) globalt lanserat spel till en portfölj med minst 3 globalt lanserade spel och ytterligare minst två spel i soft launch, kommer intäkterna öka kraftigt.

För att räkna på de möjliga intäkterna under H2 2022, utgår jag från WHM som är det enda spelet som idag är globalt lanserat och som aktivt marknadsförs.

De senaste tolv månaderna har bruttointäkten varit 999 900 $. Uppskattningsvis var 10% av dessa intäkter från rewarded ads och playable mobile ads samt 5 % från native ads. Det lämnar en omsättning om 850 000 $ att betala avgift på till appbutikerna och med en snittavgift på kanske 25% (avgiften har sänkts under året från 30% till 15%) innebär det en avgift på ca 212 000 $. Under perioden har man haft 95 700 nedladdningar varav 57 800 organiska, vilket lämnar 37 900 som man betalat för. Den historiska kostanden för användarförvärv har varit 0,5-2 $, så högt räknat motsvarar användarköpen en kostnad om 75 800 $.

Summerat blir nettointäkten 999 900 – 212 000 – 75 800 = 712 100 $, vilket omvandlat till SEK motsvarar en nettointäkt om ca 6 200 kSEK eller 1600 kSEK/kvartal.

Med samma antagna performance som snitt över hela portföljen innebär detta en nettointäkt om 7 750 kSEK/kvartal under andra halvåret 2022. Burnrate för koncernen är ca 5 100 kSEK/kvartal. Inkluderas omsättning från aktiverat arbete för egen räkning förväntas vinsten efter skatt landa kring 4 000 kSEK/kvartal, på rullande 12 månader blir det ca 16 mSEK i vinst, och till P/E 20 motsvarar det ett bolagsvärde om 320 mSEK, eller ca 8 SEK/aktie.

Redan under Q4 2021 ser vi dock en stark utveckling för WHM vilket signalerar bättre performance. Nivån motsvarar en kvartalsintäkt om ca 2 mSEK sett historiskt. Med vetskapen att WFM har bättre ARPDAU i kombination med samarbetet med Turkcell, och att kommande spel kommer se en boost i vid release kan intäkterna bli betydligt högre än beräknat. Med integration av P2E/NFT i spelen höjs intäktspotentialen ytterligare vilket även multiplarna borde göra och i ett bullscenario bör värderingen ligga mellan 15-20 SEK.

Värdering relativt peers

Närmsta peer är bolaget Wicket Gaming som är i färd med att släppa sitt första sportmanagerspel Cricket Manager. Bolaget värderas idag till ca 155 mSEK, att jämföra med GTG som besitter en 5 gånger så stor spelportfölj för lansering i närtid, som idag endast värderas till knappt 100 mSEK. I sammanhanget kan det även återigen nämnas att Sideline Labs i en kapitalrunda av Almi Invest värderades till 50 mSEK, trots att de varken äger spelmotorn eller produktionsmedlen.

Nedan en tabell med övriga närstående peers värderingar utifrån årets första 9 månader.

  • Bolag / 9 mån resultat efter skatt (mSEK) / Börsvärde (mSEK)
  • Gold Town Games / 1,1 / 95
  • Qiiwi / -5,3 / 190
  • Wicket Gaming / -5,7 / 155
  • Jumpgate / -11,1 / 106
  • Zordix / -11,8 / 950

 Triggers

  1. Utfall LOI med Cs Games
  2. Lansering av WFM i Turkiet
  3. Lansering av Blitz Football Manager
  4. Lansering av WFM globalt
  5. Lansering av Landhockeyspelet
  6. Lansering av Baseballspelet

Sammanfattning

Inom ett halvår har GTG gått från ett globalt lanserat spel till 5, vilket kommer generera en explosionsartad omsättningstillväxt. Bolaget har också ett ben i det extremt heta NFT/P2E segmentet och laggar rejält i värdering jämfört med peers. Sammantaget borgar detta för en kraftig uppvärdering närmsta tiden och motiverat värde sätts kring 10 kr/akte.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?