Post entry

Geveko- lyfter 2015!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Frågan är om sista kvartalet äntligen ska få Geveko att visa svarta siffror redan i år? I sådant fall blir det en mycket marginell vinst för 2014.

Bolaget Geveko är ett vägmarkeringsföretag och arbetar inom två segment:

1. Entreprenader, dvs anläggning av vägmarkeringar på våra gator och vägar inom Norden.

2. Materiallförsäljning inom hela Europa och Kina.

Materialförsäljningen går väldigt bra men däremot så behöver entreprenad delen höja sin lönsamhet betydligt. Alla tecken tyder på att man kommer försöka höja sina priser inom entrpenad området.

Geveko måste också lösa sin finansiella situation.

Min bedömning är att stiftelsen inte kommer att gå med på en nyemmision då de inte har råd att teckna en sådan.

Det mer troliga är att de kommer ge ut företagsobigationer. Lyckas Geveko med detta borde bolaget nu vara färdiga för att lyfta ordentligt då alla "svaga" delar från Östeuropa inom företaget är avecklade. Vidare har man genomfört ett mycket kraftigt åtstramningspacket som nu är helt genomfört.

Intressant är också att finansmannen Mitteregger gått in som aktieägare under detta år.

Min bedömning är att Geveko borde kunnna klara av att redovisa en vinst på över 40 miljoner kr efter finansnetto för nästa år och klara en omsättning på nära 1 miljarder. Därför blir blir min rekomandetion för Geveko ett starkt köp om man klarar ut den finasiella situationen!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?