Game Chest Group – Vänder till vinst, och resan har bara börjat!
2020-09-25 18:08Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Game Chest Group kommer enligt omvänd vinstvarning visa vinst i Q3. Ambitionen är att bli ett slags netflix för datorspel. Lågt börsvärde jämfört med andra småbolag i spelsektorn gör att kraftig uppvärdering är möjlig i närtid.
Game Chest Group – Vänder till vinst, och resan har bara börjat!
Bolaget är aktivt inom datorspel och e-sport. De har ett flertal olika tjänster och produkter som jag kommer göra en kort presentation av. De har samarbeten med ett flertal streamers och Youtubers. De har ökat antalet betalande abonnenter de senaste 2 månaderna med 320% till över 8000st! Detta har givetvis varit positivt för bolaget som nyligen presenterade ett pressmeddelande om att Q3 är signifikant bättre än väntat och därav gör bolaget en omvänd vinstvarning, detta under lågsäsong! Mycket pekar på en fin höst då det är högsäsong för alla gamers.
Vilka är då Game Chest Group?
Företaget grundades 2017 och har sedan dess arbetat inom datorspel och e-sportsindustrin. 2019 listades Game Chest Group på Spotlight. Initialt hade Game Chest Group bara två varumärken, uCrate och Gamethrill, men sedan dess har bolaget vuxit såväl omsättningsmässigt som varumärkesmässigt med ett flertal förvärv. Värt att påminna är att bolaget har lyckats att gå från ingenting till att visa en vinst på EBITDA-nivå nu i Q3. Denna utveckling har skett på bara tre år. Bolaget gör inte mycket väsen av sig men de har verkligen gjort bra ifrån sig än så länge.
Bolaget erbjuder tjänster, plattformar och produkter under flertalet varumärken. Till dags dato finns följande:
GameThrill.io är en tjänst framtagen av Game Chest Group. Gamethrill har sedan release utvecklats och anpassats för att uppfylla marknadens höga krav. I dagsläget erbjuder Gamethrill tre olika abonnemangsboxar och även ett utbud av över 2000 spel som användare kan köpa och börja spela direkt.
Segment: Spelförsäljning och abonnemangsboxar
Wurm Online är spelet och varumärket som Code Club AB har utvecklat och drivit sedan juni 2006. Game Chest Group genomförde förvärvet av Code Club AB under Q3 2019 och ser ljust på den framtida utvecklingen av varumärket, främst eftersom Wurm/ Code Club kan komma att gynnas av de synergier som Game Chest Groups övriga tjänster och produkter kan bidra med.
Segment: Spelutveckling
https://store.steampowered.com/app/1179680/Wurm_Online/
uCrate förvärvades år 2017 och erbjuder en webbaserad prenumerationstjänst för spel. Tjänsten erbjuder spelare världen över möjligheten att prenumerera på en “Kinderäggs-upplevelse”, i form av nya indie-spel på månadsbasis.
Segment: Abonnemangsboxar
Gamefiber.com är en online-plattform som erbjuder gratisspel till dess användare. Spelen fungerar på både PC och mobil, men de mobila användarna är i fokus.
Segment: Mobilanpassade onlinespel
esportrait är ett av bolagets två marknadsplatstjänster som i dagsläget riktar sig mot arrangörer och besökare av olika typer av live-evenemang, primärt inom e-sport-segmentet. Plattformen har idag stöd för fyra länder och språk. Framöver avser bolaget att rikta säljfokus mot större licensieringskunder.
Segment: Digital marknadsplats
RbxVault Rbxvault.com är en informationsbaserad plattform för spelet Roblox. Plattformen erbjuder information angående In-gameobjekt som spelarna äger och kan byta med varandra. Spelet Roblox har i dagsläget ca 80 miljoner aktiva användare i månaden.
Segment: Spelguide
GameItNow är ett stort nätverk av online-plattformar som tillhandahåller gratisspel till en global publik. Nätverket innehåller mer än 25 olika webbplatser på olika språk världen över.
Segment : Webbanpassade onlinespel
EasyBet Easybet.gg är en affiliate-plattform med fokus på esport-betting samt en samlingsplats för all information som kan tänka sig behövas vid betting på esport-matcher, däribland matchdata. Easybet.gg är bolagets första steg mot affiliate-marknaden. Plattformen har bundit samarbeten med några av de största aktörerna vad gäller esport-betting.
Segment : Betting affiliate
Ticsail ticsail.com är en biljettförsäljningsplattform för alla typer av event. Ticsail nyttjar Esportraits teknologi, med tanken och visionen att göra det enklare för organistratören att fokusera på själva eventet, och låta Ticsail sköta de administrativa arbetsuppgifterna.
Segment : Digital marknadsplats
Fridayplays är en abonnemangstjänst som både innehåller överraskningsmoment såväl som spelglädje, ett måste för gamers. Varje fredag får man som prenumerant ett högkvalitativt spel för en bråkdel av priset. Dessutom får man som ny kund vid tecknande välja ett av fyra AAA spel.
Segment: Abonnemangsboxar
Viktiga händelser under Q2 2020
- Game Chest lanserar FridayPlays
- Code Club moderniserar Wurm Online
- Bolaget betalar halva kvarstående belopp plus upplupen ränta av lån
- Game Chest binder samarbeten med över 50 Twitch-streamers
- Genomförande av riktad emission till New Equity Venture
- Koncernen uppnår över 2800 betalande abonnenter
Viktiga händelser efter Q2 2020
- Wurm Online lanseras på Steam
- Game Chest ingår samarbete med spansktalande Youtube-profil
- GameItNow – 249 000 användare under lågsäsong!
- Koncernen uppnår över 8000 betalande abonnenter
- Koncernen gör omvänd vinstvarning då resultatet för Q3 är signifikant över förväntan
Bolagsvärdering
Bolagets verksamheter kan för enkelhetens skull delas in i tre huvudsakliga affärsområden, E-sport spelabonnemangstjänster, och reklamfinansierade webbläsarspel. Visserligen har de olika affärsområdena synergier med varandra genom konceptutveckling och marknadsföring via influensers, något som genomsyrar hela deras sätt att se på affärensverksamheten. Det vill säga att ta en plattform, utveckla konceptet samt tekniken för att sedan kommersialisera plattformen med hjälp av influensers via olika sociala kanaler så som Youtube och Twitch.
Genom att dela upp verksamheterna i affärsområden kan man nu något enklare räkna på förväntade värden för respektive område. Tar vi först den del som rör E-sport kan man här se att Covid 19 påverkat denna del av bolaget. Kommersialiseringsfasen är i lite av ett vänteläge, eftersom många event ställts in på grund av pandemin. Om man vågar blicka framåt tror jag att det finns en stor potential inom detta affärsområde.
De reklamfinansierade delarna är i en positiv trend och pressmeddelande från 2020-06-30 gör gällande att maj månad hade GameItNow 610 000 sidvisningar och 249 000 unika användare. VD-kommentar till GameItNow-nätverket var att han ser stor potential främst då de inte behövt betala för denna trafik samt att de kan nyttja denna plattform i marknadsföringssyfte. Data för GameFiber har ännu inte presenterats.
Rent finansiellt i nuläget har vi spelabonnenttjänster som det mest intressanta affärsområdet och här kommer fokuset av själva analysen ligga. Kalkylerna baseras främst på intäkterna från FridayPlays och Wurm Online.
Nedan följer räkneexempel på vilka intäkter man kan förvänta sig beroende på antalet abonnenter och det snittpriset som abonnenterna betalar per månad. Värt att notera är att Wurm Online kostar omkring 80 kr i månaden medan FridayPlays kostar omkring 130 kronor i månaden.
Abonnenter/Omsättning Pris 1 = 80 kr Pris 2 = 90 kr Pris 3= 100 kr
8 000 7 680 000 8 640 000 9 600 000
10 000 9 600 000 10 800 000 12 000 000
15 000 14 400 000 16 200 000 18 000 000
20 000 19 200 000 21 600 000 24 000 000
25 000 24 000 000 27 000 000 30 000 000
30 000 28 800 000 32 400 000 36 000 000
40 000 38 400 000 43 200 000 48 000 000
50 000 48 000 000 54 000 000 60 000 000
75 000 72 000 000 81 000 000 90 000 000
100 000 96 000 000 108 000 000 120 000 000
Värdet på den nuvarande abonnentstocken (8 000st) på rullande månadsbasis 800 000kr i intäkt baserat på att abonnenten i genomsnitt betalar 100 kronor per månad.
Jag anser att nuvarande aktievärde inte tar hänsyn till det antal abonnenter bolaget har idag. Prognostiserar man dessutom med att antalet abonnenter ökar, vilket borde ske nu när vi kliver in i högsäsong framåt jul, så anser i alla fall jag att bolaget bör värderas betydligt högre än idag.
I det mer positiva scenariot attraherar bolaget 15 000 abonnenter innan årsskiftet och FridayPlays lyckas attrahera ytterligare abonnenter som ökar intäkterna. Räknar man även med in-gameköp som sker i Wurm Online är det fullt rimligt att anta en intäkt på 100kr per abonnent.
Game Chest Group är ett bolag med låga fasta kostnader (här får man givetvis ta höjd för möjliga ersättningar till influensers). Detta ger att varje tillkommen abonnent genererar en rejäl hävstång, varpå höga marginaler och fina kassaflöden är att vänta. Bolaget kan enligt mig värderas upp till 12x försäljningen plus ett visst påslag för de andra verksamhetsbenen som ännu inte genererar betydande intäkter. Detta är inte högt jämfört med andra småbolag i samma bransch. Finns spelbolag som har ett nästan dubbelt så högt marknadsvärde fast de inte har några intäkter och saknar en bevisad affärsmodell.
Nedan följer tre olika scenarios för vad jag anser en rimlig värdering av bolagets aktie skall vara. Värt att nämna är att jag i dessa olika scenarios tillskriver ett aktievärde på 2-4 kronor för e-sportsegmentet och övriga varumärken som ännu inte genererar några större intäkter åt Game Chest Group.
Bear 5-7kr (Bolaget tappar ett större antal abonnenter)
Base 12-15kr (Detta baserar jag på ett lite lugnare tillväxttempo än i det positiva scenariot)
Bull 20-30kr (En utveckling mot 15 000 abonnenter framåt jul och att den höga tillväxt vi sett nu är uthållig även under nästa år)
För att räkna ut ett slutgiltigt marknadsvärde är det bara att multiplicera med totala antalet aktier i bolaget, vilket är 10 677 168
Slutord
Handel med aktier innebär såklart en risk, dock har senaste månadernas utveckling påvisat att antalet abonnenter ökar, intäkterna ökar och jag menar att detta bevisar att bolagets affärsmodell fungerar. Just nu ser det ut som att bolaget kan finansiera sin expansion genom betalande kunder vilket gör att en nyemission inte borde vara aktuell i närtid.
Slutligen vill jag säga att syftet med denna analys är att informera er om Game Chest Group och den potential som finns i bolagets varumärken. Jag äger självklart aktier i bolaget och det är därför viktigt att påpeka att detta inte är att betrakta som en oberoende analys.