Post entry

Game Chest Group – Vänder till vinst, och resan har bara börjat!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Game Chest Group kommer enligt omvänd vinstvarning visa vinst i Q3. Ambitionen är att bli ett slags netflix för datorspel. Lågt börsvärde jämfört med andra småbolag i spelsektorn gör att kraftig uppvärdering är möjlig i närtid.

Game Chest Group – Vänder till vinst, och resan har bara börjat!

Bolaget är aktivt inom datorspel och e-sport. De har ett flertal olika tjänster och produkter som jag kommer göra en kort presentation av. De har samarbeten med ett flertal streamers och Youtubers. De har ökat antalet betalande abonnenter de senaste 2 månaderna med 320% till över 8000st! Detta har givetvis varit positivt för bolaget som nyligen presenterade ett pressmeddelande om att Q3 är signifikant bättre än väntat och därav gör bolaget en omvänd vinstvarning, detta under lågsäsong! Mycket pekar på en fin höst då det är högsäsong för alla gamers.

 Vilka är då Game Chest Group?

Företaget grundades 2017 och har sedan dess arbetat inom datorspel och e-sportsindustrin. 2019 listades Game Chest Group på Spotlight. Initialt hade Game Chest Group bara två varumärken, uCrate och Gamethrill, men sedan dess har bolaget vuxit såväl omsättningsmässigt som varumärkesmässigt med ett flertal förvärv. Värt att påminna är att bolaget har lyckats att gå från ingenting till att visa en vinst på EBITDA-nivå nu i Q3. Denna utveckling har skett på bara tre år. Bolaget gör inte mycket väsen av sig men de har verkligen gjort bra ifrån sig än så länge.

 Bolaget erbjuder tjänster, plattformar och produkter under flertalet varumärken. Till dags dato finns följande:

GameThrill.io är en tjänst framtagen av Game Chest Group. Gamethrill har sedan release utvecklats och anpassats för att uppfylla marknadens höga krav. I dagsläget erbjuder Gamethrill tre olika abonnemangsboxar och även ett utbud av över 2000 spel som användare kan köpa och börja spela direkt.

Segment: Spelförsäljning och abonnemangsboxar

https://gamethrill.io/

 Wurm Online är spelet och varumärket som Code Club AB har utvecklat och drivit sedan juni 2006. Game Chest Group genomförde förvärvet av Code Club AB under Q3 2019 och ser ljust på den framtida utvecklingen av varumärket, främst eftersom Wurm/ Code Club kan komma att gynnas av de synergier som Game Chest Groups övriga tjänster och produkter kan bidra med.

Segment: Spelutveckling

https://www.wurmonline.com/

https://store.steampowered.com/app/1179680/Wurm_Online/

 uCrate förvärvades år 2017 och erbjuder en webbaserad prenumerationstjänst för spel. Tjänsten erbjuder spelare världen över möjligheten att prenumerera på en “Kinderäggs-upplevelse”, i form av nya indie-spel på månadsbasis.

Segment: Abonnemangsboxar

https://ucrate.io/

 Gamefiber.com är en online-plattform som erbjuder gratisspel till dess användare. Spelen fungerar på både PC och mobil, men de mobila användarna är i fokus.

Segment: Mobilanpassade onlinespel

https://www.gamefiber.com/

 esportrait är ett av bolagets två marknadsplatstjänster som i dagsläget riktar sig mot arrangörer och besökare av olika typer av live-evenemang, primärt inom e-sport-segmentet. Plattformen har idag stöd för fyra länder och språk. Framöver avser bolaget att rikta säljfokus mot större licensieringskunder.

Segment: Digital marknadsplats

https://www.esportrait.com/

 RbxVault Rbxvault.com är en informationsbaserad plattform för spelet Roblox. Plattformen erbjuder information angående In-gameobjekt som spelarna äger och kan byta med varandra. Spelet Roblox har i dagsläget ca 80 miljoner aktiva användare i månaden.

Segment: Spelguide

https://rbxvault.com/

 GameItNow är ett stort nätverk av online-plattformar som tillhandahåller gratisspel till en global publik. Nätverket innehåller mer än 25 olika webbplatser på olika språk världen över.

Segment : Webbanpassade onlinespel

https://www.gameitnow.com/

 EasyBet Easybet.gg är en affiliate-plattform med fokus på esport-betting samt en samlingsplats för all information som kan tänka sig behövas vid betting på esport-matcher, däribland matchdata. Easybet.gg är bolagets första steg mot affiliate-marknaden. Plattformen har bundit samarbeten med några av de största aktörerna vad gäller esport-betting.

Segment : Betting affiliate

http://easybet.gg/

 Ticsail ticsail.com är en biljettförsäljningsplattform för alla typer av event. Ticsail nyttjar Esportraits teknologi, med tanken och visionen att göra det enklare för organistratören att fokusera på själva eventet, och låta Ticsail sköta de administrativa arbetsuppgifterna.

Segment : Digital marknadsplats

https://www.ticsail.com/

 Fridayplays är en abonnemangstjänst som både innehåller överraskningsmoment såväl som spelglädje, ett måste för gamers. Varje fredag får man som prenumerant ett högkvalitativt spel för en bråkdel av priset. Dessutom får man som ny kund vid tecknande välja ett av fyra AAA spel.

Segment: Abonnemangsboxar

http://fridayplays.com/

 Viktiga händelser under Q2 2020

- Game Chest lanserar FridayPlays

- Code Club moderniserar Wurm Online

- Bolaget betalar halva kvarstående belopp plus upplupen ränta av lån

- Game Chest binder samarbeten med över 50 Twitch-streamers

- Genomförande av riktad emission till New Equity Venture

- Koncernen uppnår över 2800 betalande abonnenter

Viktiga händelser efter Q2 2020

- Wurm Online lanseras på Steam

- Game Chest ingår samarbete med spansktalande Youtube-profil

- GameItNow – 249 000 användare under lågsäsong!

- Koncernen uppnår över 8000 betalande abonnenter

- Koncernen gör omvänd vinstvarning då resultatet för Q3 är signifikant över förväntan

Bolagsvärdering

Bolagets verksamheter kan för enkelhetens skull delas in i tre huvudsakliga affärsområden, E-sport spelabonnemangstjänster, och reklamfinansierade webbläsarspel. Visserligen har de olika affärsområdena synergier med varandra genom konceptutveckling och marknadsföring via influensers, något som genomsyrar hela deras sätt att se på affärensverksamheten. Det vill säga att ta en plattform, utveckla konceptet samt tekniken för att sedan kommersialisera plattformen med hjälp av influensers via olika sociala kanaler så som Youtube och Twitch.

Genom att dela upp verksamheterna i affärsområden kan man nu något enklare räkna på förväntade värden för respektive område. Tar vi först den del som rör E-sport kan man här se att Covid 19 påverkat denna del av bolaget. Kommersialiseringsfasen är i lite av ett vänteläge, eftersom många event ställts in på grund av pandemin. Om man vågar blicka framåt tror jag att det finns en stor potential inom detta affärsområde.

De reklamfinansierade delarna är i en positiv trend och pressmeddelande från 2020-06-30 gör gällande att maj månad hade GameItNow 610 000 sidvisningar och 249 000 unika användare. VD-kommentar till GameItNow-nätverket var att han ser stor potential främst då de inte behövt betala för denna trafik samt att de kan nyttja denna plattform i marknadsföringssyfte. Data för GameFiber har ännu inte presenterats.

Rent finansiellt i nuläget har vi spelabonnenttjänster som det mest intressanta affärsområdet och här kommer fokuset av själva analysen ligga. Kalkylerna baseras främst på intäkterna från FridayPlays och Wurm Online.

Nedan följer räkneexempel på vilka intäkter man kan förvänta sig beroende på antalet abonnenter och det snittpriset som abonnenterna betalar per månad. Värt att notera är att Wurm Online kostar omkring 80 kr i månaden medan FridayPlays kostar omkring 130 kronor i månaden.

                                                                                                                   

                             Abonnenter/Omsättning      Pris 1 = 80 kr  Pris 2 = 90 kr  Pris 3= 100 kr 

                            8 000                                              7 680 000         8 640 000         9 600 000         

                            10 000                                            9 600 000         10 800 000      12 000 000      

                            15 000                                            14 400 000      16 200 000      18 000 000      

                            20 000                                            19 200 000      21 600 000      24 000 000      

                            25 000                                            24 000 000      27 000 000      30 000 000      

                            30 000                                            28 800 000      32 400 000      36 000 000      

                            40 000                                            38 400 000      43 200 000      48 000 000      

                            50 000                                            48 000 000      54 000 000      60 000 000      

                            75 000                                            72 000 000      81 000 000      90 000 000      

                            100 000                                          96 000 000      108 000 000    120 000 000    

Värdet på den nuvarande abonnentstocken (8 000st) på rullande månadsbasis 800 000kr i intäkt baserat på att abonnenten i genomsnitt betalar 100 kronor per månad.

Jag anser att nuvarande aktievärde inte tar hänsyn till det antal abonnenter bolaget har idag. Prognostiserar man dessutom med att antalet abonnenter ökar, vilket borde ske nu när vi kliver in i högsäsong framåt jul, så anser i alla fall jag att bolaget bör värderas betydligt högre än idag.

I det mer positiva scenariot attraherar bolaget 15 000 abonnenter innan årsskiftet och FridayPlays lyckas attrahera ytterligare abonnenter som ökar intäkterna. Räknar man även med in-gameköp som sker i Wurm Online är det fullt rimligt att anta en intäkt på 100kr per abonnent.

Game Chest Group är ett bolag med låga fasta kostnader (här får man givetvis ta höjd för möjliga ersättningar till influensers). Detta ger att varje tillkommen abonnent genererar en rejäl hävstång, varpå höga marginaler och fina kassaflöden är att vänta. Bolaget kan enligt mig värderas upp till 12x försäljningen plus ett visst påslag för de andra verksamhetsbenen som ännu inte genererar betydande intäkter. Detta är inte högt jämfört med andra småbolag i samma bransch. Finns spelbolag som har ett nästan dubbelt så högt marknadsvärde fast de inte har några intäkter och saknar en bevisad affärsmodell.

Nedan följer tre olika scenarios för vad jag anser en rimlig värdering av bolagets aktie skall vara. Värt att nämna är att jag i dessa olika scenarios tillskriver ett aktievärde på 2-4 kronor för e-sportsegmentet och övriga varumärken som ännu inte genererar några större intäkter åt Game Chest Group.

Bear 5-7kr (Bolaget tappar ett större antal abonnenter)

Base 12-15kr (Detta baserar jag på ett lite lugnare tillväxttempo än i det positiva scenariot)

Bull 20-30kr (En utveckling mot 15 000 abonnenter framåt jul och att den höga tillväxt vi sett nu är uthållig även under nästa år)

För att räkna ut ett slutgiltigt marknadsvärde är det bara att multiplicera med totala antalet aktier i bolaget, vilket är 10 677 168

Slutord

Handel med aktier innebär såklart en risk, dock har senaste månadernas utveckling påvisat att antalet abonnenter ökar, intäkterna ökar och jag menar att detta bevisar att bolagets affärsmodell fungerar. Just nu ser det ut som att bolaget kan finansiera sin expansion genom betalande kunder vilket gör att en nyemission inte borde vara aktuell i närtid.

Slutligen vill jag säga att syftet med denna analys är att informera er om Game Chest Group och den potential som finns i bolagets varumärken. Jag äger självklart aktier i bolaget och det är därför viktigt att påpeka att detta inte är att betrakta som en oberoende analys.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?