Priset på nordisk el befinner sig på väldigt låga nivåer. Kollapsen de senaste veckorna, på grund av att det mycket mildare vädret än normalt sopade bort hela vinterpremien, har gett intressanta nivåer.

Priset på nordisk el har fallit i förhållande till kontinental el de senaste veckorna med 20 %.

Det hydrologiska underskottet är i dagsläget mycket litet (efter all nederbörd). I Sverige fungerar, för tillfället, driften av kärnkraftsverken utan driftstörningar (vilket naturligtvis påverkar elpriset negativt).

Priset på kol ligger under den nivå (95 USD/ton) som kolproducenter i USA. Australien och Sydafrika behöver för att inte göra förlust. Detta leder till att gruvor stängs (lower supply). Samtidigt vet vi att den kinesiska elproduktionen går på högvarv och den är nästan helt kolbaserad (higher demand).

Priset på utsläppsrätter har sjunkit från 20 EUR/ton, från toppen i början av 2011, till dagens pris runt 5 EUR/ton. Ett bättre ekonomiskt klimat i Europa kan innebära att politiker åter börjar att fokusera på miljön och höjer priset på utsläppsrätter. Detta skulle ge ett högre pris på el.

Summerar man upp allt detta så märker man att det är många faktorer som påverkar priset på el. Pristoppen på el låg i början av 2011. Sen dess har vi haft en bear market med många säljare i marknaden. Dagens spotpris på el i Sverige, på den Nordiska elbörsen Nordpool, ligger på 26,30öre/kWh. Hela första kvartalet 2014 är vintermånader. 40 öre/kWh vore ett mer normalt pris. På 12 månaders sikt förmodligen ännu högre.

Jag tror alltså at priset på nordisk el kommer att vara högre om tolv månader än idag och plockar in ett certifikat i portföjen för 2014. Därmed erhåller jag också en god riskspridning.

Det finns lite olika certifikat att välja på med olika hävstång men jag väljer

BULL EL X4 S.

Potential? Beror lite på vilken hävstång man väljer men med X4 runt 150%.

(Mycket av siffermaterialet ovan är hämtat från SEB)

Portföljen 2014 “so far”

• SAAB
  • Karolinska Development
  • Studsvik
  • Bull El X4 S (certifikat)