Förslag till portfölj för 2014 - del 4
2013-12-27 18:12, Edited at: 2013-12-27 18:14Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I den fjärde delen, i jakten på en god avkastning för 2014, tittar vi på tillväxtmarknaderna. Tre aktier skall selekteras ut och stoppas in i portföljen. Häng med!
Rent allmänt är det näst intill omöjligt att hitta tre aktier, som man vill satsa på, när det finns så många att välja på. Jag kunde ha gjort det lät för mig och valt t.ex. Samsung eller liknande välkända globala företag. Men jag väljer att gå den smala och lite mer snåriga vägen. Med stup på båda sidorna ...
Gafisa SA (BR)
Driver verksamhet som byggare av egna hem i Brasilien i tre affärsområden. Vänder sig till alla inkomstklasser med olika utbud. Då företaget de sista åren har expanderat lite för fort och för brett så är det skuldbelagt. I höstas så sålde man 70% av sitt innehav i affärsområdet Alphaville vilket reducerade skulden och gav ett bättre kassaflöde.
Den presssade aktiekursen har koppling till den tidigare skulden och aktien har precis påbörjat en stigande trend. Den har ett lågt P/B-tal: 0,65. Den handlas även på NASDAQ. Kursen är 3,30 USD. 2008 var kursen runt 23 USD. Detta är en aktie som man skall ha tålamod med. Sitt på den under fem år. Min målkurs för 2014 är 6 USD. Kursdubblare. På längre sikt skall den upp mot 20 USD igen.
State Bank of India (IN)
Banken är Indiens största statliga bank. De ekonomiska svårigheterna i Indien har givit banken lite för många dåliga lån och banken är även drabbat av landets dåliga ekonomiska aktivitet. Kursen har tryckts ner av detta under 2013. 70% av den indiska befolkningen saknar bankkonton och tillgången på banktjänster dålig. En finansmarknadsreform är behövlig och kan komma. Ågärder för att öka utlåningen i landsbyggden nämns av Indiens centralbankschef. Just reformer är nyckeln till en omvärdering av State Bank of India. Även här bör man sitta på aktien under 5 år. Kursen idag är 57 USD (den handlas i London). Under 2010 var kursen uppe i 140 USD. Jag har en riktkurs på 78 USD för State Bank of India för 2014.
Turkiye Garanti Bankasi (TR)
Det kan synas tokigt att föreslå en turkisk aktie när oroligheterna rullar på som värst i landet. Men mottot är; var girig när andra är rädda och rädd när andra är giriga. Den turkiska valutan har sjunkit som en sten mot vår krona och så har även kursen i Garanti Bankasi gjort. Jag är väldigt förtjust i lågt värderade banker i tillväxtländer. Dynamon i detta "investment case" är demografin (väldig många unga) samt att dagens låga utlåning till hushållen kommer att öka i framtiden. Även här har vi ett innehav som man skall sitta på i fem år. 11 TRY från maj 2013 är All Time High i aktien. Idag står kursen i 6,40 TRY. Nästan en halvering under sex månader. Banken hör till de största bankerna i Turkiet och är, med turkiska mått mätt, ett kvalitetsföretag. Min målkurs för 2014 är 10 TRY. Potential över 50 %. (jag räknar även med att den turkiska Liran återhämtar sig mot övriga valutor). Allt detta kräver dock att den negativa politiska utvecklingen inte eskalerar i Turkiet. Den försiktige avvaktar utvecklingen innan man köper in aktien.
Avslutningsvis så skall det sägas att varken State Bank of India eller Turkiye Garanti Bankasi är något bra val för småsparare då courtaget för en aktieaffär är dyrt. Då är det bättre att gå fondvägen istället. Notera också valuta risken i samtliga tre aktier (USD och TRY mot SEK)