Post entry

Förhoppningsbolag del 2

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ett stort problem med förhoppningsbolag tror jag man kan sammanfatta bra med Gartner´s Hype cycle:

http://gsb.haifa.ac.il/~sheizaf/ecommerce/GartnerHypeCycle.html

Först så byggs förväntningarna upp ivrigt påhejad av överoptimistiska företagsledare som låter visionerna flöda i jakt på att få in mer kapital. Det gäller ju att finansiera den fortsatta utvecklingen. Här flödar det av skriverier av diverse bloggare där troligen många bara kortsiktigt följer momentum och bara vill hitta någon "ännu dummare" att kränga dyrare till. Men förstås även av de som långsiktigt tror på den nya teknologin. Tyvärr så litar nog många här blint på företagsledningarnas optimistiska prognoser/visioner.

Till slut så blir förseningarna och nyemissionerna för många och ofta i ett sämre börsklimat så spricker bubblan och kursen rasar. Därefter kommer den verkliga prövningen och de som klarar den kan sedan utvecklas till ett vinstrikt företag men det är långt upp till de enorma förväntningar som skapades i den inledande haussén. Nu värderas ju bolaget efter mer vanliga mallar som p/e tal och jämförs med andra företag. I första skedet så värderades ju bolaget mycket efter ledningens överoptimistiska visioner som oftast överskattar möjligheterna och underskattar svårigheterna.

Undantag finns ju alltid men det brukar man ju säga bekräftar regeln.

Mvh

Mrs Market

PS! Tack för det stora och intressanta gensvaret efter min förra förhoppningsbolagsblogg både av de som höll med och de som inte gjorde det. Trevligt att vi kan ha olika åsikter och att vi kan respektera varandra och att inte nivån sjunker som på många andra forum.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?