Det kommer att bli svårare att nå en bra avkastning under 2014 än vad det har varit under 2013. Jag kommer därför att även investera i börshandlade fonder och certifikat, vid sidan om aktier, för att nå målet. Jag kommer att sprida riskerna mellan olika länder, valutor och tillgångsslag. Jag kommer också att lägga en stor vikt vid teknisk analys (TA) när jag väljer aktier. Några analyser ger jag inte ifrån mig i bloggen utan mer lite nyckeltal och egna funderingar. Även insiderbilden lägger jag vikt på.

Jag börjar att behålla tre aktier från 2013 som får bli hörnstenar i portföljen för 2014.

Saab 170,5 kr

Min svenska favoritaktie tar en självklar plats i portföljen även under 2014. Efter det som hände i slutat av denna vecka (Brasilien köper Gripen) så hoppas jag att investerarnas intresse ökar än mer. En lågt värderad aktie, ett välskött företag i teknikens absoluta framkant. Min målkurs under 2014 ligger på 220 kr. Potential 29%. Aktien ligger i en stigande trend. Senast vi var över 200 kr för Saab aktien var januari 2007.

Karolinska Development (KDEV) 29,5 kr

Tillslut kom vändningen för KDEV. Våren 2011 introducerades aktien på 43 kr (tror jag det var). Vände i år på nivån 15 kr då positiva nyheter började komma ut. Insiderbilden har stärkts i år på ett mkt positivt sätt. Kurs/eget kapital ligger på 0,72. Aktien ligger i en stigande trend. Min målkurs under 2014 ligger på 45 kr. Potential 52%

Studsvik (SVIK) 36,3 kr

Sorgebarnet. Den illa omtyckta. Och visst, SVIK har haft en del tuffa år med många byten av VD och har tappat fart genom alla byten. Problem i verksamheten har aldrig blivit riktigt lösta. Men signalerna i år har varit bättre, man har bl.a. bytt ut folk i företagasledningen. Faktum är att under 2007 stod kursen i 280 kr. Sedan augusti i år har kursen vänt upp och befinner sig nu i en svagt stigande trend. För SVIK gäller det att lösa problemen i sina affärsområden i USA och GB. Lönsamheten måste tillbaka där. Lyckas det så har vi en vinnare här. En extra krydda, gällande SVIK, är möjligheten till bud (uppköpen komer att öka under 2014 tror jag). Företaget är billigt (kurs/eget kapital 0.64). Man kan också tänka sig att företaget köps ut från börsen.(Familjen Barchan och familjen Karinen sitter på 28% av rösterna). Jag tror att tålamod kommer att löna sig i denna aktie. Min målkurs under 2014 är 52 kr. Potential 43%. På längre sikt är potentialen betydligt högre.