Förslag till portfölj för 2014 - sista delen
2014-01-02 23:33, Edited at: 2014-01-02 23:33Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Natural gas is cheap. Really cheap, but only in North America ... Den sista byggklossen i portföljen för 2014 bygger på en investeringsidé om framtida dyrare amerikansk naturgas.
De som eventuellt läste mina blogg inlägg från vintern 2013 vet att jag tror mycket på ett stigande pris för US nat gas. Både i Europa och Asien är naturgas betydligt dyrare än i USA.
Vi har de senaste två månaderna haft en stark utveckling i US nat gas som gått från 3,50 USD/mmBtu i början av november till dagens kurs runt 4,30 USD/mmBtu. En kallare start på vintern än normalt har varit den största drivkraften.
Men även annat påverkar priset att bli högre.
Framtida infrastruktur projekt gör att USA lättare kommer att kunna exportera sin naturgas och därmed få en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan. Att kunna konvertera energikälla så att den tunga trafiken kan drivas med naturgas är också något som är på gång (även om hastigheten i den processen kunde vara högre.)
För er som är intresserade; googla gärna på US natgas eller liknande och ta del av de förändringar som är på väg och som kommer att ge ett högre pris på US natgas i framtiden.
Historiskt sett så har priset på US natgas liggat betydligt högre än idag.
Jag arbetar utifrån ett scenario där intervallet ligger mellan 4,00 USD/mmBtu och 7,00 USD/mmBtu. Tidsplan är 5 år. Målkursen är 7,00. Detta är en investering som måste få ta sin tid. Trenden är positiv och jag vill följa den trenden.
Jag väljer att investera i en börshandlad fond som heter Horizons BP Nat Gas Bull med hävstångseffekt 2. Valutaexponering mot CAD. Handlas i Toronto och nås via t.ex. Avanza.
http://www.plus500.se/Instruments/NG
Den kompletta portföljen för 2014
- Saab (Sverige)
- Karolinska Development (Sverige)
- Studsvik (Sverige)
- Gafisa (Brasilien)
- State Bank of India (Indien)
- Turkiey Garanti Bankasi (Turkiet)
- E.ON (Tyskland)
- Paladin Energy (Australien)
- Bull El X4 S (Certifikat)
- Bull Kaffe X2 H (Certifikat)