Tystnaden sänker Forestlight Studio
2011-04-04 23:02, Edited at: 2011-04-04 23:02Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Den här uppdaterigen av bloggen kommer fokusera på IR (investor relations) och bristen på detta när det gäller Forestlight. Jag vill först bara betona att jag är fortsatt positiv på lång sikt till bolaget och jag litar fullt ut på Peter Levin och övriga i ledningsgruppen.
Nu tillbaka till ämnet IR och marknadskommunikation. Tyvärr har Forestlight skött detta allt annat än bra och intresset för aktien är idag obefintligt. Omsättningen i aktien är minimal trots att man har en market maker i Mangold, nyhetsflödet från bolaget näst intill nada, det skrivs i stort sett ingenting i media eller på diverse aktiechattar längre, osv osv.
För den utomstående kan man tro att inget händer då tystnaden utåt sett i princip är total. Nu råkar jag ha en del kontakter med personer närstående och vet att det händer en hel del bakom kulisserna. Frågan är då varför man inte informerar löpande? Varför informerar man inte via PM att tex företagsrekonstruktionen för Noble är avslutad? Varför går man inte ut med ett officiellt PM med kallelse till årsstämman?
Ett tips från mig är att som andra bolag i Forestlights storlek börja släppa nyhetsbrev eller liknande updates på månadsbasis, alternativt att släppa pressmeddelanden även för "mindre" nyheter. Jag vet, det här är en svår balansgång, men i Forestlights fall är marknadsföring och IR viktigt, speciellt då man är ett bolag som i dagsläget förutom Bagges stålar lever på riskkapital. Är man rädd för att få tillbaka P&D stämpeln som tidigare White Shark hade?
Risken som jag ser det är att man genom denna tystnad istället skjuter sig själva i foten. En större IR-kampanj måste till och det snarast då man har för avsikt att ta in nytt kapital under slutet av innvarande kapital. Roadshower, investerarträffar, möten anordnande tex av Aktiespararna, det finns mängder av sätt att marknadsföra sig på och locka nya investerare, frågan är om Forestlight har krafter och resurser att lyckas? Vad tror ni andra?
Mvh,