Post entry

Funcom Vs Starbreeze

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Värderingen är nu på samma nivå, jag har under hösten även gjort estimat på bägges 2018 resultat. Så tänkte de vore kul att se hur de står sig mot varandra?

Tidigare inlägg: https://www.redeye.se/arena/posts/starbreeze-q4 https://www.redeye.se/arena/posts/funcom-q2-komentar

Gjorde som sagt analys av läget i starbreeze för ett par veckor sedan och kom då fram till de inte var köpläge. Jag har under hösten gått in i Funcom och gjort ett par analyser, då detta är 2 bolag jag känner väll tänkte jag benchmarka dem mot varandra nu när de är nere på ungefär samma BV. Mitt 2018 estimat på starbreeze stämde bra överens med den gjorde av Redeye själva.

Länk min Starbreeze Analys

Länk min Funcom Analys

Länk Redyes senaste

Nyckeltal

Jag använde redyes estimat på 2018 då de fått med sig avskrivningar som belasta resultatet kraftigt. Om vi börjar med försäljningen så är ju starbreeze steget förre. På kostnadsidan gör Funcom ett bra jobb. Man håller nere sinna kostnader och anpassa dem till inkomsterna. Starbreeze belastas även resultat mässigt av större avskrivingar och dessa kommer ligga kvar de närmsta 5 åren, pga upparbetat utveckling av oTWD mm. Gjorde även en jämförelse där jag räknar bort (VR, Dhruva, etc), då ser man att star med en utrensing ligger nämre. Här kollade jag i Q3 raporten sida 2 och räknade snitt per kvartal vad de kostat och dragit in.

Ekonomi

Jämför man kassan i slutet av Q3 så hade Funcom 191 miljoner sek och starbreeze hade 147 miljoner. Funcom är skuldfria och Starbreeze har långfristiga skulder på över miljarden och mest lufttillgångar som aktiverat arbete och godwill som väger up.

Ser man hur mycket likvider man gör av med per kvartal (borträknat intäkter) så gör starbreeze av med runt 150-180 MSEK och Funcom ligger på en 40 MSEK. Funcom klara sig 5 kvartal utan någon inkomst och starbreeze 1 kvartal.

SPEL

Endå mest intressant är framtiden och hur ser respktive bolags chanser på att växa ut?

Starbreeze

Payday, Starbreeze räddare och bread & butter, IP:t som de skött bra och hållt levande sedan 2013. En pengar maskin som stadigt levera 30-50 MSEK per kvartal. Kanske inte lika hett som för 2-3 år sedan, hade gärna sett en PD3 istället för oTWD sattsning. PayDay Crimewars till mobil ser även det ganska lovande ut. Dock är FPS på mobile en svår genre och kräver marketing musklet för att köpa användare, man kan se att PDCW låg bra på free men lyfte inte på grossing. Ser inga större intäkter här förrens PD3, kvar på dagens nivåer tills 2020 dvs runt 160 MSEK om året.

Walking dead Fick ingen vidare start på steam, man kan estimera uppåt 300K sålda release kvartalet. Med liknade konsoll och PD2 mönster kan man vänta sig 200 MSEK 2019. Bli svårt att få till pulser med så liten initial spelar volym

Geminose. Från början toystolife, sen mobile och nu senast nintendo switch, bör komma 2019, barnspel i någon form med musik och gems anknyttning. Svårt att se potentialen men på sin höjd 0.5 miljon sålda, då top 10 sålda spel på switch har 1 miljon. Ingen större platform, tex Nintendos egna (Donkey Kong Country: Tropical Freeze - 1.67 million). 50Msek försäljning

Psychonauts 2 Har stor fanbans och etablerat IP 1:an sålde 1.7 miljoner kopior fram till 2016. Videon och gameplay såg bra ut, räknar med 1 miljon sålda, möjligt med H2 2019 release, 0.5 sålda första halvåret. 50 MSEK

System Shock 3, Crossfire, Storm, mm Antagligen bortom 2019.

Jag anser de kör allt för långrandiga utvecklingsprojekt, 2-5 år samt svrt att få bild när de tänkt släppas, allt är TBC. Bli mycket antagande, annars ser de ut som på intäktsidan 40-500 miljoner kan vara möjligt 2019.

Funcom

Anarchy online (2001) , Age of Conan(2008) , Secret world legends (2012). (respin 2017)

Arv från gammla funcom:s strategi, stora MMORPG som lever änn idag, dessa levera stadigt en 10-15 MSEK per kvartal eller 60 MSEK om året. Aktiv fanbase och värden i IP:n för framtida spinoffs. Tro de fortsätter ungefär samma nivå 45 MSEK

Conan exiles Släpptes som Early acess 2017 sålde då 400K på release månaden och räddade bolaget från konkurs. Vid full launch 2018 sålde det åter igen runt 400K på konsol + pc på 3 veckor. Drog in Ca 120 MSEK 2017 och 160 MSEK iår. Detta bygger man på med DLC och reor, med ARK och RUST i jämförelse tro jag man kan hålla dessa siffror om man jobbar med spelbasen. 150 MSEK

Mutant Year Zero: Road to Eden Är nästa spel somsläpps av Funcom, kommer om 3 veckor 6 December. Har fått bra kritik och priser på E3, svårt att spå framgång, men om det slår så är det expanderbar värld, DLC och liknade kan hålla det levande i många år. 50 MSEK

2 Okända Titlar 2019

Från C&C studion Petroglyph kommer ett spel i första halvan av 2019, antagligen RTS på conan IP:t. Andra halvan av året kommer ett spel från Rock Pocket AS studion.Sen är de 2 inhouse titlar på gång som ej har satts datum på, antar 2020.

Funcom äger 50% av spel:ipt på conan och mutant, så det man gör här är bygger värden i ip:n man äger. Conan kommer som serie på Amazon, de blir intressant för andra bolag att göra spel. Funcom är då först i näringskedjan.

Slutsats

Anledningen till jag fortsatt väljer Funcom är dels den stabila ekonomiska situationen men samtidigt att man sattsar på att förädla sinna egna IP:n. Det är IP:n som långsikta värden byggs i, att stå som license ägare och dra in 5-10% på inget jobb alls är ju drömen (host Skybound).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?