Post entry

Förslag till portfölj för 2014 - del 5

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

De två sista aktierna hittar vi i Europas största ekonomi samt i Down Under. Det får bli två stycken turn-around kandidater.

E.ON (TY)

Nej, den tyska energijätten har inte varit en bra investering under de senaste åren. Europas energikarta har ritats om med stora grova drag (inte minst i Tyskland) och E.ON har haft svårt att anpassa sig till dagens verklighet. Man har också försökt att hitta "grönare gräs" i Brasilien och köpt in sig i det brasilianska kraftföretaget MPX Energia vilket har varit en dålig affär då kursen på MPX har rasat.

E.ONs affärsmodell omfattar fem stycken affärsenheter, Generation, Renewables, Gas, Trading and New Buildings och Technology.

Det är en turnaround kandidat, och värdering är rimlig på dagens nivå, som är runt 13,5 euro. I början av 2008 var kursen 48 euro. Företaget är inte misskött, aktieutdelning ligger på 7-8 %, P/B på något över 1,2.

Tekniskt så har kursen bottnat ut och börjat röra sig i sidled. Jag tar in aktien som ett europeiskt turnaround case. Min målkurs under 2014 blir 18 euro. Potential 30 %. Obs för valutarisken euro vs. svensk krona.

Paladin Energy (AU)

Ner i gruvan och hitta ännu en turnaround aktie? Alltså, prisutvecklingen på uranium har fallit kraftigt under senare år. Många gruvföretag (inte bara uranium producenter) brottas med lönsamhetsproblem. Gruvor stängs. Jag tror på många uppköp i branschen under 2014.

Paladin Energy exploaterer, utvecklar, producerar och säljer uranium. Deras största gruva heter Langer Heinrich i Namibia och den täcker 4375 hektar.

Framtida efterfrågan på uranium? I Kina byggs det 26 nya reaktorer, i Ryssland 10 och i Indien 7. Och i USA planerades våren 2012 ett 30-tal nya reakorprojekt. Det är väl bara Japan och Tyskland som har tagit ett steg tillbaka. (källa: Svensk Energi)

Paladin Energy är ett spel på ett stigande pris på uranium samt på struktur affärer inom gruvbranschen.

Kursmässigt toppade Paladin Energy 2007 med en aktiekurs på 9 CAD (aktien handlas även i Toronto i CAD). Idag är kursen 0,45 CAD.

Min målkurs under 2014 är 0,80 CAD. På längre sikt 2 CAD. Potentialen är betydande om det underliggande priset på Uranium skjuter i höjden igen.

Portföljen 2014 "so far"

• Saab (Sverige)
  • Karolinska Development (Sverige)
  • Studsvik (Sverige)
  • Gafisa (Brasilien)
  • State Bank of India (Indien)
  • Turkiey Garanti Bankasi (Turkiet)
  • E.ON (Tyskland)
  • Paladin Energy (Australien)
  • Bull El X4 S (Certifikat)
  • Bull Kaffe X2 H (Certifikat)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?